Hur ser aveln ut?
Efter att ha läst tråden "Hingstval" så blev jag lite fundersam. Jag kan inget när det gäller shetlandsavel eller avel överhuvudtaget så jag känner att jag måste fråga:
Hur ser det ut idag: Är hingstar på 104-107 cm populära eller föredrar uppfödare att betäcka sina ston med hingstar under t.ex. 95 cm för att inte riskera att avkommorna blir över det maximala måttet?
Hoppas att ni förstår frågan 
Det är ju svårt att svara på generellt, men nog har jag den tanken för egen del, jag vill inte att de ska bli för stora, så jag letar gärna efter lite mindre hingstar, dessutom så tycker jag att shettisarna som är runt 95-100 cm ofta är bäst typmässigt.

Jag vill inte ha för stora hingstar använder inte hingstar som är över 105 cm i allfall. men kan lika gärna använda en liten hingt om jag gillar typen stammen osv ….
jag kan medge att jag har tittat mer på dom större hingstarna, men jag kan också¨säga att jag har fått mig en tankeställare.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#3 Får man fråga vad tankeställaren är…?
hehe klart du får, det innebär att jag har börjat tänka lite mer på att kanske inte bara använda stora hingstar så att man håller nere strl något
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Jag vill helst betäcka med hingstar som är runt metern. Men om jag gillar hingsten och hans stam kan ajg även tänka mig att betäcka med dem som är runt 95, men inte så mkt lägre. Om jag kunde få välja så vill jag ha mina pållar runt metern.

vill nog hålla mig till lite mindre hingstar, runt 95-100cm, vår egen är 98cm. då flera av våra ston är 101-104cm så vill jag hålla mig till mindre hingst.
finns några hingstar jag verkligen gillar som ligger över 104cm och därför har jag valt bort dem.
Jag kan inte påstå att jag tycker mer eller mindre om stora resp små hingstar, det beror ju på vad man har för sto och vad stammen lämnat i övrigt!
Mina små ston använder jag gärna större hingstar till, de lite större stona får träffa hingstar som är mindre än de själva är.
Jag betäcker helst med hingstar 93-96 cm… Men det svåra är att det finns inte jättemånga att välja på som storleken 100-103 känns det som…