Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 2963 ggr
Ponnyfantast
0

Blödning i sulan varför?

Vill ha info och höra andra hästägares erfarenheter med hästar som haft blod i sulan. Vad kommer det av? Utvändig tryckskada pga övervikt eller förgiftning inifrån?

Mitt 10-åriga sto har ej haft fång tidigare, inte visat fångsymptom eller varit extremt ömfotad. Nu vid verkning blod i båda framsulorna, fina lamellränder och inga fångränder utvändigt på hovarna. Efter verkningen inte heller öm, utan går som vanligt. Varit överviktig längre tid. Tendens till styv nacke, (inte späckhals).

SofieN
0

Våran stora häst hade blödning i sulan och det var pga strålbenshälta.

SofieN
0

Men sa inte din hovslagare nånting om saken? Obestämd

h00jff
0

Vad menar du med "blod i sulan"? Att det ser ut som en "rodnad" på sulan?

Mitt ena shettissto fick det i vintras. Hon är otroligt ömfotad i vanliga fall och kunde då knappt gå på sina stackars hovar på grusvägen… Jag hade ute hovslagaren vid två tillfällen för att titta på det och han sa att det berodde på att det var så hårt i backen (fruset men ingen snö) och att hon sliter så hårt på sina hovar när det är så, att det var som "blåmärken". Vi bestämde oss för att inte sko henne, eftersom hon inte används (är bara sällskapshäst) och hon skulle bli ännu mera ömfotad när jag tog av skorna igen. När snön kom så försvann det och hon blev mindre ömfotad igen.

idalotta
0

min shettis har blött efter han haft fång.. han har inte alltid visat det typiska symptomen på fång.. kollat upp det?

Ida

Medarbetare på Florist

Ahnna
0

Stengalla (blåmärke) kan ge blod eller rodnad i hornet. När en hovböld spricker, antingen vid verkning eller någon annan gång, så brukar det vara en del blod också. Och så kan det förstås blöda för att hovslagaren verkat för hårt…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se