Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 1884 ggr
Anna-72
0

EU godkänd hingst, pos-neg

Lite frågor angående EU godkänd hingst.

1 Hur fungerar det om man äger en sådan och använder till sina egna sto med pass och registrering.

2 Kan man använda den till utomstående ston.

3 Om jag låter betäka ett sto utan stam, vilket är bäst då. Menar alltså om man har en godkänd hingst så kommer den i registret med en del av stamen. De med ston utan stam betäcke ju vilkret fall som helst. Måste ju vara bättre med en som bokförs då, eller?

4 En EU godkänd hingst är ju visad och godkänd utomlands, men kan den visas här oxå och finns det stor risk att den inte får tillräkligt med poäng.

Jag tror mitt ena sto kanske behöver gå ihop med hingsten och jag har en vän som har en shettishingst som är EU godkänd. Den kan jag få ta över och ha till mina ston nästa år.

Hoppas någon kan ge mig svar.

Kratern
0

Om du betäcker ett sto utan stam går avkomman INTE att reg. som Shetlandsponny oavsett vilken hingst du använder.

Minsanne
0

En EU godkänd hingst är lika mycket godkänd som vilken RS hingst som helst i Sverige.

Hanna-D
0

Vilket land kommer hingsten från? Vet du vad det landet har för krav på sina hingstar?

Anna-72
0

Tack.

Hingsten är godkänd i Tyskland.

Jag vet att ev avkomma inte går att regga som shetland(korsat alltså), men den finns ju ändå registrerad. Tänker inte köra betäkning på det visset, utan det är min syster som har en A-ponny som inte har stam. Hennes föl blir ju reggade i svenskridponny, men om hingsten för språnrulle så måste han ju finnas med där oxå. Eller? Alltså avkomman är ju av godkänd hingst.

Vill egentligen bara ha det lätt för mig själv. Egen hingst och slippa åka iväg med mina ston. Ha mina bebisar hemma.

Kratern
0

#4 Vet du va…?

I ditt fall skulle jag nog fundera mer över vilket STO jag använder…

Varför betäcka ett sto utan stam?

sanne
0

#5men det är ju inte hennes sto.

Du kan naturligtvis använda den hingsten så länge du följer rapporteringen som du ska. Avkommorna får reggas i SSS om stoet har full stam o är reggad där. Men har inte hingsten RS nummer kan inte avkomman få det, om jag har fattat reglerna rätt.

Att visa en hingst på avelsvärdering är alltid ett vågspel. finns många Eu hingstar o andra som ej passerar med 40p el mer och får sitt RS nummer.

vill du tala om vilken hingst det är ?

SaraDoos
0

#4 ASRP har tagit bort shetland fr o m i år, fölet går alltså inte att regga som svensk ridponny (om jag fattat det rätt…)

MadeleneJansson
0

# 7 ASRP har avsagt sig ALLA kosrningsponnyer oavsett storlek och ursprung. ASRP (avelsföreningen svensk ridponny) kommer BARA att registrera ponnyer som fyller deras krav på härstammning i framtiden.

Övriga korsningar kommer så vitt jag vet hänvisas till SH. Det är nog inte hundra bestämt än dock….. Vet inte heller from när ASRP slutar regga korsningar.

sanne
0

är det inte så att Sv. ridponny faktiskt kommit att bli en "ras" då ska väl korsningar reggas som just det tycker jag.

MadeleneJansson
0

# 9 Menar du Svensk ridponny så är rasen ASRP, sedan finns det också en (Brittisk)Rid -och sportponnyförening som har andra regler, ngt generösare än ASRP, tror ex att dom tar in ostammde på meriter osv, är inte insatt.

ASRP = Svensk ridponny har varit en förening länge och dom har hårda krav på vad som registereras INOM föreningen. Sedan har dom haft uppdrag från JBV? att registrera korsningsponnyer, men dom vill sluta med det nu just för att alla tror att en ponny reggad AV ASRP är en ridponny. Mend et är dom inte eftersom dom inte är reggade I ASRP.

Korsningar tycker INTE jag skall benämnas som Sv. Ridponny, utan som det dom är dvs korsningsponny. Ridponnyn är en etablerad ras, det är lika illa som att kalla alla små för shettisar utan ha koll på var dom är registerade.

Sedan finns ju andra alternativ för den med korsningsponny om språngrulla osv är fört korrekt, beroende på vilka raser som finns i den kan man regga som partbred welsh, partbreed arab, knabstrup osv.

sanne
0

Madde, precis så jag menar ! att korsningar är INTE ridponny.

MadeleneJansson
0

# 11 Ahha nu trillade poletten ner…. jag fattade det för att du menade tvärt om….Skrattande

Minsanne
0

Det har ingen som helst betydelse om hingsten har RS eller inte. Däremot ska den vara godkänd i ett annat ISPC land. Avkommor har heller inga problem att få RS nummer efter en sån hingst.

IdaT
0

#13 Men beror inte det på om ägaren är svensk eller inte? Eller är det bara vilken klass den ska gå med i på utställningar?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

polgara
0

Lite OT

Svensk Ridponny är ju korsningar av olika slag ifrån början, så jag förstår inte inte att de ska sluta med registrering av korsningar. Finns inte många ridponnyhingstar som inte är korsning, i så fall hade de varit reggade i sin egen rasförening. ex, new forest, connemara osv.

Hanna-D
0

#15 Det var ju två olika avdelningar ASRP registrerade, ett ridponnyregister och ett korsningsponnyregister. Jag förstår att de inte vill fortsätta med korsningsponnyerna för folk vet inte skillnaden och kallar sin korsningsponny för ridponny. Svensk ridponny är ändå en egen ras nu, precis som det svenska varmblodet som egentligen är en salig blandning av allt möjligt. För att registreras som svensk ridponny krävs väl t ex ett antal procent ädlare blod bland annat.

MadeleneJansson
0

# 15 Det är stor skillnad på att avla korsningponnyer för prestation som ASRP gör med väl valda hingstar som passar i deras rasmål. kontra att betäcka min imp skäck med grannens söta ponnyhingst och sedan kalla det AVEL…..

Finns många raser som under uppbyggnaden använt olika hingstar för att konsolidera rasen. Numera godkänner ASRP så vitt jag vet inte connemara, new forest m fl utan tar bara in hingstar med ASRP stam…. är inte hundra dock…..

Poängen är allstå inte att dom är KORSNINGAR utan med vilket avelsmaterial man valt att korsa. När man är en seriös avelsförening förstår jag mkt väl att man inte vill bli ihopblandad med buskavlen som sker, lika lite som vi här gillar ostammade shettisar!

Anledningen till att ASRP ändå befattat sig med dessa "skitkorsningar"utan stam är att man fått bra betalt från JBV för att sköta även deras register. Eftersom det varit mkt missförstånd tycker ASRP att skitkorsningarna drar ner deras ras i skiten och därför vill dom inte ha med dom att göra mer.

Hanna-D
0

#17 Trist ordval på korsningsponnyer.

MadeleneJansson
0

# 18 Kanske lite hårt att kalla dom skitkorsningar……men vad är det annars då alla underliga korsningar där folk verkligen inte tänker efter före…. ex. island- fjord-okänd, shetland - island, travare - prickig ponny hingst mm mm

Givetvis finns det fina korsningsponnyer och undantag som bekräftar regeln, ex Silver som hade stora framgångar i fälttävlan korsning fjord- halvblod

Ville egentligen få fram skillanden mellan att korsa medvetet och med en tanke (ASRP) kontra alla buskiskorsningar utan mål och mening!!!

Hanna-D
0

#19 Olyckor händer, hingstar rymmer o dyl. Man kanske betäcker sitt älskade sto för att ha kvar en avkomma efter henne. Jag försvarar det inte men det kan finnas massor med skäl till dessa korsningsponnyer.

Peppe
0

de svenska ridponnyerna FÅR väl vara korsningar, med vissa godkända inkorsningsraser. däremot kan jag inte tänka mig att shetland ingår bland dessa…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Houdini
0

#9  NEJ! det har alltid varit olika register!!
Svensk ridponny är en "korsningsras" som från första början har haft en rasstandard och har avlats mot ett mål. Precis som man började tex med svenskt halvblod och mååånga andra raser!