Ogjort ägarbyte
Undrar om någon vet hur det funkar om man köper en shetlandsponny utan pass men med registreringsbevis där ägarbyte inte har gjorts vid tidigare försäljningar.
Kommer det bli problem vid passansökan (om säljaren på passansökan är en annan än registrerad ägare)? Vet att andra rasföreningar, t ex arab, kräver att nya ägaren måste spåra samtliga ägare tillbaka till den som är registrerad, för att utfärda passet. Är det lika på shetland?
När man fortfarande har registreringsbevis räcker det ju med att meddela ägarbyte per post, e-post eller telefon. Man behöver inte ens säljarens underskrift (i alla fall var det så -97…). Därför är det nog bara när man har pass som ägarkedjan måste vara obruten.
Hade inga problem med Chipppans pass förra hösten. Reg beviset var underskrivet av uppfödaren och ägare nr 1, samt ägare nr 1 och 2. När jag köpte Chippan av ägare nr 2 så visste jag inte att hon skulle skriva på förrens långt senare. Men det var alltså inget problem när jag i min tur senare skickade in regbeviset för att byta ut det mot pass.

da jeg skulle ha pass på mitt varmblod holdt det ikke å bare sende inn reg bevis. måtte ha underskrift fra den som hadde stått som eier på reg papirene.det gikk greit enda hesten hadde hatt tidligere eiere i mellom. fikk kontakt med hun som sto på reg. hun skrev under eierskiffte og passet ble i mitt navn.
Hur mycket kostar passet om man ska byta in det mot regbevis plus ägarbyte?