Knäpper i benet...
Hej! Tänkte höra om det finns någon/några, som har erfarenheter av unghäst som "knäpper" i bakben? Ingen upphakning, ingen hälta inget kort steg… det bara knäpper/knakar när hon går.

Min nu 6-årige valack knäppte en period när han var 2 år. Det försvann. Jag visade honom på utställning under tiden det knäppte och det drogs ner rejält på benen för det.
JA jag har erfarenhet av det. Mina två som jag visade för ett tag sen fick inga nerdrag alls för att dom knäppte. Deras knäppningar tror jag beror på att dom blir så spända och jag tror det växer bort när dom är färdigväxta och har lärt sig slappna av när dom är ute bland andra. MIna två knäpper inte alls här hemma.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

ofta kan det beror på ostabila kotor, vi hade en hingst som knäppte väldigt mkt när han spände sig, han fick nerdrag på utställning. Men sen har jag sett o hört en annan hingst som smällde i sina kotor så man hörde i hela ridhuset men han fick bra "betyg" ändå…
men bra med mineraler o gärna typ MSN el glucosamin för o smörja lederna är mitt tips.
Jag fick det på utställningen (tvååring) sist, Spända kotor, ostabila kotor, många unghästar har det när dom växer och då kan det höras att "knäpper" men ofta brukar det växa bort.

Tack!

Mitt sto knäppte i bakbenen fram tills att hon var tre ungefär, sedan försvann det. På senare år har det knäppt någon gång när hon har blivit väldigt spänd men annars helt borta. Drog ner en hel del på utställning.

Prova med en matsked gurkmeja varje dag. Man måste kanske ge lite betfor eller riv ett äpple, morot el.dyl och blanda i gurkmejan. Hos min häst slutade det knäppa efter tre veckor och än idag 3 år senare är det tyst.
Billigare än glucosamin