Mulåsna som sällskapsdam
Det hör kanske inte hemma här men har funderingar på att köpa ett mulåsne sto som sällskap till min valack Bilbo. Lillan shettis sto trivs inte riktigt med att gå med Bilbo som är stor och bufflig till sättet.
Är det någon här som kan och vet något om mulåsnor?

Almnäs gård säljer små åsnor annars, man kan även kolla med djurparker. Det enda jag kan säga är att dom har ett himla temperament o sprakas hårt o skriker mkt, men himla fina :)

Har en vag aning om att jag hört att man inte bör ha åsnor och hästar tillsammans, tror det berodde på en parasit, lungmask. Men inte alls säker, bara något som ligger i bakhuvudet. Kanske värt att kolla upp?
#2 Det har jag också hört.

#2 Har hört samma sak. Det går heller aldrig att ta bort lungmasken på åsnor har jag hört.
Tack för svaren, Hon är inte ren åsna utan korsning häst/åsna men samma sak kanske gäller för mulåsnor jag får kolla upp det. Annars gillar jag åsnor, i min barndom fanns en åsna Gösta hette han, himla trevlig om man lätt bli hans öron

Det går alldeles utmärkt att ha åsna/åsnekorsningar med hästar.
Bara att hålla kontroll på avmaskningen. Håller inte med #1 att de sparkar och bits.Mina har aldrig gjort detta utan se till att precis som alla andra djur - de är hanterade och sunt uppfödda.
Mina har heller inte "tutat" om det inte vart för någon främling går ute på vägen eller att jag tar ut "bästa väninnnan".
Lycka Till - Det är charmiga djur
.
/Elinor
tack det blir nog bra hoppas att de kommer att trivas ihop.