Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 1301 ggr
Rubiinen
0

BRUCH

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste man vara ponnyns ägare för att söka brukschampionatet? Om det är jag som fodervärd som har tävlat ponnyn och lyckats få de resultaten som krävs, är det ändå ägaren som måste söka om hon/han inte är intresserad över huvud taget?

Rubiinen
0

Putt

Rubiinen
0

Jo jag har läst reglerna, men om det är jag som tävlat ponnyn och är medlem i SSS, får inte jag söka då?

MadeleneJansson
0

Det står väl i reglerna att det är upp till ägaren att söka oavsett vem  som mertierat hästen. Oavsett om det är tid ägare eller fodervärd eller dyl…..

Om det är viktigt för dig att hästen blir meriterad, så får du prata med ägaren och kanske hjälpa den att skriva ansökan, men det står ägarens namn på diplomet. (iaf för such, antar det är samma för bruch)

MadeleneJansson
0

Ur regellänken ovan:

Ansökan om Bruch kan endast göras på ponny man äger vid ansökningstillfället.

Rubiinen
0

Så ägaren behöver inte vara medlem i SSS?

MadeleneJansson
0

Eftersom det inte står ngt i länken oven om att ägaren skall vara medlem i SSS så antar jag att man inte måste det. Är ju många som har valacker som inte ser ngn mening med att vara med i en avelsförening, men som ändå kanske vill söka Bruch, så det är väl rimligt.

PP
0

Fast nog kan jag tycka att det är rimligt att titlar och hederspriser endast delas ut till medlemmar.

Och SSS är väl snarare en rasförening, dvs menad att ta tillvarata alla intressen rörande shetlandsrasen än enbart en förening för avel..?

MadeleneJansson
0

# 8 Ska inte en rasförening vara öppen för de inom rasen registrerade individerna då??? Oavsett om ägaren har intresse av avel eller inte???

Kan finnas många olika anledningar till att man inte är med i avelsföreningen, ex ekonomi… mm

Dessutom fyller det inte sin funktion att tvinga folk, då blir dom medlemmar det år dom vill söka om har informationen och sedan ger dom sjutton i att betala medlemskapet andra år! Eller också söker dom inte vilket i förlängningen kan drabba en medlem som äger föräldrar som inte får ev akommepoäng som avkomman skrapat ihop pga att ägaren inte tycker det är lönt att vara med i föreningen.

Tycker det är bättre med morot, dvs roliga aktiviter mm än piska , måste vara medlem….

Tycker du att man måste vara medlem för att avelsvärdera sin ponny också? det är ju också en titel/heder (RS)

Personligen är jag  bara glad att det finns personer om vill meritera sina ponnyer, så att man får med fler individer i avkommebedömningen vilket hjälper vår avel framåt! Tycker absolut inte att man skall kräva medlemskap!