Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: beteckningar-fölningar
Läst 3550 ggr
Frida-E
0

Ston som ej kommer i brunst efter fölning

Jag har ett sto som fick föl den 4 maj. Sen dess har jag varken sett någon fölbrunst eller 30-dagars brunst. Har kollat henne flera gånger i veckan mot hingst och hon blir inte sur på något sätt mot hingsten men vänder bara och går därifrån, helt ointresserad med andra ord. Hon ska åka iväg till hingst men jag vet inte hur jag ska göra. Ska jag åka dit med sto och föl och se vad som händer? Ska jag fortsätta kolla henne hemma med hingstarna vi har här? Hade varit bra att få en henne kollad av vet. men det gick inte att kolla henne förra året då vi skulle kolla om hon var dräktig via ul. (Vet för stor och/eller stoet för liten).

Förra året visade hon tydlig brunst och blev dräktig på första brunsten och har inte visat några problem annars sen dess.

Någon som har liknande erfarenheter att dela med sig av? Hur gör ni och hur skulle ni gjort?

Pheobe
0

Jag har ett sto här som föla den 6e eller 7e och den är inte brunstig än. Slår som bara den.

susanne-s
0

Har du hingst hemma och kan kolla mot den så hade inte jag åkt till hingsstation.
UL går vet in analt,
Undersöks hon nu borde det väl bli vaginalt = större plats.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Hanna-D
0

Jag skulle be en veterinär komma ut och undersöka. Ston kan "fastna" i brunstcykeln och behöver då en prostaglandin-spruta.

MadeleneJansson
0

# 3 Hur skall veterinären kunna göra en undersökning om han redan bedömt att hon är för liten för UL?

# 2 Varför skulle vet gå in vaginalt? Har aldrig hört talas om det annat än i samband med fölning…. Det är ju över en månad sedan stoet fölade, så livmoderhalsen är stängd hur skulle man komma åt lilvmodern vaginalt då?

Pheobe
0

Beroende på hur gammal stoet är skulle jag avvaktat. Är det ett äldre sto skulle jag kanske kollat upp den om det gick. Går det inte får det ju vara… Men då kanske man kan spruta igång. Ett yngre sto skulle jag inte gett spruta för brunst för hon kommer då hon är mogen till det.

Pheobe
0

En annan fråga… Om stoet inte tillåter sej bli betäckt, hur gör ni då? Om ett sto med föl brunstar men som inte vill veta av hingsten

Miija
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6  En sådan hade jag förra året. Skrikandes

Föl vid sidan, en hingst som vet att uppföra sig och ett sto som håller på sig. Såg inte en enda betäckning utan bara tillstymmelse till att vara uppvaktande i augusti.

De skötte det på egen hand och nu väntar jag ett föl beräknat till juli ( - de två veckor hon brukar föla innan utsatt tid ).

Min hingst var mycket vettig i uppförandet och lät stoet vara och hon behövde aldrig freda sig för honom utan de gick som ett gammalt par hela tiden utan bråk m.m.

Jag hade testat ha henne med hingsten OM du har en vettig hingst, vill säga. Oftast sköter naturen saker bäst, att gå med hingsten kan också stimulera en bättre/att hon kommer i brunst.

Miija
0

Glömde ju… ang. TS fråga. Mitt sto fölade i april och tog inte emot hingsten förrens i augusti. Så ibland tar det tid men det är nog naturen som säger att kroppen inte är redo innan dess.

Frida-E
0

putt

Fler erfarenheter?

sanne
0

Vissa ston som har föl vid sidan kanske inte vill ha föl igen, vet flera stycken som struntar i brunst när dom har föl, dom tar sig vartannat år. Men finns det inga fler veterinärer i ditt område ? för en undersökning vore kanske bra, hon kanske har en infektion,

Pheobe
0

#10 Jodå vetten är kontaktad =) Hon blev sprutad igår så får vi se. Dom sa att blir hon inte brunstig då så är det som någon här sagt att hon inte ska ha föl då hon har föl vid sidan.

Har ni varit med om att ston står pall då hingsten hoppar även om dom inte är brunstiga? Jag har ett sånt sto här. Band upp henne, skulle kolla med hingsten och hon bara stod där då han hoppa på henne. Ser inte brunstig ut. Kissar inte, visar inget och bara står. Verkar himla snäll och finner sig i allt liksom.

Hovgarden
0

#11 jag hade ett sånt sto men som sedan visade brunst men som kunde låta honom betäcka utan brunst oxå :S men hon är dräktig :) Lät henne inte gå med hingsten…

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

achibaldsminiatyrer
0

mina ston som fölade i april har inte brunstat än och bara slår mot hingsten. vet kommer i morgon och ska kolla upp det, har aldrig hänt förrut

polgara
0

Polgara fölade 23 maj o har fortfarande inte kommit i brunst, ska ringa vet. o höra efter. Vi har väntat på Savannah i 3 veckor nu på att hon ska komma i brunst, har visat brunst ett par gånger här i vår, men nu när det är dags att åka till hingst vill hon inte alls brunsta.

Undrar varför de kommer av sig i brunst, 2 st från samma stall liksom

Hanna-D
0

#14 Du kan inte ha missat brunsterna? Mina äldre ston visar inga tydliga brunster, om inte hingsten går i samma hage förstås…

polgara
0

Har kollat dom dagligen o dessa ston brukar visa tydliga brunster, får vänta o se

PP
0

Två av mina ston är oxå lite hemliga av sej på hemmaplan. Flört

Den som fölade 13 maj har jag inte kunnat se någon brunst på. Däremot blev bebis lös i magen vid lite drygt en veckas ålder, vilket jag fått lära mej kan vara ett tecken på "niodagarasbrunsten".

Ellinor Johansson
0

Jag har haft flera fyra årsston med föl vid sidan på betäckning som inte kommit i brunst över huvudtaget den sommaren trots pg sprutning.

Sen finnns det ston som inte brunstar med föl vid sidan

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.