Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 4148 ggr
Hanna-D
0

Sköljning

Hur mycket "kan" man egentligen skölja ett sto? Och efter hur lång tid/antal sköljningar bör ett sto vara rent?

Fixy är sköljd sex gånger och totalt över 30 liter nu, hur länge ska/kan man hålla på?

Linnah
0

Oj, det första året jag jobbade hos Märta & Hans så hade de ett felläge med sågning, och stoet hade en helt enorm varproduktion så det bara rann ur henne i veckor efteråt. Sjukt otrevligt. Minns inte hur mycket det var men det var stora mängder. Det sköljdes och sköljdes, men till slut har jag för mig att de fick rent det. Kolla med Märta så kanske hon kan berätta mer.

[Billan]
0

Man har väl inget annat val än att fortsätta tills man får rent om man vill rädda stoet.

Pheobe
0

Oh, är hon sjuk?! Vi sköljde Lillasyster massor. Hon blev inte bättre. Men jag antar som May säger, det är bara att fortsätta.

[Billan]
0

Hur går det för Dig och Fixy Hanna ? Hoppas innerligt att det ger med sig.

Hanna-D
0

#2 Självklart fortsätter vi att skölja! Men när ska man inse att det är läge att ge upp? Varet återkommer ju, jag menar är det hål någonstans kan man ju skölja i all oändlighet utan resultat.

VeronicaP
0

#5 Fast Hanna är det ordentligt med var så kan man få skölja länge , vi hade en som det räckte att skölja 3 gånger och en som inte behövde sköljas mer än en gång .

Annette
0

Hur går en sköljning till rent praktiskt?

Pheobe
0

Men blir hon inte behandlad också inuti? Kanske inte alla som gör det. Jag skulle fortsatt så länge hon ser ut att inte lida av det.

#7 inget konstigt. Slangar in vätskan i livmodern.

[Billan]
0

Vart skulle det vara hål menar du ? Finns hål ut i buken skulle hon nog inte klarat sig så här långt.

Kan tänka mig att hon råkat ut för någon elak bakterie som är ressistent.

Fråga veterinären som är ansvarig mera så du får reda på, de måste berätta för dig då det är du som bestämmer som djurägare. Så länge inte hästen tydligt visar att den har gett upp finns ju chanserna att hon blir ok.

Jag skulle nog fortsätta behandla.

Hanna-D
0

#9 Jag har fått en utskällning av personalen för att jag ringer dem på helgtid. Konstigt att man bryr sig om sin häst? Klart man är orolig när man inte får höra nåt alls.

Har frågat veterinären om allt (är nog en jobbig hästägare…) Jag kommer nog att plocka hem henne i morgon och fortsätta att skölja henne här hemma och fortsätta behandligen/medicineringen med min hemmaveterinär. Hon är djupt deprimerad och matvägrar på sjukhuset (även om man repar gräs). När jag är ute och går med henne är hon nästan sitt vanliga jag, pigg och äter gräs.

Hanna-D
0

#8 Hon får flunixin (antiinflammatoriskt), gentaject (bredspektrigt antibiotikum) och geepenil (penicillin) intravenöst.

Plus partoxin i.m.

Annelie-P
0

#11 Det var en ordentlig läkemedelslista! Hoppas det ger sig snart, veterinären/erna på Strömsholm vill inte alls uttala sig om hur de tycker det går eller?

Hanna-D
0

#12 Nej men envisas bara med att säga att det är oförändrat.

Pheobe
0

Hanna det låter inte bra alls tyvärr. Jag skulle också tagit hem henne, kunna beta henne hemma och minska risk för hyperlipemi. och sen får man kanske sätta gränsen någonstans.

Annelie-P
0

#13  Usch vad jobbigt, svårt att veta hur man ska göra. Jag lider med dig och Fixy. Och med den lilla sonen som har en sjuk mor. Jag hoppas verkligen det vänder snart. Hur ofta sköljer de, flera gånger om dagen?

Hanna-D
0

#14 Du är så underbart positiv, tack!

#15 Fölis (döpt till Federer) mår finfint tack och lov! De sköljer en gång om dagen men med flera liter.

Milla
0

Hanna jag hoppas av hela mitt hjärta att hon ska klara sig. Jag hade nog också tagit hem henne.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Pheobe
0

#16 Va?! Det låter ju inte bra. Varför inte vara realist? var inget illa menat och visst är man ju så uppe i det. Har själv varit precis där du är nu fast mitt föl dog. Jag skulle tagit hem hästen för den blir garanterat piggare av miljön hemma. förhoppningsvis har den en bättre chans då.

detta forum suger då det inte går att höra tonvalet i skriften samt att folk fantiserar fram det värsta i andra. ush.

Hanna: Hoppas givetvis hon blir bra igen

[Billan]
0

Hanna, du har all rätt i världen att få reda på vad som händer och sker med din häst. Du/Ni är kunden, det är bara att stå på sig och fortsätta att vara vetgirig och frågvis.

Har du möjlighet att fixa behandlingen hemma är det nog det bästa för Fixy. Vet av egen erfarenhet att de har inte mycket tid över att pyssla med de inneliggande djuren. Jag tror att de tillfrisknar bättre om de får vara i sin hemma miljö, om det är möjligt.

Hoppas verkligen att hon tar sig igenom detta.

Hanna-D
0

#19 Tack May. Vi bestämde redan i morse att vi skulle ta hem henne idag men eftersom hon ska få sista dosen gentaject i.v. i morgon så hämtar jag henne i morgon eftermiddag så hinner de även skölja henne en gång till. Hon är ändå uppe i maxbeloppet på försäkringen redan (inte för att det har någon betydelse, inom rimliga gränser lägger jag pengar mellan) men framförallt för att som du skriver, hon kommer tillfriska bättre hemma.

Angående servicen är jag mycket besviken, jag förstår att dom har mycket och göra men med tanke på att hon kostat i snitt 10.000 kr/dygn och det inte är självklart att hon klarar detta så borde jag få mer information, vilket man också lovade när vi lämnade henne där - allvarligt sjuka hästar ringde man till varje dag, även helgtid. Jag står på mig och sk*ter i att de är sura men som kund tycker jag att man ska bli bättre bemött!

Trine
0

Usch, ja som föregående säger, hoppas verkligen hon repar sig..

Josefina-Aslund
0

Hej Hanna

Hoppas verkligen hon piggar på sig, är så ledsamt när ens hästar inte mår bra. Har ni henne på Strömsholm?

Jag har lämnat en av mina hästar på Ultuna en gång, iofs en klapp hingst kastrering, och sen har jag en vän som lämnat ett halvblod där för Buköppning. De är toppen !  Och sen har de bättre priser, så dit åker jag igen. (Vill ju helst slippa, men om det blir nödvändigt). 

Lycka till med eran Ponny!

Mvh Josefina Å

fuxar
0

Flis blev buköppnad ett par dagar före jul -98, stog kvar på Ultuna tills dagen före nyår. Ringde varje dag, även helg underbara veterinärer och personal. Dälig stil att vara griniga. Hoppas hon kommer hem och blir frisk. Kram på dej Hanna./Gunilla.

[Teddy]
0

Stå på dig Hanna! Det är ju DIN häst!! Man ska väl inte behöva be om ursäkt för att man vill veta hur ens häst mår/blir behandlad!?!?
Håller tummarna för er, tänk på att shettisar är ett rackarns härdigt släkte! Hon blir säkert gladare när hon kommer hem igen.

Kramar från Marie

Cattis
0

Min erfarenhet av Strömsholm är allt annat än god, tyvärr. Iaf deras attityd mot shettisar som inte verkar ha ngt värde i en dels ögon. Ulltuna har jag helt annan erfarenhet av. De verkar inte bara intresserade av alla hästars välmående, oavsett ras - de verkar bry sig om att hästägarna är nöjda också.

Jag skulle ta hem henne Hanna, din egen veterinär är dessutom 100 ggr bättre än de flesta på detta. Och det psykiska välmåendet kan vara det som avgör hur det skall gå i slutänden. Och måste hon in igen - åk till Ulltuna!

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

UG
0

Jag vill bara skicka dig styrkekramar Hanna, och alla mina förhoppningar om att Fixy blir bra. /Ulrika Gindemo

[Billan]
0

Strömsholm är kända för att ha en avog inställning till ponny ägare.

Det är synd för det finns ju tillfällen då man inte kan välja vart man söker hjälp.

När jag kom med Orkan för många år sedan då han var dålig tyckte de inte att jag skulle kosta på en så gammal hingst !!!! Fy f-n vad arg jag blev. Jag kan säga att han var i bedrövligt skick då vi hämtade hem honom efter en vecka. Han var fräch då vi lämnade honom förutom skadan, men vi fick hem ett vrak med hyperlipemi.

Har aldrig blivit väl behandlad då vi varit dit med hästar.

Jag tar nog ulltuna om jag behöver hjälp i framtiden.

Hanna-D
0

Ultuna har Rotavirus. Annars hade vi åkt dit (4 mil enkel istället för 17).

#25 Jag vet, jag var ju med och såg/hörde eländet. Och EM är med på noterna så i morgon planerar jag att åka och hämta hem henne om inget händer under natten.

[Billan]
0

Har du EM hemma i knutarna igen, då har du den bästa.

sanne
0

Håller verkligen tummarna att hon piggnar till !! men jag tror du klarar detta hemma om det mest akuta är över, hon mår säkert bara bra av att träffa sin kompisar o få äta gräs osv.

tråkigt att dom är så aviga på djursjukhuset. Skamligt ! Man måste ju få ringa för att se vad som händer och det är förändringar.

se framåt nu och det måste ändå kännas skönt att få hem henne !

Hanna-D
0

#29 Japp, en riktig klippa som ställer upp för oss i alla väder Kyss

runas
0

Håller fortsatt tummarna för att Fixy ska bli bra, fy vad jobbigt för er!

Sänder styrke kramar och tror nog som alla andra att hon kommer pigga på sig bara hon kommer hem.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

ThiffannyJ
0

Håller tummarna för Fixy Hanna! Tyvärr så har jag samma erfarenhet av Strömsholm som du har.

När mamma kom in med Try, så vägrade de i princip att kolla honom, trots att han hade gråa slemhinnor och över 100 i puls. De kastade en blik på honom, och konststerade att han hade fång. Alla gammla Shetlandsponnyer får fång, kläckte veterinären ut sig. De ringde dagen efter och meddelande att han inte har kolik i alla fall?! Vi drog nästan av honom transporten, när vi skulle lämna honom på sjukhuset. Efter två dygn, så hämtade vi hem honom, och fick knappt på honom på transporten. Mera smärtpåverkad än vi kom dit. Hästar med mycket nacke har i allmänhet diabetes enligt veterinärerna. Gäller även hingstar. Enligt den skulle vara anledningen till hans tillstånd. När de tog prov på det, och provsvaret var normalt, så försvann intresset över honom.

I fredags så kom det ett mail, på engelska från veterinären. Där skrev hon att provsvaren var bra. Vi vet dock inte vad det är de tagit prov på? Vi har nu tröttnat på detta trams från Strömsholms sida, så vi har begärt ut journalen, så får vår vanliga veterinär kolla på den.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Hanna-D
0

#33 Jag begärde att få journalen i handen i dag men den är inte direkt lättläst för en vanlig dödlig med alla provsvar och liknande. Tror vi haft samma veterinär, om de inte har fler engelska veterinärer.

Hanna-D
0

Fixy är nu hemma, hon har gått i trädgården i ca en timme och BETAR! Hon har ätit lite lusern hack och lite müsli och druckit ur hink själv! Stora framsteg.

Egentligen har både hon och fölet boxvila men det tror jag inte på…

Trine
0

#35 jag tror det är bra att hon rör sig lite jag oxå så livmodern kanske kan tömma ur sig bättre..

Samt så är nog det att hon kan vara hemma och få beta den bästa botet ..

SofiaChristina
0

Tänker på Dig och Fixy och hoppas hon blir bra nu när hon är i sin hemma miljö.Kramar.

Jeanette-H
0

Jag har både ris o ros gällande strömsholm, dom har lite annan syn på shetlandsponnyer som behöver vård.

Skönt att ni fått hem Fixy , det är den bästa medecinen ni kan ge henne nu, och hon MÅSTE röra på sig det får varet att komma ut. 

Kram på er!

Charlotte-Aveback
0

#35: Skönt att du har Fixy och fölet hemma igen! Tror absolut att hon har bättre chans att återhämta sig i sin trygga hemmiljö.

Jannie
0

Lycka till med Fixy och kämpa på.

adapada
0

Tråkigt att Ni med ponnyer har så dåliga erfarenheter från Strömsholm. Inget jag har hört från hästägare som varit dit med sina hästar, vi remitterar en hel del patienter dit!

Hoppas Ni som är berörda av detta skickar en skriftlig "klage" till Strömsholm där Ni konkret tar upp de problemställninger (gärna med exempel) som Ni upplever när Ni har Era ponnyer där. På så sätt kan det nå alla berörda parter och chefsvet. har möjlighet att ta detta upp med de anställda på interna möten.

(Jag vet att de som gjort detta gällande Strömsholms smådjurssjukhus har haft väldigt bra erfarenheter av detta och oftast fått en bättre service i fortsättningen).

Om Ni uppläver att veterinären är otrevlig på telefon så tror jag oftast att detta beror på stress. Djursjukhusen är oftast väldigt överbeläggda och det gör att om de skall ta hand om X-antal djurägare (som det är inneliggande patienter) som var och en vill ha 15-30 min så blir det inte mycket tid kvar att ta hand om patienterna. Tyvärr är det så. Och när man tycker att man har svarat på samma fråga ett antal gånger kan tålamodet tryta, i synnerhet om man inte har sovit eller ätit på länge länge……

Många av veterinärerna är i synnerhet kompetenta så jag tror säkerligen att de tar bättre hand om Era hästar än Ni kan få känslan av!

Hoppas innerligt att Eran Fixy återhämtar sig ordentligt på hemmaplan och att allt går bra i fortsättningen! Stort lycka till!

Hanna-D
0

#38 Man vill inte att hon ska röra för mycket på sig så jag följer delvis veterinärens rekommendationer dvs hon får gå i hage ensam med sin son men jag motionerar henne inte. Varet kommer inte ut av sig själv, hon är sköljd med ett 40-tal liter.

Hanna-D
0

#41 Måste få fråga innan jag kommenterar ditt svar, jobbar du där/har jobbat?

Ninnii
0

Vad skönt att hon är hemma, hoppas att allt löser sig det bästa tillslut!

[Billan]
0

# 41

Jag frågar detsamma, jobbar du eller har jobbat där. Jag känner ju en hel del som både har och jobbar där nu.

adapada
0

Jag jobbar inte på Strömsholm, då hade jag skrivit det Flört

Jag bor i värmland och jobbar där, däremot känner jag flera av de som jobbar där och de jag känner är väldigt kompetenta!

RC71
0

Hoppas den lilla hästen kryar på sej.

Till skillnad mot vad flera här tycker så är jag mkt nöjd med Strömsholm. Alltid proffsigt bemött och bästa service både vad det gäller kontakt och behandlingar.

Även jag har ponnyer.

Annette
0

#47. Det är skillnad på ponnyer och ponnyer, tycker vissa. Som shetlandsägande kvinna i sina bästa år blir man inte alltid behandlad på ett korrekt sätt.

RebeckaSvensson
0

Vad skönt att du har fått hem Fixy, Hanna. Jag fortsätter att hålla tummarna för att hon snart är bra igen.
Kämpa på och kram till dig.

Hanna-D
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Charlotte-Aveback
0

#50: Så mysigt! Fixy är nog överlycklig att äntligen få vara hemma med sin lille guldklimp! Glad

fuxar
0

Skönt Hanna att dom är hemma, och att det går åt rätt håll/ Gunilla.

Hanna-D
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här såg första sköljningen ut, äckligt!

Hanna-D
0

Tack till alla som hört av er på ett eller annat sätt! Det uppskattas.

Linda-A
0

#53 Usch jag håller med, äckligt! Jag håller tummarna för att Fixy blir bra igen!

Turgubben
0

Håller mina tummar för er Hanna..Supermysig bild på mor & fölis..

runas
0

#50 härlig bild, måste vara skönt att ha dom hemma.

#53 nämen ursch så det ser ut! Spolar man in vatten eller och får ut sån guck?

Hoppas verkligen det hjälper och att hon blir helt bra igen!

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Hanna-D
0

#57 Man slangar in natriumklorid, vänder på hela apparaten och suger ut gucket. Så såg det ut i fem dagar, i morgon ska vi kolla igen efter ett par dagars uppehåll (då sista sköljningen såg bra ut)

RC71
0

#48 Det låter inte bra alls om det är på det viset. Rynkar på näsan

[Billan]
0

Det är nog ingen som ifrågasätter personalens kompetens vad det gäller behandlingar osv. MEN en stor bit i det hela är ju HUR man bemöter sina kunder och HUR djuren sköts för övrigt då de är inneliggande där.

Vi har haft flera shetlandsponnyer som varit inskrivna där för olika akuta åkommor. ingen har varit ren eller borstad när vi hämtat bla.

En annan sak i det hela är också, att de behandlar shetlandsägare som att deras hästar är mindre värda. DET ÄR DÅLIGT. Först som sist är det djurägaren som bestämmer hur mycket man ska kosta på djuren och hur mycket man ska göra för att få dom friska. Sen är det veterinärens sak att säga stopp när det inte finns mera att göra för djuret oavsett om det är en dyr gallopör eller en shetlandsponny..

Att personalen inte hinner pyssla mer med varje patient är ju ingen annans fel än de som styr där.

Hanna-D
0

#46 Kan ta några exempel:

Man misslyckades med bukpunktatet och fick sticka om Fixy flera gånger i buken. När man väl lyckades få ut lite vätska sa veterinären "det här ser inte alls bra ut, det är grumligt". Vi vet ju vad det betyder eller hur? Vi förlorade ett halvblod i januari av den anledningen. Herregyd jag var beredd att avliva henne där och då. Oproffsigt uttalande! (sen visade det sig att proverna var helt ok när labbet kollade på dem men i och med att de stuckit henne fel flera gånger var det blod i provet)

Jag fick tjata i över en timme på att få mjölkersättning till fölet, han var så hungrig och gick och snuttade på byxor och allt han fick tag i. Vi fick kall Salvana som han såklart inte vill dricka av. Jag sköljde nappflaskan i varmvatten och fick upp värmen, sen åt han.

Jag blev lovad att VARJE dag bli uppringd för att få höra hur hon mådde, vilka behandlingar man satt in osv. Endast de sjukaste ringde man till helgtid och man sa att Fixy räknades dit. Tror du jag fick något samtal lördag/söndag?

Sen när jag ringer på lördag eftersom jag inte fått något samtal får jag en utskällning för att jag ringer och uppehåller deras tid (i vaddå, 5 minuter?) Jag är deras kund och så behandlar man inte kunder!

Finns fler exempel.

runas
0

#61 Hua, ryser när jag läser, har själv peppar,peppar aldrig behövt åka till strömsholm eller nån annanstans med mina tjejer men det låter som om jag kommer ta mig till Ultuna OM det skulle hända nåt!

Däremot smådjurs sidan på Strömsholm är mkt trevliga…

Ja du Hanna, jag fortsätter att hålla tummarna men det verkar ju som om det är på rätt väg iaf och det är ju skönt. Sänder styrkekramar.