Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 6147 ggr
Maddengen
1

Gultest klart

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skrev ju ett inlägg tidigare om vilken färg min hingst hade, å bestämmde mig att skicka in gultest. Svaret blev som jag trott å han är gul!

Så då kommer vi till nästa fråga, är han brun eller svart i grundfärgen???? mamma är ljusbrunblack å pappa Isabell. Alla har tidigare sagt att han är musblack men jag vet inte om det stämmer. Vad tror ni? Dom ahde tyvärr inget test för brunt å svart, ska väl igentligen inte vara så svårt att se…

Maddengen
0

en till bild…

Maddengen
1

å en till

Milla
0

vilken läcker färg jag vill ha honom till musblack.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Mmia
0

Kanske han är Gulsvartbrunblack Glad

PP
0

Oj, vad häftigt att du gjort testet nu och att han var gul!

Har ju haft förmånen att se honom i verkligheten, men tycker ändå det är knepigt att säkert uttala sej om hans grundfärg. Min gissning är ändå svart, baserat på två saker:

1.att han är så pass mörk i ansiktet (gulanlaget har ju svag inverkan på den svarta färgen)

2.att Helena Kättström (domare och fjordmänniska) så tvärsäkert sa att han var musblack.

FlörtOskyldigSkrattande

[Teddy]
0

Hur gör man testet? Vad kostar det?

Pheobe
0

Eftersom gult anlag inte bleker musanlaget skulle jag tippa på att han är gulsvartblack.

Maddengen
0

gulsvartblack å gulmusblack är inte det samma sak?

ThiffannyJ
0

#6 Man kan ta tagelhår och skicka till UC Davis i USA. De kan testa för gul anlag.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Maddengen
0

Jag ringde Sofia Mikko på SLU å sa att jag ville göra gultest, fick då material hemskickat sen var det bara å skicka in å vänta…

Maddengen
0

GLömmde skriva det, tagel till SLU också.

Pheobe
0

Gulmusblack finns inte, den kan vara musblacj med gult anlag men benämningen gulmusblack finns inte

exitingsvillemo
0

om hästen har brunt som grundfärg då? Då borde väl inte det kunna heta gulbrunblack heller, utan brunblack med gulanlag?

Eller är jag ute och cyklar då?

Madde> Han ser ut att ha svart som grund, tycker jag med. Han är ju väldigt typiskt musblack i ansiktet.

Även om blackarna är lite mörkare i nyllet så borde han vara ljusare om det är så att han har brunt som grund.

Han är sååå tjusig lillkillen, helt underbar.

SofieN
0

Jag är kär, vilken fin häst! Ganska lik våran valack faktist.

Är det han som heter Johannesbergs Noble?

exitingsvillemo
0

eller jag måste ändra mig faktiskt, efter att ha tittat på alla bilderna.

Jag tror att han är brun i grunden. Gult anlag syns ju knappt (om alls) på svart grundfärg, men tittar man på Lillen så syns det ganska tydligt att han är gul på kroppen.

Kroppen ser ut att vara gulbrun.

Så mitt slutgiltiga svar är: Gulbrunblack (brunblack med gulanlag)

Maddengen
0

#14 Nej, det där är inte Noble utan hans halv bror…

det här är Noble

Maddengen
0

En till bild på Noble, min lilla älskling!

Maddengen
0

#13 om han skulle vara bunblack men anlag för gult så heter det vitblack. det heter inte gulbrunblack

MadeleneJansson
0

Han är gulmusblack i mina ögon sett. För svart/mörk i ansiktet för att vara brunblack.

Förut har man inte använt termen gulmusblack eftersom man inte kunnat bevisa att hästen är bärare av ett gulanlag. Nu kan man testa och veta säkert och därmed tycker jag termen gulmusblack är den mest korrekta, då den tydligt beskriver hästens färg och de anlag den bär.

Gulsvartblack finns definitivt inte som fägbenämning.

Tycker även att vitblack är lite missvisande så jag föredrar gulbrunblack som tydligare beskriver hästens färg.

Har Helena Kättström bedömt att hästen är musblack så skulle jag inte tvivla på det. Som fjorddomare och uppfödare är hon mkt insatt i hur blacka hästar ser ut och vilka nyanser som finns!

Underbart härlig färg har han iallfall!

Pheobe
0

#19 Gulsvart finns ju så varför inte gulsvartblack? Vad är skillnaden på att man ska kunna säga gulbrunblack än gulsvartblack?

Helena bedömde den som musblack… men nu är det ju bevisat att den har gult anlag så jag antar att även Helena kan ha fel

SofieN
0

#16 Oj, han är också riktigt riktigt vacker! Om dom är borta någon dag så är det absolut inte jag som stulit dom. Oskyldig

turboliina
0

jag tycker att han ser precis ut som min förre musblacka hingst i färgen.. han har inga gula anlag så ja skulle säga att han har svart som grund färg.

tyvärr ingen bättre bild än den här.

Linda-A
0

Väldigt vacker färg! Om du vill veta helt säkert vilken grundfärg han har får du nog ta och testa honom för agouti.

sanne
0

Men Madde, va vacker han är !!! fast Noble är också fin :) men den gule var verkligen vacker :) hoppas du visar fram honom !!!

skulle oxå vilja säga gulmusblack.. men musblack m gulanlag får man väl säga då !

Gosa
0

Wow, vilka fina blacka hästar Glad, varför bor ni inte lite mer söderut???? Då hade jag bokat en plats på direkten Flört.

Jag håller ju på med islandshästar också, som också har många färger… När jag ser den första hästen som har gulanlag, så skulle man kalla den för gulsvart (om den inte var black) han har precis den tonen i pälsen.

Ang. diskussion gulblack/vitblack så är det i alla fall så på islandshästar att gulblack inte finns utan dom heter vitblack, men ser gula ut!!! Skickar med en bild som jag hittade på Hördur från Gröna Gången, han är vitblack i färgen. Kolla även in hans ben, dom är zebrarandiga Flört

Maddengen
0

#24 ja visst är han fin, ska ställa ut honom i Hudik i Juli, då vi har Morgan som domare täkte jag be om ett utlåtande å gå på det, så man kan säga att hans dom faller då..

#25 Kollar man på bilden du bifogat så är det som skiljer huvudfärgen, har funderat på det å är dom brun så borde ju färgen även där blekas men min har ju ganska mörkt huvud så han är kanske svart i grunden.

Lilla Noble kan få åka ner i landet å träffa några flickor, så inget är omöjligt!  Funderar på att leaca ut han nåt år då jag inte har så många ston å han behöver lite ston av god kvalite där man vet att avkommorna blir visade…