Mineraler i grovfoder
Eftersom det diskuteras i en annan tråd om mineralbehovet hos hästarna, undrar jag hur många här inne som tar analys på mineral inehållet i sitt grovfoder.
Även vilka svar man fått.
Jag kan ju svara själv då .
Har tagit fullständig analys ett par gånger genom åren. Det blir dyrt då man kanske måste skicka flera gånger under ett års förbrukning om man nu inte med säkerhet får grovfodret från samma åker.
När det gäller shetland som kanske bara äter grovfoder är det av vikt att veta om man behöver/ska ge extra mineraler för att de inte ska få brist.
Större hästar som äter mycket kraftfoder kan säkert få tillräckligt med mineraler i sig ändå.

Vi tar även mineralanalys just för att veta vad som kan behövas mer av. Vilken sorts mineralfoder som det sedan passat att komplettera med har varierat.
Vi tar en analys på vårat eget foder.
Vi köper även in en del då vårat inte räcker. Bönderna härikring är duktiga på att analysera sitt foder så att vi har kunnat välja ut foder som passar oss och våra hästars behov bra.
Även på större hästar är det ju bra med en mineralanalys eftersom alla mineralfoder och kraftfoder har lite olika sammansättningar. Har du då brist på tex Calsium och kompletterar med ett Calsiumfattigt kraftfoder så blir det ju även en stor brist för den hästen som äter kraftfoder.
Kalk & fosfor Tar jag förgivet att man tar svar på om man analyserar sitt grovfoder. Jag menar mera övriga mikromineraler vilket jag också förmodar att man menar när man pratar om mineralbaljor.

Vi tar på allt.
Men jag vet en del som bara tar Energi/protein då de tycker att det räcker. Med motiveringen till det är att det är för dyrt.
Är det verkligen inte fler ?
Dom jag köper foder av tar varje år och sen talar dom om för mej vad som behövs tillsättas. suveränt
#5 jodå, jag vill veta värdena i mitt hö. Tar själv sampel och skickar in till vidilab.se

Jag har alltid tagit analys även på mineralerna, har för mig att det brukar ingå? Att det inte kostar något extra.. Är så dumt när folk köper mineralfoder utan att ha gjort någon analys, är ju omöjligt att veta vilka mineraler hästen behöver och mineralfodret kanske gör mer skada än nytta
.
Det var inte många som svarat. Vart är alla som sagt i tidigare trådar att mineralfoder ges i onödan. Att det är alldeles onödigt.
Ni måste väl ha analyserat erat foder i allafall, vill gärna se analys svar på mineralerna, inte bara kalk & fossor. Lite för att se i vilken del i landet det kan vara, jordmånen kan variera.

Har aldrig analyserat mitt foder. Vi tar eget hö.
Jag har analyserat hö som jag köpt och även köpt analyserat hö. Analysen har "alla" olika mineraler inte bara kalcium och fosfor, även om de är de jag tar hänsyn till i analysen.
Däremot har jag inte analyserat ensilaget eftersom jag köper det undan för undan av en grannbonde och jag får ensilage från olika vallar och olika skördar. Han tar en bal och öppnar och ser den bra ut kör han bort den till mig… Alltså inte så lätt att analysera.
Annars är jag för analys, det gör att man faktiskt oftast kan ge mindre foder, jag har en tendens till att överfodra