Klippning av körshettis
Ni som kör och klipper era shettisar - hur klipper ni? "Sadelklippning" lär det ju finnas nåt som heter. Finns det "selklippning.? alltså lämna päls där brösta och däckel ligger? Tacksam för info.
Vet inte för jag klipper inte mina shetisar,men du kan ju klippa hur du vill,om jag skulle klippa så skulle jag lämna pälsen på rygen och bara ta hals,ben och undersidan av buken.
Halloj!
Hittade den här länken
http://web.telia.com/~u58616200/sommareksem/hast_klippning.htm
Där finns lite tips och varianter, hoppas du hittar vad du söker…
Hej!
Jag klipper mina tidigt, klipper rubbet, förutom benen och en ca 50x50bit i sadelläget. Fördelen med att klippa tidigt är att det snabbt växer ut, men lite lagom, så jag slipper täcka dom. Vid behov brukar jag täckklippa dom en gång till under vintern, lämnar då hela ryggen oklippt, klipper buken och halsen. Att lämna päls kvar till bröstan är nog inte så bra. Man vill ju ha bort de partier där de svettas mest. För att förhindra skav efter bröstan när de är nyklippta har jag sytt en teddytunnel som jag fäster på bröstan med kardborreband - håller bröstan ren oxå!
Marie
Jag klippte vår i lördags vi brukar ha den lite mer traditionella vad den nu kallas… när man tar hals, mage mellan fram och bakben och så flanken. dvs där dom svettas dom små liven :) sen så är det jättebra för när vädret är fint ut kan dom i alla fall gå utan täcke. men vid nederbörd och speciellt nu vid leran är det täcke på!
ooh såg bilderna nu längst till höger är så vi brukar klippa :)
plus att hon alltid har ett hjärta på bakdelen såklart!

Jag klipper rubb och stubb!
helklipper ändå ned till knäna/hasen. klipper där "medhårs" för att få snyggare avslutning och inte lika skarp kant, klipper även ganacherna och under hakan.
skulle klippa igår - lyckades klippa halva bogen, sen var det bara att inse att klippmaskinen var för slö för att klara av hans tjocka päls - mycket snyggt med en halvklippt häst! plus att det regnar idag så han är blöt och jag inte kan klippa resten :(
Hur jag klipper beror på om jag har för avsikt att lägga på täcke eller inte.
Oftast räcker det gott med att klippa bara "undersidan" på¨dem. Dvs, dra en linje ungefär från halsens mitt (i höjdled) bakom huvudet och rakt ner till ljumsken. Klipp det som är nedanför här. Möjligen en rand över låret också om det verkar behövas.
Den klippningen kyler ner tillräckligt för att de ska kunna arbetas ganska normalt, men eftersom de fortfarande har kvar yllekoftan över ryggen så stannar värmen kvar och de klarar sig utmärkt utan täcke…
OM ja ghelklipper så klipper jag bort rubbet, på kroppen. Sparar alltså ingenting vid selen.
Jag rakar hela henne, över allt förutom huvudet och benen, och insidan av bakbenen, fick lära mig i år att man absolut inte ska raka där, varför fick jag aldrig veta ..
~ varje träning tar dig närmare dina mål ~
Vi klippte av allt när vi klippte utom på benen

Carina är det Indigo på bilden??
Jag klipper aldrig mina ponnyer så sent , har varit med om att de har hamnat helt fel och gått med tjock päls mitt i sommarn , utan om jag klipper sent så gör jag sista klippningen i dec , sen får det vara…
#12: japp det är Dalsgårds Indigo på bilden !
#8 vet du anledningen till varför man inte ska klippa på insidan av bakben? kunde ju va intressant att veta :)
sån där klippning med en fartrand eller vad man ska kalla det är ju bra om man vill att de ska ha så mycket päls som möjligt kvar om man säger så :)
Jag tycker att det funkar bra med "fartranden" för då kan de ändå gå ute utan täcke om det är milt väder(bor i skåne) ,för hur kul är det att laga en massa täcken,unghingstarna tycker ju att det är skitkul att tugga på kompisens täcke !!

hals och mage