Varmsko eller kallsko
Hur gör ni?
Föredrar ni varmskoning eller kallskoning?
Jag tycker bättre om varmskoning iaf. Mina hästar funkar bra på det. Stämmer det att man tar bort ev bakterier o sånt med varmskoning?
/ Veronica
Jag föredrar kallskoning, alla dagar i veckan, det är så himla mycket enklare att arbeta med.
Varmskoning förutsätter tillgång till ässja att värma som med och det medför en betydligt ökad brandrisk. Möjligen i en egen smedja, men även om jag äger en portabel ässja (som jag har använt EN gång sen jag avslutade hovslagarutbildningen 1997…) så skulle jag inte få för mig att släpa runt den till andras stall. Varmskoning innebär ju att man först varmriktar skon och sedan lägger den på hoven medan den fortfarande är varm. Den bränner då givetvis hoven på ytan och ja, det tar säkert kål på de bakterier som råkar finnas där för stunden. Men det är ju också en viss risk för hästen, en häst som inte står alldeles stilla kan givetvis råka ut för brännskador, om man hsr otur.
Varmriktning av skor kan jag möjligen ströcka mig till att tycka är bra - när det gäller skor till tunga kallblod, som är väldigt svåra att forma annars pga att de är så breda och tjocka.

aj då. d va inte mycket positivt med varmskoning!
Mina hästar har alltid varit kallskodda. När jag gick hästskötarkurs på Strömsholm var vi med och tittade på en varmskoning. Det jag kommer ihåg är den äckliga lukten av bränt horn som fick en av tjejerna att spy.
Som Anna säger, det är inte så praktiskt att släpa med sig en ässja. Hur gör din hovis Quick Step? Åker du dit?

#3 Röken innehåller en hel del otrevligheter och bör inte andas in.
Varmt eller kallt . Två olika arbetsmetoder och inget annat. En skoning blir aldrig bättre än vad förarbetet är, dvs verkningen. En väl utförd kallskoning är betydligt hälsosammare än en dåligt utförd varmskoning och tvärt om.
För övrigt ställer det höga krav ur försäkringssynpunkt om varmskoning skall utföras inne i stallet. Det krävs bland annat brandvakt med certifikat i heta arbeten som övervakar stallet två timmar efter avslutat arbete. Många vet inte om detta och skulle stallet brinna ner så får den enskilde stallägaren stå för hela kalaset om inte bestämmelserna följs.

ja jag måste åka iväg till en smedja. finns ingen hovslagare som vill åka till mig. (bor för långt bort i skogen) …

Min hovslagare kallskor. Funkar bra för oss=)
Men min kompis har en hovslagare som varmskor. Å han har all sin utrustning i bilen. (Skåpbil) Så han tycker det funkar bra.
Men ja klarar mig utan varmskoning.
Varför sko alls ;-))) ?
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

#7 Tävlar man måste man ha skor;)

Det kan behövas skos även om man inte tävlar. 
Min hovslagare kallskor.

#11 Ja mitt sto ömmar så ja kan inte köra henne knappt om ja inte skor:p Men menar att man får ju faktiskt inte starta maraton om man inte har sin pålle skodd=) Så då måste man ju vare sig pålle har bra eller dåliga hovar=)

#7 jag har skor fram på mitt sto. Inte för att jag egentligen vill utan för att hon ömmar så… föredrar annars oskott

jag tycker det är svårt att välja utifrån en själv. Jag försöker alltid tänka vad hästen behöver och så får man anpassa sig som ryttare/kusk eller vad man nu gör med hästen.
Kan hästen varmskos och det f unkar på den hästen är väl det bra. Det borde ju skona hovslagarna oxå tycker jag =)
# 10 tråkig regel. När jag skulle på instruktörskurs var det krav på att hästarna skulle vara skodda (bl.a. med motivering att grässbrodd skulle behövas). Jag fick dispens mot att jag lovad sko hästen på plats om de bedömde att hon måste ha skor. Behöver jag säga att hon klarade alla veckor av hårda instruktörspass utan skor ;-) No foot no horse.
Visst finns det hästar som ömmar - men kan man inte titta på varför de ömmar? Om hästen går i mjuk gräshage 24 timmar om dygnet (eller i spånad box några av dessa timmar) och sedan ska prestera på grusväg framför vagn. Klart de ömmar! Men med hårt underlag i hagen (lite grus också vid vattenkaret kanske) så har ju hästen en ärligare chans att vänja/härda fötterna. Många är de distanshästar som går lååååångt på dåliga underlag och klarar det galant för de har vants vid detta. Absolut inget påhopp på någon som skor eller har ömmande fötter (har själv haft skodda hästar)… bara en önskan om eftertanke :-) för skor är ett ingrepp i hästens rörelsemekanism och begränsar dess blodcirkulationsmöjligheter.
Må väl,
Maria
#15 Jag kan inte begripa, oavsett hur härdade hovar än hästen har, om man flera dagar i veckan travar ett par mil på grusvägar utan skor, slits inte hovarna då? Om dom nu slits ned ,är det rätt mot hästen att då inte sko? Jag kan ju inte vänta med att köra tills hovarna växt ut igen eftersom det är en tävlingshäst som behöver arbeta några dagar i veckan.
Jag har ponnyer med bra hornkvalitet, men av någon underlig anledning slits hovarna när jag kör på grus…
Tom bildäck slits ned, varför skulle inte en hästhov slitas?
Veritas odium paretFörvånad
Min hovslagare varmskor och han har allt i sin skåpbil.

#16 Du har helt rätt. En häst blir öm när slitaget är större än tillväxten .
#15 "Många är de distanshästar som går lååååångt på dåliga underlag och klarar det galant för de har vants vid detta."
Har du träffat dessa många barfotahästar ? Jag har genom jobbet stött på några stycken som var i akut behov av hjälp.
Jag förespråkar absolut att hästar ska gå barfota så länge det fungerar, "trots" att jag är hovslagare och inte barfotaverkare eller i övrigt rabiat barfotanisse. Men det FINNS faktiskt hästar som är ömfotade trots att man försöker härda dem. En av mina halvblodsuppfödningar är en sådan. Våra hagar är långt ifrån mjuka gräshagar, det är hård mark under och stenigt som bara attan. Och trots 8 år utan skor har det inte varit möjligt att rida henne ens på en gräsplan som är MJUKARE än våra hagar…
Och jag har ett fullblod = en ras som är känd för klena hovar, som utan minsta problem kan trava på grusvägen här ute när hon är nyverkad. Det ÄR individuellt, hur gärna barfotatalibanerna än vill tro att alla hästar fungeraar barfota.
# 16 # 18
Det är klart att hovarna slits, och att ryttaren/kusken har ett ansvar att detta slitage inte orsakar lidande. Men med all den "nya utrustning" som finns nu med boots etc och ett förhoppningsvis större kunnande om hov/benmekanism som finns idag mot då skon uppfanns, kanske man inte måste sätta på skor i alla lägen?
# 18 Jag har träffat på många barfotahästar som mår utmärkt, och många skodda hästar som varit i akut behov av hjälp ;-) Så jag vill nog inte dra en hel grupp över samma kam, varken de med eller utan skor ;-))
Vill f.ö. inte att denna diskussion (hur intressant den än må vara) kapar denna tråd… ville bara inledningsvis # 7 lyfta frågan om man MÅSTE sko.
Må väl,
Maria
#20 - nej, man måste inte alltid sko, men en häst som behöver skor SKA ha skor.
En häst som är korrekt skodd mår inte dåligt av det - hade de gjort det så hade de inte hållit sig friska och användbara upp i höga åldrar trots hård träning och tävling, så som många hästar är.
Men det är sant att fel skodda hovar kan orsaka lidande. Det har dock inte med skorna att göra utan att det varit "skit vid verktygen" (dvs en olämplig hovslagare).

#21 Håller helt med i vad du skriver.
#20 Det gällde distanshästarna…För övrigt så känner jag ingen som skor sin häst" bara för att".
Hälsning Lotta ( med 8 barfotahästar för närvarande)
Jag har hört att skorna sitter bättre (alltså mindre risk för tappskor) om de är varmskodda, men detta kan mycket väl vara en skröna!
#20 Jag tror att det är väldigt få människor som skor sina hästar för skoj skull, det kostar ju en hel del jämfört med verkning… Mitt shettissto kunde gå på allt, små stenar, stora stenar, utan att ömma det minsta, tills jag började köra henne ett par dagar i veckan, då slet hon ner sina hovar så hårt att jag blev tvungen att sko henne runt om. Jag hade mycket hellre sett att hon gick barfota, men jag är ingen djurplågare…
#23 - fråga gärna de som har sagt att skorna sitter bättre efter varmskoning hur det hänger ihop. Jag har ingen aning, för i min värld är det sömmen som håller fast skon på hoven och den sätter man ju dit först efter att skon är nerkyld.