Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 426 ggr
Lulan
0

Små egenheter

Har era små vänner några speciella egenheter både psykiska och fysika?

Jag kan börja med Frostys fysiska: Han har för mycket skin!! Han ser ut som en sån där shar pei (stava?) hund med en massa hudveck :). Specielt på halsen är det en himla massa veck, har även sett att när han höjer halsen så får han även två ränder över manken av allt skin! har någon sett något liknande?

De psykiska då: Ja han har en jäkla humor och är fruktansvärt medveten om allt han gör. Tex. hovlagaren var ut igår och han visade med heeela kroppen hur tråkigt det var! han stod och hängde med huvudet och suckade högljut! knappt att han orkade lyfta benen - men när vi for ut o körde var han pigg som en mört :) han brukar även "råka" ställa sig på en av magjordarna när man ska ta av/på täcket. sedan när man ber honom flytta på hoven flyttar han alla ben förutom den han har gjorden under!! när han väl råkar "upptäcka" att han står på något ser han faktiskt ut som han ler (kan vara jag som inbillar mig också:)) - ja han är skitrolig helt enkelt :D

Hanna-D
0

Hm… Några fysiska kan jag inte komma på just nu. Epus har däremot ett "psykiskt hjärnspöke". Vi har en motionsrunda som vi kör ganska ofta när vi inte har så gott om tid, i två års tid har det stått två stora betongrör vid vägen som han alltid skyggat för. I förrgår när vi körde just den rundan så var rören borta och han skyggade som vanligt för rören (som inte fanns där…)

Man kan dock säga "men Epus" med arga rösten så skärper han till sig men så länge det inte är värre än så så tycker jag att det är helt ok, han är ju normalt sett inte rädd för någonting när vi är ute på våra äventyr och jag brukar bara skratta åt det.

Annette
0

Eros gör samma sak varje kväll han skall in. Shettisarna går lösa, så han tar täten i galopp, hoppar genomgrindhålet fast det inte behövs. Inne i stallet springer han in i Heavenlys box och stjäl lite av hennes mat. När hon också kommit in går han u ur hennes box, förbi sin egen och ut till borstplatsen för att se om han kan hitta något kul. Ibland bär han runt på pallen lite. Sen vänder han och travar in i sin egen box.

thira
0

Ja, det finns många små egenheter att skriva om….Våran Stina gillar starköl, det ska helst vara Kopparbärs…hon vill också alltid ha sista biten om man delar ut morötter eller nåt annat godis, annars blir hon jättebesviken. Vi hade en hingst förut som hette Toulouse, han gick alltid och bar saker i munnen, han kunde gå och plocka upp vad som helst och gå runt och bära på. En gång (detta skulle man ha filmat) lyfte han upp en av våra katter i svansen och bar iväg med henne, inget illa menat alltså, men det gjorde ju naturligtvis ont på katten…….

AusaBausa
0

Den ändå egenhet som Zaffran har är när hon hela tiden rymmer det gör mig sååå trött.Skrikandes och arg.

Har ström på- sticker ändå, tar väck ludde från hagen(trodde han jaga henne)-sticker ändå. VArje gång sticker hon till grannarna som har islandshästar.  Pinsamt att varje kväll komma dit o hämta hem henne. I dag fick hon stå inne för att jag skulle fundera ut ngt nytt sätt o hålla henne i hagen…har nu satt rep ända längst ner o funkar inte det så får det bli fårnät alt hönsnät. Bättre det än att hon sticker varenda dag. Ngn dag kanske hon sticker längre i väg så jag ej hittar henne på kvällen när jag kommer hem.

Annars tycker jag hon är världens goasta mysigaste shettissto.

Kris_J
0

Våran "idrotts" ponny Flisa kissar så fort man kommer in i stallet eller går till hagen, när hon ska hämtas för att gå ut eller in. Troligtvis för att slippa ut och springa med blåsan full.

Veritas odium paretFörvånad

Linnah
0

Min 2-åring Jinna har kommit på hur man kan slippa vänta på lunchen varje dag. Pappa har byggt en konstruktion med en låda som höet ligger i som öppnas automatiskt kl 11.30. Jinna ser till att hon har mat redan när hon är hungrig vid 10-tiden genom att trycka upp botten och snabbt dra undan huvudet så att den åker ner - sen är hon sååå hungrig och otroligt oförstående när eftermiddagshöet kommer vid 16.

Denna kommentar har tagits bort.
Asagard
0

Min valack började redan som föl att plocka av mig hårtoffsarna så fort jag var ute i hagen. Han knep tag i tofsen och "lirkade" av den lite försiktigt.

Sålde honom som föl, men köpte honom åter som treåring. Och visst sjutton kom han ihåg! Varenda gång lyckades han dra avmig toffsen och springa iväg med den. Idag har jag dock kort hår, så nu har han inte så mycket för det. :-)

SannaHolmgren
0

#0 Min häst har också "för mycket" skinn. Fullt med veck, på halsen och manken;-) Andra egenheter är att han kan bli totalt osynlig när man ska hämta honom i hagen. Fattar inte hur han bär sig åt. Men nu i nya stallet kommer han galopperande igen till grinden när man ropar, troligtvis för att han vet att han inte blir installad på natten mer.

Jess
0

Esset sitter gärna i hagen och filosoferar sen hoppar han gärna över ev hinder som står i hagen/övar däck självmant. Han är heller inte nödbädd att ta alternativa vägar in i stallet…Anton är väääldigt morgontrött och måste äta frukost innan han är sitt vanliga "jag". (Man brukar ju säga sådan matte sådan hund jag får modernisera detta till sådan shettis sådan matte…Cool)Han är kompis med alla sorters djur och fungerar som en magnet på allt två och fyrbent! Ser han genom fönstret till lösdriften att det är kaniner där inne så står han inte kvar och glor utan går helt enkelt runt och buffar på dörren för att komma in, dvs tänker och handlar…Första häst jag sett som "dödar" sina morötter genom att ilsket drämma framhoven i dem om de är för hårda att äta! Både Esset och Anton är till råga på allt väldigt "pratiga" och vänliga individer!

Ellen89
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Odette garna tycker att det ar roligt att 'putta' mig nar vi springer, tex hoppar (jag springer bredvid henne) hon puttar sa hart tills vi flyttar at det hallet, och till slut maste jag stanna och fixa upp allt…(kanske ett ganska normalt problem)

Hon kan dra jatte-soligt om du gar framfor henne, men om du springer just breve henne travar hon pa i god fart!!

har inget fysiskt problem just nu…