Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 575 ggr
PP
0

Försäkringspremieökning

Har mina hästar försäkrade i IF sen ett år tillbaka, efter att ha flyttat över dem från Agria, eftersom jag ville ha en fast självrisk. 

Hursom - jag tycker det är lite knepigt att förstå deras sätt att räkna ut premierna. Informationen är rätt så knapphändig på själva försäkringsbreven. Alla hästarna har varit skadefria och får nu 8% rabatt på veterinärvårdsförsäkringen. Alla har ändå fått höjd premie (vilket kanske är något man får räkna med?).

Men hur beräknas dessa höjningar? Det varierar en del nämligen:

3-årig hingst   +3,5%
7-årig valack   + 6,1%
7-årigt sto      + 7,8%
8-årigt sto      + 11,7%
11-årigt sto    + 7,2%
15-årigt sto    + 7,0%

Eftersom de fått 8% rabatt på veterinärvården, kan man lägga till 8% på samtliga i höjningen på premierna så att det egentligen är höjningar på 11,5 - 19,7%…

Och jo, jag förstår att det enklaste sättet att få svar på frågan är att ringa bolaget. Flört Är mest nyfiken på om någon annan reflekterat över detta alternativt vet hur det fungerar. Att unghästen är "billig" är förståeligt. Men varför den högsta ökningen på det 8-åriga stoet?

Pheobe
0

Mina hästar fick också en ökning. Dom sa att det dels berodde på var man bodde och hur mkt ens andra hästar varit sjuka samt att andras hästar varit mkt sjuka Obestämd

PP
0

Jag förstår ju att premierna höjs - de ska ju oxå leva. Hrmf!

Det jag inte förstår är vari skillnaden på de olika ponnyerna ligger. Om den äldsta ponnyn haft den högsta ökningen skulle det ha varit mer förståeligt, tycker jag.

Pheobe
0

#2 Antar att dom går efter vid vilken ålder de mesta sakerna händer. Men jag vet också att det kan vara olika faktorer för olika folk… jag hade en exakt likadan försäkrig som en vän på en lika gammal häst och hennes var billigare än min. Jag har använt mina försäkringar flitigt…  =(

jojjehanna
0

Dina försäkringar hade enligt en hästtidning de bästa priserna för nästan alla olika hästgrupper.