Parkörning
Vet ni några bra hemsidor man kan läsa om parkörning?
Skulle vara roligt att veta vad som krävs av häst, kusk och utrsustning när man kör par så man är väl förberedd ifall ens dröm slår in :)
lurvponnyn.vimeddjur.se

Jag kan tyvärr inte tipsa om några bra sidor ännu..
I sinom tid kommer jag att sätta ihop mina killar i ett par.
Joystick Diablo är född -07 och körd och snart kan han nog kallas ordentligt inkörd
Pegasus som då är född -06 är tömkörd 1 gång. Knatar över skacklarna till rockarden obrydd och har gått med på släp tidigare så han kommer nog snart att gå i vagn han också..
De jag redan nu försöker träna dessa killar på..(Pegsus har varit här i 1,5 vecka) är att de ska stå uppbundna bredvid varandra i stallet UTAN att nafsa eller annat åt den andra..
Sånt får de helt enkelt göra i hagen. När jag är med så tillåts det helt enkelt inte..
Vad Rolf sa i somras när de satte ihop ett nytt par på körlägret så va det också att hästarna ska "vara inkörda" på samma kommandon.
(Blodfläckarna på sidan på Joystick är från Pegasus mun då han fick en tand avsparkad när grabbarna va lite häftiga i sina uppgörelser)
Anna-Carin
Anna-Carin
Tack för ditt svar, smart att de ska kunna stå lugnt bredvid varandra utan att busa. Svårt för mig att träna det just nu bara då jag bara har en.
James är precis sutten för vagn så tanken är att han ska vara den erfarna av de två parhästarna i sådana fall. Vilket kräver en hel del mängdträning innan det är dags att parköra för mig. Dessutom måste jag ju ha en till ponny då. ;)
Parselar förstår jag att man måste ha, och även en parvagn. Om man bara vill hobbyköra så verkar det vara ruskigt svårt att få tag på en parvagn för a ponnyer vad jag har förstått? Kan man bygga om en tvåaxlad vagn för en ponny till två? Det borde inte vara allt för svårt kan jag tro.
Speciella tömmar har man det vet jag okså men något annat man ska tänka på?
Som tur är har jag en duktig körtränare som jag kan prata med när det börjar bli aktuellt. :)
lurvponnyn.vimeddjur.se
#3 Det gör jag så gärna så :D
lurvponnyn.vimeddjur.se

Om man köper selar idag så får man ju OFTAST med tömmar, huvudlag, bakselar och draglinor.
Vi har funderingar på att bygga en egen vagn med parstång. För hemmabruk då ska jag säga. Har fått tag på en gammal bagagevagn från flyget..
En rockard för enbet då ska vi också bygga. Den ska dock hålla mått så den är godkänd för tävling i lätt klass. Hjulen blir det till att köpa från Börjes..
Jag har då aldrig kört par någon gång så jag kommer definitivt att ta hjälp när det är dags för oss.. Räknar med att kunna börja tömköra grabbarna ganska tidigt i hop. ( bara jag har skrapat ihop pengar till parselarna).
Anna-Carin
Har börjat tävla med mitt shettispar (lånade hästar) i år. Har lärt mig den svåra vägen att det inte bara går att köpa/föda upp två hästar och tro att de ska bli ett par. Vissa hästar passar helt enkelt inte ihop. Sedan bör de förstås vara välkörda i enbet båda två :dåligt samvete:.
Bra läsning när det gäller körning, även i par, är körutbildningskompendiet, väl värt sina 100 kr. Info på http://www.kuskringen.nu/ tryck på utbildning/kurser. Bästa resursen är förstås din duktiga körtränare, under förutsättning att denna har erfarenhet av parkörning.
Sen är parkörning som sagts ovan, väldigt roligt och vanebildande.
Lycka till! Björn
Jag började att tömköra lite i par, men ganska snabbt så satte vi ihop dem framför vagnen. Vi har en ledare per ponny nu i början, först med grimskaft och sedan med lång lina så att medhjälparna kunde sitta bak på vagnen och bara vara beredda att rycka ut om något händer.
Båda är körda mycket i enbet innan. Och som sagt så vill man ju att de ska lyssna på samma kommandon - men det är svårt att få till det när man behöver bromsa den ena och driva fram den andra! Skygglappar kan vara bra, så att inte den ena reagerar när man petar med pisken på den andre…
Det svåraste hittills (efter att vi justerat längden på alla tömmar så att jag kunde styra själv) tycker jag är att få båda att dra lika mycket - det är mest den ena som hänger i selen och drar allting just nu…
Foto från premiärturen