Hjälp mig välja...
Mitt sto Wilma är musblack i färgen och jag vill betäcka henne med en hingst som inte är svart….
Hon har tidigare bara fått musblacka avkommor med fux och rödskäck. I år fick hon ett svart sto e. svart hingst, vilket jag önskade!!!
Vi bor i västra götaland och jag skulle vilja ta henne till en matchande hingst med färg… hon har själv fått 38p 2ggr, 88886 + 88877…
tacksam för förslag på lämpliga kandidater 
Ville bara säga: Vilken vacker uppsyn!
#Tack
Visst är hon vacker, men FRÄMST är hon en häst med fantastiskt lynne och stor personlighet… hon var min första shettis och hon kommer alltid finnas kvar här även om hon inte fått mer än 38p 

hon är jätte fin Pia, o poängen är inte allt, hon har visat att hon lämnar fina föl. Jag tycker du kör på det vi pratat om innan ! men funderar fortfarande en del på andra alternativ åt Wilma gumman !

Vill påpeka att 38 poäng är klass I, så det är verkligen inte dåligt.
Om det sedan är rörelserna som brister så kan de ju förbättras med träning.
Men nu har vi väl halkat galet igen!!! Hingstval var det väl frågan om.
Nu har jag ju inte så stor koll där neröver vilka hingstar som finns, men jag hade nog valt en skäck med så bra gångarter man kan hitta om det finns( jag är ju skäckfantast jag)…
Jag är ju lite frälst i Wilma ,så fin färg och hon är mkt BRA med tanke på sin färg .
Så du ska vara jätteglad för henne Pia.Och absolut inte skämmas /oroa dig över dom där poängen..
#6 TACK LINDA… ja förlåt om jag lät negativ ang. hennes poäng, jag tycker egentligen inte heller att den är så dålig, det är ju rörelserna och dom är inte tränade…
Hur som helst så skulle jag också gärna kunna tänka mig en skäck, black eller skimmel… skoj om man kan blanda färg med henne tycker jag…
Har tidigare hoppats på rödblack när jag betäckt med fux men det har det inte blivit… så jag vet ej om hon bär på det röda anlaget…
Men konkreta hingstförslag mottages fortfarande tacksamt 

Jag har just fått hit Waulkmill MacTavish som är en riktigt fin skimmel, dessutom med kanonstam!
Välkommen att komma och titta, du bor ju inte så långt bort.

Jag skulle ha valt en typstark hingst (alltid, men särskilt på de färgade stona för att stärka typen, även om stoet själv har bra typ) med bra rörelser som oxå nedärver detta.
Har dock dålig koll på vad du har för hingstar i din närhet eller hur långt du kan tänka dej att åka…
#9 jag bor ju i Vårgårda.. kan täka mig att åka inom sisådär 20 mils-radie??? Det är inte det viktiga… utan viktigast är att det känns rätt… och en hingst som verkligen matchar Wilma.
Annars kan jag ju alltid göra om samma kombination som i år… men jag har ju redan fått min Winna e. Castor… 
#8 Märta, jag kommer gärna och tittar på era hingstar… är dock dåligt insatt i dom engelska stammarna, tyvärr…
Såg att ni även har en musblack hingst…
Jag hör av mig, så kanske jag kan titta förbi vid tillfälle, är ju så nära så det är ju toppen 
Det finns en kanonfin rödblack - Abildores Kenzo….men dit ät det ju inte precis 20 mil från dig….
# 11 Bluemull har ju även en vacker rödskäck, Clibbersvick Beacher, så där finns mer att titta på.
Jag har fått 2 föl efter Bluemull Maybe (musblack) i år och tycker dom ser trevliga ut! Så mkt man nu ser när dom är små….. Maybe är godkänd i danmark med 98889= 42 p
Bägge blev blackar, rödblack u: fuxsto och musblack u: musblackskäcksto.
Är inne på samma linje, typstarka välstammade hingstar med goda rörelser till mitt blacksto, som är visad med 37 p (78877)
Lycka till med hingstvalet, jag tjuvkikar, för jag vet inte heller vad jag skall betäcka med…. Finns alldeles för många hingstar att välja på!

Kom igen med bilder på MacTavish….jag döööör av nyfikenhet!!
snart tar jag första bästa flyg ner!!!
Ni där nere i söder borde verkligen passa på att betäcka med en så välstammad skimmel!!! efter 2010 kommer han att tillbringa resten av sitt liv i norraste norr!!

Både MacTavish farmor(JollyRoger of Marshwoods mamma!!)
och morfar är Marshwood!!
#14 Wow, det låter himla spännande… jag vill också se bild på MacTavish…
#13 Har du möjligtvis några bilder på dina föl e. Maybe ?? Skulle vara jätteskoj att se hur dom ser ut… 

#14 - jag kanske inte hittar honom när han ska åka norröver… 
jag kan väl generellt tycka att det är lite "slöseri med färg" om man väljer en avblekbar skimmelhingst till ett sto med spännande färg, för skulle avkomman födas med stoets fina färg och den har ärvt skimmelanlaget också, så bleker ju skimmelanlaget bort den fina födelsefärgen….

#18 SNÄLLA märta kan du inte knäppa ett kort på honom ? e ju bara "lite" nyfiken på honom 
Jag skulle rekomendera dej att ta en titt på Thunderstorm. Så himla fin stam som behöver bevaras samt bra rörelser och typ. Perfekt helt enkelt.

#20 Fotografering i morgon, kameran på laddning!

# 22 så spännande 
För den som vill tjuvkika lite…
Veritas odium paretFörvånad
Pia, du har ett himla fint färgat sto och jag säger som dom andra hennes rörelser kan du ju kunna få bättre på avkomman. "mallen" på stoet är ju inget att skämmas över.
Just musblack skulle jag kunna ha på mina ston, gillar den färgen skarpt!
Sorry inget tips på hingst men ville bara berömma ditt sto.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Det jag tycker du ska tänka på är ju i allafall då att hingsten du ska använda rör sig bra , genom hela kroppen , om han har lämnat avkommor innan tex att de har fått minst 8 på sina rörelser så förhoppningsvis så kommer avkomman att få bättre rörelser.
Sen så kan jag tycka att man tex inte alltid ska betäcka med samma färg som man har själv när det gäller de övriga färgerna( kanske hellre då betäcka med en bra fux, svart ) ,pga vi just kankse inte har så många *bra* övriga färgade hingstar .
Bara en tanke jag .
Tex jag betäcker ju inte själv skäck med skäck utan betäcker heller då med en bra enfärgad häst , just för att jag vill att avkomman ska förhoppningsvis bli en ännu bättre skäck än sin mor/far 
# 17 Hhhmm jo, är inte riktigt kompis med bildprogrammet i datorn, så jag får in bilderna från kameran, men sen försvinner dom när jag skall spara, ska göra ett nytt försök ska vi se!
#25 Stort TACK Milla, vad gulligt skrivet av dig 
#26 Jo det är ju tänkvärt… men just i Wilmas fall så skulle jag vilja avla på henne för att göra lite färgavel, och chansen till att få blackfärgade avkommor ökar ju naturligtvis om man använder black-färgad hingst. Sedan ska man ju absolut inte använda en dålig hingst för det… man vill ju liksom ha allt i ett!!!
Jag tog i alla fall en tur till Stuter Bluemull idag och blev varmt mottagen. Jag tittade extra på Waulkmill MacTavish och Bluemull Maybe. Stort tack för titten och för att ni tog emot mig med så kort varsel
.
Jag tog lite bilder så om någon vill se, och om det är OK för Märta så kan jag lägga in lite bilder på killarna.
Jag har fortfarande inte bestämt mig, men jag ska fundera över natten…
Ska jag använda svart hingst till Wilma så använder jag självklart Castor, då jag gillar han i alla avseenden, både typen och rörelserna… men i år så fick ju som sagt Wilma ett svart stoföl tillsammans med honom så det hade varit skoj att prova något annat!!

ÅÅÅÅ snälla skicka bilder på MacTavish till mig!!
Känns onekligen skumt att inte veta hur min egen hingst ser ut!
Skicka bilder till : mariaastesani@hotmail.com
#30 Bilderna är mailade…

#29 Lägg gärna in lite bilder om du fick några bra, min kamera står fortfarande i stallet..
(Maria behöver inte veta hur han ser ut för han har sagt att han inte vill längre norr ut !
)