Ogräs
Jag har fått in ogräset Luddlosta i min beteshage, undrar nu om någon vet hur man blir av med det? Undrar även om det är farligt för hästar? Har frågat bönderna här och de verkar inte veta vad man ska göra.
Jag har studerat mkt ogrøs just nu då jag skulle spruta mina vallar och denna vøxt ør ettårig och trivs i torra marker. Vill man ha bort den får man spruta bort den då den kommit upp och fortafarande inte gått i ax. Går den i ax får du den åter året dørpå fær fræar den tar ju inte sprutmedlet denna. Det finns ett bra medel att spruta med som man sprutar i grædorna men denne tar øven klæver om man har detta i vallen.
Den ør ofarlig och jag skulle tro att høtarna øter detta då det ør ett grøs

Har aldrig hört talas om. Har du ingen bild på ditt ogräs ?
#3 Har du flyttat till Danmark?
Veritas odium paretFörvånad

Vem vill hälla gift på betet/vallen???? Om ogräset inte är farligt för hästar, och de äter upp det är det väl ingen fara? Jag skulle inte börja exprimentera med gift på mina beten eller vallar. Men det är ju jag det 

http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/poa/bromu/bromhor1.jpg
lämk till bild av luddlosta

#7 Men det är inte så roligt när det tar över hela betet och enligt bönderna här så är där ingen näring i det, hästarna verkar inte heller tycka om det. Ett år klippte vi det och samla ihopa allt, nästa år var det ändå tillbaka och då spruta vi hagen, men i år har jag lika mycket igen om inte mer.
Nej jag har inte flyttat till danmark…
Ibland undrar jag vad folk vet om hästarnas mat och inte mat egentligen.
De flesta vallar där man tar foder sprutas mot ogräs för annars skulle man inte ha nåt gräs att skörda åt djuren. Jag sprutar mina beten ibland också för annars har jag bara tistlar i hagen och alla vet att det inte kan föda djuren. Och nej, det är inget farligt för hästarna och det är behövligt på många ställen. Och många gör det… till slut finns inte gäret kvar och ogräset tagit över.
Lise… fråga dina grannar som kör ut medel på grödorna om inte Ariane tar detta gräs, jag tror det gör det nämligen. Lycka till, jag förstår du inte vill ha det om fjuren ej äter det.
Pja, jag sprutar då rakt inga vallar och jag har ändå inga såna ogräs här.
Däremot tror jag att besprutning är det enda effektiva sättet att bli av med luddlostan. Men jag ska kolla - ämnet diskuterades på Avelsforumet för något år sedan, jag återkommer med vad som framkom där då.
Här är tråden ifråga:

plöja upp och så ny vall lär ju inte heller hjälpa, då kanske den får övertaget med sina glada små frön som spirar före det andra…
#12 jag har percis sått om en vall efter plöjning och det är just nu mer ogräs än gräs i den

aha, ogräset är bättre anpassat till väder och vind och får en raketstart, så det stackars sådda gräset nästan kvävs…
Kan man slå av vallen med jämna mellanrum så ogräset inte hinner mogna och fröa av sig kanske? Den här lostan är ju ettårig, så den överlever ju med hjälp av fröna.*funderar*
# 10 Det finns ju ekologisk odling även av hö/ensilage/vallar.
Nu vet jag inte vilket ogräsmedel du använder dig av/pratar om i denna tråd (kanske pratar du om nematoder eller ogräsättika) - men att påstå att bekämpningsmedel är ofarligt är väl väl friskt påstått? Vissa bekämningsmedel är ju klassade så att man måste ha behörighet för att använda det… och kravet tror jag inte finns om det var som att bevattna grödorna ;-)
Vi har inte haft konstgödsel eller ogräsmedel på våra beten/vallar någonsin… och både vallarna/betena/hästarna lever i högsta välmåga.
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
Vi har aldrig någonsin sprutat våra vallar eller beteshagar. Hästarna lever än både av bete och de hö vi får in
Dessutom har en och annan ponny varit väldigt välutvecklad i unga år trots detta…
Att bekämpningmedel inte är farligt kan kanske diskuteras…
Ursäkta Lise att jag slirar i din tråd. Hoppas du hittar ett sätt att bli av med ogräset.
Veritas odium paretFörvånad
Folk här inne lever verkligen i en fantasivärld… Ekologiskt visst… Ta reda på vilka tidpunkter de får lov att spruta och med vad… Vad tror ni att ert vetemjöl eller er havre åt hästarna är besprutat med vid uppkomsten?
Visst kan det finnas dom som inte sprutar sina beten alls, det sa jag inte men vad har dessa för jordar? Hur gamla är vallarna och hur hårt betade blir dom?
Man kan diskutera spruta och inte spruta, farliga växter och mängd foder per ha… Bäst eller inte bäst. Ingen säger att man ska spruta i onödan, bara då det behövs.
Varsegoda att köpa potatis som är obesprutad eller för all del kolla vad sockret i påsen växt upp med. Och kom inte och snacka ekologiskt för det finns mängder med knasigheter med detta också.
#17 - jag äter massor av obesprutad potatis, jag odlar den själv. Mina hästars hagar är obesprutade och sen vi köpte gården har ingetn konstgödsel använts. Deras hösilage kommer också från obesprutade vallar, med ´koskit som gödsel - jag vet inte om de räknas som ekologiska på papåpret, men jag vet hur de sköts då jag ser dem från vardagsrumsfönstret,,,
#18 Ursäkta men det finns väl kanske 8 miljoner ytterligare människor i detta land?! Alla har inte egen potatis och foder odling och DE FLESTA i landet köper sitt foder från lantmännen, Ica och Coop.
#18 tillägg… käkar kossorna foder från obesprutade vallar? (de som gödslar dina vallar) Deras halm är inte sprutad då den växt upp? Man ser sällan ett korn eller vetefält obesprutad för då skulle man inte se grödan…
#20 - ja, kossorna äter grovfoder från obesprutade vallar

#20 Det finns ekologiska alternativ till att spruta mot ogräs, som någon skrev tidigare, och visst finns det obesprutade grödor såsom vete, korn och råg, hur skulle det annars finnas ekologiska bröd?
Det är just det som är så löjligt… det är inte obesprutat eller så fint som alla säger. Det handlar bara om vilka tidpunkter man sprutar och med vad man sprutar. Ekoligiskt låter himla fint men luskar man i det finner man att hela kedjan inte är komplett och att man lagt ganska mkt mer möda i det hela för ingenting.
Ekologiskt my as… den dagen dom kör med häst eller oxe och sår och skördar möjligen, inte med de största traktorerna som kan hittas. Folk blir ju totalt grundlurade viket man kan se här
#23 - Där har du faktiskt fel, ekologiskt odlat är INTE besprutat. Enligt en person som jobbar med kontroll av ekologisk och Kravodling är det strängeligen förbjudet att bespruta ekologisk odling. Jag tror på henne - ekologiskt innebär ju per definition att man odlar på ett naturligt sätt och besprutning är inte särskilt naturligt.
#24 Här har det också med vilken du pratar med, som så överallt…
Öh, detta var något nytt för mig. För några år sedan arenderade vi 800 ha mark. Där gick våra kor, grisar och hästar + att vi hade grönsaksodling såsom potatis, sparris, mm. Allt detta ingick i KRAV. Aldrig någonsin att vi konstgödslade, allt gödsel kom från de djur vi hade, allt foder kom från våra marker, vi köpte inte in något foder alls och vad jag vet så är det så fortfarande på dessa marker. Inte ens utsädet fick vara sprutat, utan skulle gården ingå i KRAV så ställdes höga krav tom på det.
Sen vet jag att det är skillnad på KRAV och ekologisk odling, men nej, alla besprutar inte sina marker och det växer ändå.

Saxat från KRAV:s hemsida
"I KRAV-godkänt lantbruk används inga kemiska bekämpningsmedel. Istället hålls ogräs och skadeinsekter i schack med förebyggande metoder, till exempel en mer varierad växtföljd.
I KRAV-godkänt lantbruk används inte heller konstgödsel. Istället används naturliga gödselmedel såsom stallgödsel, främst från den egna gården, samt kvävefixerande växter."
(Min fetmarkering)
KRAV och Ekologiskt är inte samma sak
# 17 Juste att beskylla folk för att leva i en fantasivärld? Snacka om påhopp! Hur som helst så lever jag hellre i min "fantasivärld" än i din väld - för den verkar vara nattsvart och j-vligt bitter. Eller?
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
#29 det beror på hur man ser det… jag har sprutat min vall, fått fint gräs och hästarna kan äta mat och inte ogräs, så här är det väääldigt ljust