Nosludd på svanskappa?
Jag funderar lite på sätt att göra upplevelsen svanskappa till en mycket bättre upplevelse för Zally, som inte riktigt gillar den.
Jag är noga med att inte spänna den för hårt, men ändå kniper hon lite med svansen då jag ska sätta på den (hon gorde samma sak när jag skulle tränsa, med det tvådelade bettet som hon inte gillade).
Men skulle ett nosludd kunna göra det till en behagligare upplevelse med svanskappa?
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Jag skulle tro att obehaget hon upplever är för att svanskappan är tjock, och då gör ju inte ett nosludd det bättre.
Men om det skulle vara att den är hård eller vass på något vis borde det ju funka med ett nosludd om det inte blir för tjockt.

DEt kan vara så att svanskappan är för tjock vi hade en som inte gillade det, så hon fick en tunnare svanskapp(bygel där bak) och det funkande kanon
Det låter inte helt orimligt. Vart finns det extra tunna svanskappor? Måste man köpa en hel, eller räcker det med just den delen som sitter under svansen?
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
#3 Kanske går att byta ut själva delen under svansen bara? (och ha kvar ryggstycket) Antingen från någon annan svanskappa eller sele alternativt be en sadelmakare sy en, kan inte kosta så mycket.

Det finns de som reagerar på att svanskappan är kall också.
#6 nosludd funkade helt okej för min sköthäst till körningen, men til ridningen vet jag inte om det finns något att göra. den dras ju åt så hårt och dessutom är sadeln felanpassad så det är nog obekvämt vilket som.
Eller får ponnyn helt enkelt vänja sig vid svanskappa - tjock eller inte. Endel tycker det är obehagligt med den över huvudtaget.