Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettbeteckningar-fölningar
Läst 2380 ggr
Mija
0

Blod i juvret?

De senaste dagarna har mitt sto fyllt i mer och mer i sitt juver, det som förbryllar mig är att i en av spenarna så kommer det ut brunfärgad vätska, precis som om det skulle vara blodblandat, min misstanke är ju att det är något blodkärl som brustit när juvret expanderat, men frågar ändå här om någon varit med om liknande. Hon är i övrigt fin och jämn i juvret, inga andra saker som jag reagerat över, men kan det vara något annat?

Hanna-D
0

Mastit? Skulle nog kolla med veterinären för säkerhets skull.

Mija
0

Det känns inte som mastit, då brukar juvret vara hårt och spenen kan även den vara hård, men juvret känns fint och spenen med, men jag ska rådfråga veterinären för säkerhets skull, känns bäst. Hon är för övrigt välmående, inga andra tecken på att hon skulle ha feber eller nåt sånt.

MadeleneJansson
0

Jag jobbar med mjölkkor och där händer det ibland som Mija skriver att det blir blod i mjölken i juvret. Ofta beror det på att juvret vuxit för fort eller att kossan blivit stångad på juvret.

Så länge hon inte har feber eller verkar öm så tror jag inte att det är någon fara. Det är inte farligt för kalven/fölet att dricka mjölken, det är bra att det kommer ut, men mjölka inte innan förlossnignen så att du mjölkar ut råmjölken.

Mija
0

Har pratat med veterinär nu och det var som jag trodde, det har förmodligen brustit något blodkärl isamband med utvidgningen av juvret, inget allvarligt med andra ord.

#3 Jo, vi har ju haft mjölkkor tidigare och jag kände igen symtomen, men tyckte det kunde vara bra och fråga ändå om någon hade någon annan teori, men visst är det så hos korna oftare än hos hästar?

MadeleneJansson
0

# 4 Oja, mycket oftare hos korna! Säkert för att juvren är större och lättare blir stångade eller sparkade/trampade på.