passet vid slakt?
Vad görs med passet vid avlivning av häst?
Tar veterinären hand om det eller ska ägaren skicka in det till registratorn? Ska man ha något intyg från veterinären att hästen är död?

Den som avlivar hästen ska ta hand om dödandet av passet, annars kommer det att cirkulera en massa falska pass, en dröm för hästhandlare
Ja det förståss…eller njae… jag funderade mest på om det stämplades något i passet så man såg att det var makulerat…men veterinären TAR alltså passet och även meddelar registerförande förening??? Jag har ju tex en makulerad bankbok. Det är HÅL i den…

Veterinären har inte tagit hand om passet i de två fall jag låtit avliva hästar, båda gånger med veterinär som gett spruta. Jag har fått skicka in passet till stambokföraren själv.

Slakteriet skickar det till svenska hästavelsförbundet som vidarebefodrar det till rasföreningen som utfärdat passet. Om hästen avlivas genom dem.
Djurambulansen frågar INTE efter pass.
#3 & 5 är inte det konstigt???
#3 är dessa två avlivade av "privatpraktiserande" eller via klinik eller distriksveterinär?

Nödslakten här tar inga pass. Det får man själv ombesörja.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Dom ska ta passet, djurägaren kan ju använda passet till att få stam på någon korsning eller stulen häst.
Men är det annorlunda i teorin än praktiken?
Jag brukar få tillbaka passet från slakteriet med stora stämplar i sedan har jag skickat vidare till respektive förbund för olika raser.
#10 Ja det var så det var jag trodde att det var… Att passet alltså makuleras… (=obrukbart)
Slaktar några sina hästar?????? =S
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
okejrå… fel ordval… avlivar då?
Eller vad menar du Felicia????

Varför skulle man inte kunna slakta sin häst??
Jag menar om den inte har ätit något som gör att den inte får gå till slakt så kan man väl lika gärna göra det där som någon annan stans, för huvudsaken är ju att de får dö *humant* sen vad som händer med dem sen spelar ju inte så stor roll eg tycker jag…
Jag äter gärna rökt hamburgerkött på mackan… gärna med en bit brieost…

Jag kommer att ha gårdsslakt på mina hästar, jag tycker det är det mest humana sättet att avliva en häst. Visserligen lite blodigare men det går fort och hästen slipper en utdragen process, med att sövas och få en ökad dos sömnmedel tills hjärtat stannar. Men jag tänker att avliva här hemma, hästen ska inte behöva resa utan det ska gå fort och utan stress.

#16. Det behöver verkligen inte vara en utdragen process att avliva med injektioner. När vårt gamla sto avlivades med denna metod gick det väldigt fort. Två injektioner, sen var det över, en lugnande och en avlivningsinjektion.

#16 har också bara bra erfarenheter av att avliva med injektioner , precis som Anette säger en lugnande och en avlivningsinjektion tog inte 2 sek knappt så var det över och det var likadant med de 3 som vi har behövt att göra så med.
Eg så är frågan hur det är med avlivninsmasken , jag menar hästen är ju eg inte död förrän den är snittad och vem vet vad hästen tänker även om den inte ska känna något??
Nu är ju inte jag emot något sätt att avliva dem . Men jag tycker inte man kan säga att det ena är bättre än det andra. Bara vad jag tycker..

#16 o 17 Numera ges bara en spruta. Hästen faller som en fura direkt, den är död på ett par sekunder. Mkt humant, det enda är at tdet kan vara dramatiskt för ägaren. Min syster avlivade ett halvblod. Hon gav honom en hink havre som han fick mumsa på, trodde hon. Han böjde huvudet mot hinken och rasade omkull innan han hann börja äta.
/Cattis
#19 Så var det när vi avlivade Emil och det är ju ändå ett par år sedan. Somulose tror jag avlivningsvätskan hette.
Så heter avlivnings vätskan, är ett licens preparat som är super efektivt. Enda anledningen att man skulle ge lugnande före är väl om det är svårt att lägga en permanent kanyl. Kanske inte alla vet. lägger kanyl men här görs det så, med en ganska lång slang till kanylen för att inte man ska komma i vägen när hästen ramlar, vilket den gör så fort någon droppe kommit in i blodbanorna.

#21 så var det för min med ..
Veterinären REKOMENDERADE att hästen skulle skjutas då hästen dör fortare än med vätska. Han sa att det gör han med sina egna hästar iaf.
Jag vet inte om hästen blir mindre stressad av att bli avlivad hemma eller borta… och hur reagerar de hästar som inte avlivas utan finns i närheten?
Hur hanteras blodet i stallet/Stallplan eller var det nu hamnar för vad jag har förstått så ska hästens blod tömmas ur omgående?
Vad jag har förstått så är det billigast att åka till slakteriet. I andra hand att slaktbilen och avlivar på gården och dyrast att göra det på en hästklinik… Vad kostar det egentligen? får man något i slaktvärde för en shetlandsponny???

#23. Avlivar man med spruta blir det inget blod att ta hand om.
Är hästen inte van att resa så klart det är mycket mer stressande att avliva borta.
När vi avlivade vår med injektioner har jag för mig att det kostade 1500:-, det var 2003.
Jag vill i första hand använda injektioner. Händer det något akut, så avlivning måste ske omgående, ringer jag grannen. Han är slaktare och får i ett sånt fall skjuta hästen, så den plågas kortast möjliga tid.
#23 Hästen dör inte av slaktmasken, utan bara bedövas, medvetandes slås ut tror man. Död är den inte förren den är tömd på blod.
Spruta bort en shetland med Somulose kostar ca: 2000kr för medlet som är dyrt därtill vet. kostnaden och destruktion av kroppen.
Har hästen behandlats får man inget för ev. kött. Men i dag blir det nog inget över ändå när slakteriets kostnader är avdragna.

#25. Har man tillstånd att begrava hemma slipper man ju destruktionskostnaden. Men istället kanske man måste betala grävmaskinisten. Jag skulle inte komma på tanken att handgräva en grav till en häst. Det gör vi inte ens på kyrkogården.
#13 Jag undrade bara om det handlade om slakt (alltså när hästarna blir livsmedel) eller avlivningar…
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
# 26 Det är jobbigt att gräva grav för en liten hund om det ska grävas mitt i en torrperiod.
Om man fått hästen utdömd av föräkringsbolaget och slaketeriet har bara EN dag som de avlivar just häst, kan man låta någon annan köra dit hästen eller måste ägaren vara med???
Ärligt talat…. hur många olika sätt finns det att avliva en häst? Är det olika beroende på om det är ett försäkringsbolag eller inte i bakrunden?
När jag pratade med kommunen så nämnde de ett alternativ att veterinär kunde avliva hästen hemma och sedan hämtas av GEOL (kadavertjänst)… Är detta ett bra alternativ och vad kostar detta?

#30 Det kostar säkert olika på olika ställen i landet. Lättast är nog att du hör med veterinär och kadavertjänst i ditt område.

#30. Det är väl ett bra alternativ och ganska vanligt. Så gör många där jag bor.
Du får nog räkna med ca 2000:- för avlivningen och säkert några tusen för hämtningen.
Man kan ju ansöka om tillstånd att gräva ner hästen på sin egen gård också. Än går det ju att gräva.

Här uppe kostar kadavertjänst mellan 3.000 och 4.000 plus moms.
/Cattis

När jag tyvärr fick nödslakta Joybell i höstas p.g.a. fång så kostade nödslakten totalt 5.000 kr och då ingick avlivningen hemma samt kadavertjänst. Och, inte minst, ett mycket lugnt och empatiskt bemötande!
har avlivat 2 hästar här hemma ett halvblod o en shettis. Shettisen kostade 1500 och halvblodet 1000kr! Två olika veterinärer. Så det är olika vilka vet. man också tar o inte bara område. Det har gått väldigt snabbt båda ggr. lagt sig direkt o bara somnat in. Sen har bonden redan grävt grav här hemma och som vi sen begravt dem i. Med tillstånd så klart.
Det konstiga tyckte jag var att shettisen kosta mer än halvblodet! Stor häst- större injektion o liten häst- mindre injektion!?!
äHur mycket krångligare är det om ett försäkringsbolag är inblandat??? Jag tycker jag hör olika från alla håll (samma försäkringsbolag).. Någon säger att om hästen inte avlivas av veterinär ska ombudet vara med. Och sedan har jag hört att avlivningskvitto gäller… näääää, nu får jag nog prata med försäkringsombudet…
När jag var tvungen att ta bort en av mina på grund av skada så sköttes allt genom atg kliniken, jag fick ut för allt. Mediciner, resor, avlivningen mm Det var aldrig några krångel. Nu i efterhand har jag hört att försäkringen inte täcker avlivningen.

#36: När min Joybell fick fång så kontaktade jag både försäkringsbolag och veterinär för att hålla bägge informerade. När det till slut blev så illa att veterinären rekommenderade nödslakt så informerade jag försäkringsbolaget som sade att jag kunde boka nödslakt och sedan återkomma till dem med en kopia på kvittot för nödslakten samt en "skadeanmälan" så skulle de betala ut försäkringsbeloppet. Vare sig veterinär eller försäkringsombud behövde vara med vid själva nödslakten men bägge var som sagt informerade och hade lämnat sitt OK.
När nödslakten sedan var avklarad skickade jag in skadeanmälningsblanketten till försäkringsbolaget, tillsammans med kvittot på nödslakten, och de betalade ut försäkringsbeloppet inom max 14 dagar.