Hur gör man-Dräktighet
för att inte kapa livet ur en annan tråd frågar jag nu här hur man egentligen ska göra.
Ett sto här är dräktig men håller på resorbera enligt ultraljud. Hingsten har gjort sitt jobb men stoet kommer inte vara dräktig inom kort. Är det egentligen hingsthållarens sak att bjuda på betäckning hela sommaren om hon fortsätter att ta sej men resorberar?
En följdfråga… hur gör ni hingsthållare… rekomenderar ni stoägaren att ta det lugnt med sina ston i 30 dygn efter betäckning för att minska risken för resorbering? Alltså inte tävla dom på trav, körning osv. Och om ni gör det, hur tar stoägaren det?

Jag rekomenderar stoägarna att hålla kvar stoet hos hingsten under en tid efter, ett sto här hade gått 25 dagar när hon började brunsta igen, nu är hon betäckt 2a gången och nu får vi vänta o se, vill gärna att stoägarna ULjudar på 18 dygn då ser man mer om det är något fel.
Sen när stoet är konstaterat dräktig är det ju upp till stoägaren vad dom vill göra men visst tycker jag att stona ska ta det lugnt ett tag.
Men hur menar du när du säger… bjuder på betäckning hela sommaren… Du tar väl Språngavgift ?? Har man då ett "krångligt" sto skulle jag rekomendera att om stoet kommer om den 3e gången, BYT hingst, då funkar dom nog inte ihop. Men annars finns det kanske förklaringar till att dom går om, att dom gör det en gång tycker jag kan vara ok, för det är lite svårt m ungston o tidigt på våren, men det får ju inte gå hela sommaren !!
#2 Men detta stoet blev ju dräktig. Ska denne få hålla på och betäcka för samma språngavgift hela sommaren? Känns som man gör samma jobb om och om igen för samma avgift. Är det rätt?
Men om en stoägare tränar och tävlar sin ponny under de 30 dagarna som hästen blivit betäckt och den går om och om. Är det rätt att få lov att komma och betäcka om och m igen då?
Obs… två olika ston
Jag har rek att ultaljuda på 22 dygn för då kan man hinna se en ny brunst innan då jag tycker det är surt att ultraljuda på 18 dygn och sen är den brunstig på 19
Ska man ta föl på sitt sto så ser jag det som självkalrt att man inte ska härja runt med de den första tiden efter de blivit dräktiga. Trodde alla var så insatta i det som tar föl
Mina får ta det väldigt lugnt de 3 första månaderna.
Har man då sådana "knepiga" stoägare så hade jag sagt ifrån att det blir kanske bara betäckning på 2 brunster sedan får de betala ny språngavgift igen. Eller något liknande. Det sliter ju på hingsten också…
#5 Tack! Jag har flera andra ston som ska betäckas och kan ju inte ta hänsyn till alla tävlingar etc. Jag vill att stona ultraljudas vid utebliven brunst för att få veta om hingsten gjort sitt jobb. Gör man inte detta eller låter mej göra det får man ta det som komma skall, eller det som inte kommer…
Jag tycker att det är helt okej om stoet återkommer och blir ombetäckt om hon brunstar om under samma säsong, hade hon inte ultraljudats så hade hon ju bara brunstat om och då hade du kanske inte tänkt samma tanke, eller?
I många fall brukar hingsthållarna ha som policy att det ingår betäckning i tre brunster under samma säsong i språngavgiften.
(däremot tycker jag inte att utebliven dräktighet ska ge gratis ombetäckning året efter, men det är en helt annan fråga…)
# 6 Tycker faktiskt inte att du kan komma och säga ngt i efterhand. När man/jag som stoägare bokar en hingst räknar jag med att få betäckning i flera brunster om hon inte blir dräktig i första eller tom andra! Annars får man i så fall säga till i förväg så att stoägaren vet vad hon betalar för! Tex att betäckning ingår i 3 brunster och sedan blir det ny språngavgift.
Däremot tycker jag gott att du skall ta betalt för bete/ inhysning, för det blir ju mer arbete för dig om stoet går hela sommaren jämfört med 3 veckor.
Sen kan man ju inte göra annat än att informera om att stoet mår bra av att ta det lugnt efter betäckning för att minska risken för kastning. Jag tycker dock inte att det är ett argument för att ta mer betalt att stoägaren använder sitt sto! DU kan aldrig bevisa att hon INTE hade kastat om hon bara gått i hagen och skrotat heller…….
Och eftersom man inte heller kan bevisa att felet vid kastning ligger enbart hos stoet tycker jag det känns fel att belasta stoägaren för detta. Det kan mkt väl vara en kombination av anlag från sto och hingst som gör att fostret inte är levnadsdugligt. Vid nästa betäckning slumpar sig generna troligen annorlunda och då går det bra.
#7 Nä, stoet brunstar inte om om hon ej sprutas igång sa veterinären så då hade jag ju kunnat skicka hem den och säga att den var dräktig, vilket den ju var. Men nä den ska betäckas igen.
Frågan var hur mycket man ska hålla på och betäcka och betäcka utan att stoägaren kollar upp stoet. Man ska väl inte behöva göra det gång på gång hela sommaren utan att stoet kollas upp?
Och om man själv utsätter stoet för stress och hon går om är det ju inte hingstens och hingsthållarens fel. Borde väl ligga i stoägarens intresse att låta stoet få en ärlig chans att ta sej och behålla fostret. ??
#8 Om man ultraljudar sto dräktig och den senare på sommaren kommer och säger den är tom?

Jag har aldrig ens hört talas om att man får betala mer än en språngavgift/säsong vid naturlig betäckning.
Förekommer det verkligen att hingsthållare tar ut flera språngavgifter om stoet kommer om?
#11 tror inte det
#9 - Hon kan visst brunsta om, alldeles spontant och normalt, efter att ha resorberat. Det var aldrig tal om att spruta igång min gamla halvblodsmärr som först var dräktig, sen resorberade - hon kom i normal brunst som planerat, seminerades om och blev dräktig.
Och ja, har man som hingsthållare åtagit sig att ta emot ston för betäckning så får man acceptera att stoet får betäckas om ifall hon inte blir dräktig, tycker jag.
Att stoet inte blir dräktigt på första brunsten behöver inte betyda något alls, skulle det sen visa sig att hon inte blir dräktig på andra brunsten heller, DÅ skulle jag be stoägaren låta undersöka stoet för att veta om det är lönt att fortsätta betäcka eller inte.
Är det ett sto som gått tom året innan så skulle jag nog önska att hon är undersökt innan hon kommer.

Vet väldigt många som tävlar och betäcks samtidigt och förstår inte varför det inte skulle funka på shetland när det kan funka på stora hästar , hästar kastar inte för att de används till något, tävling eller ridning.
Vi har haft ston som har betäckts och tävlat samtidigt utan några som helst problem, fick ett jättefint sto föl året efter .
Är hästarna vana vid att träna och tävla så är det inte en stressad situation för dem , det kan ju räck att åka iväg med ett betäckt sto på utställning eller lasta dem i släp för att de ska bli stressade , om det nu skulle vara därför de resorberar.
De som har resorberat hos oss är de som har gått här hemma och inget gjort.
2 gånger är ju inget onormalt om de skulle ta , men blir de inte dräktiga efter andra gången så får sto ägarna kollla upp sitt sto om det skulle vara så om de står med vätska eller nåt
Här tar vi en språngavgift , men har betet gratis i en månad bara. Skulle inte stoet bli dräktigt ändå så nä , jag bjuder inte på betäckning året efter då. Det är lika mycket jobb med de som inte blir dräktiga (nästan mer) än de som blir dräktiga.
En del ston som resorberar , börja brunsta som normalt igen, men oftast så tycker jag att de resorberar lite senare.
Syrrans travare som resorberade förrförra året gjorde det alltid innan 45-dygnet och hon fick snällt betla ny transports igen ..
#13 Hon gjorde så i fjol och brunstade inte på hela sommaren så jag tror ju mer på veterinären om du ursäktar
Har rekomenderat stoägare att kolla stoet efter andra ombrunsten men man kan ju inte kräva det?! däremot om hon ej tar sej på tredje får hon inte en ny chans utan ett baktprov eller vet koll

Min tro är ändå att om stoet får gå i lugn o ro med hingst hela sommaren ! så kommer dom ta sig. man får ju faktiskt ge dem lite tid oxå, det stoet vi har här som resorberat o stod med gulkropp, hon hr nu kommit in en fin brunst, blev betäckt och verkar nu som hon har tagit sig, ge dem tid !!
skulle aldrig ta ut 2 språngavgifter på samma säsong, vi har gett ett sto fri betäckning då hon ej tog sig året innan.
Hur gör ni då om ni har ett sto som går 3 brunster och inte blir dräktig och stoägaren inte vill kolla sitt sto om hon har någon infektion eller vätska? Låter ni stoet gå kvar då eller hur löser ni det?
# 10 Förstår inte riktigt vad du menar??? Ska man betala dubbel språngavgift för att man hunnit ta hem stoet innan UL??? Då skulle ju alla stoägare vilja ha stoet kvar hos hingsten länge för att slippa betala två gånger??
Eller missförstod jag dig?
Jag tycker att du som hingsthållare kan kräva bakt prov och ev hippotrim behandling om stoet inte tar sig på första brunsten.
Jag lämnade min islänning på betäckning idag och den dealen har hon, jag tycker ju själv att det är bra för jag vill ju att stoet ska bli dräktig.Jag har även fri ombetäckning hela säsongen för språngavgiften, blir inte stoet dräktig eller om hon resorberar, kastar eller inte föder levande föl så återbetalar hingstägaren 70% av språng avgiften.
Det ligger ju i bådas intresse att det ska bli föl.

#19. Fast det känns ju inte riktigt rätt att hingstägaren skall få betala tillbaka språngavgiften om stoet blir dräktigt men något händer på vägen.

#18 Fast man kan ju ta hem stoet och ultra det hemma , så har ju jag något sto gjort att de är här bara den veckan som de betäcks och sen åker hem , ultras av deras veterinär och är de inte dräktigt så återkommer de ju tillbaka för samma språngavgift.
Om ett sto kastar, resorberar eller inte får levande föl ska man INTe betalat tillbaka avgiften. Hon har ju varit dräktig!!! och jobbet är ju gjort. det är jättemycket jobb ha ston hos sej så varför ska man betala tillbaka?!
Jag har betalat tillbaka för nåt år sedan men då visade sej hingsten vara dåligt fertil och jag vet dom som sa att jag inte ens skulle betala tillbaka då för några ston tog sej.
En vän till mej har en arabhingst och där får man två språng (brunster) och sen är det en ny avgift.
Om ett sto HÄR inte tar sej på tre brunster och ägaren inte vill kolla stoet får man åka hem och ha betalat full avgift. Jag går inte här och gör en massa jobb för 1800 spänn hela sommaren om ägaren inte bryr sej mer än så.
Men är det alltid så att det inte är hingstens fel om ett sto resorberar? Om stoet inte har någon infektion eller liknande alltså. Finns det stora fel på fölet så resorberar väl stoet?
Då kan det väl inte bara vara hennes fel, utan även hingsten, hans gener nedärvs väl lika mycket till fölet som stoets?
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
#23 Just detta stoet här gjorde troligen samma sak förfra året men med en annan hingst. Vet sa här att det finns många olika saker som gör att ston resorberar.
Det optimala när man är hingsthållare är väl att stoet blir dräktigt och åker hem. MEN - i annat fall får man väl bita i det sura äpplet och vidta de åtgärder som behövs för att få stoet dräktigt. I samråd med ägaren förstås. Som stoägare förväntar jag mig det i alla fall. Ett krångelsto är aldrig roligt, men desto roligare blir det ju OM stoet blir dräktigt! Om det sedan är på tredje eller sjunde brunsten spelar väl ingen roll?
Det allra viktigaste är väl att hålla dialog med stoägaren. Det går inte att komma mitt i säsongen och säga att stoet får åka hem/betala ny språngavgift. Det måste ha varit överenskommet från början.
Dessutom har jag aldrig hört talas om någon hingsthållare som betalat tillbaka! Det är ju en risk/chans man tar som stoägare, ingen kräver väl att få tillbaka språngavgift, om nu inte hingsten blivit steril/sjuk/dött.
# 21 Ja, det är precis så jag menar. Då vill man ju inte betala ny språngavgift för att man tagit hem stoet innnan UL.
# 22 Det är helt upp till dig och helt OK att göra så, MEN jag anser att du i så fall måste ha informerat stoägaren INNAN första betäckningen så att stoägaren vet vilken vara hon betalar för…..Framför allt för att det inte är kutym att begränsa antalet språng på naturlig betäckning, så kan ju stoägaren ha fått intryck av att det är ngt annat som gäller.
Jag menar fortfarande att man skall ta betalt för bete osv istället om stoet går länge…..
#26 det bode ligga i stoägarens intresse att kolla stoet. De jag haft här har iaf gått med på det, man har diskuterat fram en lösning för dom kan betäcka hela sommaren och så går stoet ändå tom. Jag kan inte erbjuda betäckning året efter och då ligger det i mitt intresse att få stoet dräktigt i år. då kollar man efter två brunster.

Har inte så stor erfarenhet av shetlandsaveln, men på islandshästarna så är det i regel så att alla ston ul innan hemfärd (ca dygn 17 efter bet.), ser man då att stoet bär på ett livsodugligt foster, så står stoet kvar hos hingsten tills hon är dräktig med levande foster eller bet.sässongen är slut.
Mitt sto hade oturen förra året att första ägget satte sig för långt ner i livmodern, där det inte finns tillräckligt med näring. Detta resulterade i att hon fick gå kvar hos hingsthållaren tills hon resorberat och kommit in i brunst igen och var redo att betäckas om. stoägaren bet. ju faktiskt betesavg. för sitt sto.
På islandssidan är alla hingsthållare väldigt måna o att få alla ston som hälsat på deras hingst dräktiga, och vill inte skicka hem ston som inte är dräktiga- de känner att det är deras ansvar! de åker med stona till vet. för sköljning o bakt.prov om de inte tar sig m.m. de ställer verkligen upp!
Tyvärr tycker jag att det inte känns så på shetlandssidan, där verkar det som att vissa hingstägare inte vill ta ansvar för något. Och att allt är stoägarens fel… ibland är det faktiskt bara otur. Visst det kanske inte alls är så, men det är den uppfattningen man får som ny stoägare när man läser trådar om detta på forumet.
#16 låter sunt
#20 varför? detta är oftast en självklarhet på islandssidan.
#23 håller med, vissa individer passar helt enkelt inte ihop… vems fel är det då?? ingens… ren otur :)
#28 att betala tillbaka en avgift för att stoet inte tar sej ska man väl inte göra? Allt jobbet är ju gjort. det är en himla massa jobb att springa och brunstkolla, betäcka och greja med stona. varför ska man bli ifrråntagen betalningen för att stoet ej tar sej? det är ju som vilket jobb som helst. Inte får du väl betala tillbaka din lön om företaget inte går bra eller om nåt oförutsett händer? Jobb som jobb. Varför ska hingstägaren göra jobb gratis? då kan man ju lika gärnba säaga att stoägaren ska betala när stoet fölat och dör det vid fölningen slipper man betala.
Bara jag har hit rörmokaren för att titta på ledningarna kostar det. Bara han går innanför dörren.
I år tar jag en avgift för att köra stona till hingst. För varför ska jag betala bensinen till deras sto? Man blir inte precis rik på betäckningar men man ska banne mej inte behöva gå back för någon annan skull. Jag kan inte köra flera mil gratis. Jag förhandlar däremot fram ett bra pris hos veterinären. Ordnar med hovlagare, behandlar hästar som behöver det, fixar och donar och den som säger att jag inte gör nåt för stoägarna tycker jag ska hålla käften. Ursäkta men hur tänker folk?
Och som du skrev, det kan bara vara otur, så varför ska hingsthållaren stå för oturen men inte stoägaren?
Och tvinga någon att göra ultraljud kan man inte göra. Man kan inte tvinga någon till något, däremot kan man neka ston tillträde till hingsten om dessa inte vill uppfylla kraven.
Jag tycker att hingstägaren har rätt att kräva undersökning av stoet om hon inte tar sig på 2 brunster, eller om hon tar sig me resorberar i 2 omgångar. Helt klart.
Vgrar stoägaren kan man gott neka ytterligare betäckning.
Språngavgiften däremot tycker jag inte man ska behöva betala mer än en gång/säsong.
Är det så att man som hingstägare får dit ett sto som säsongen före inte tagit sig eller resorberat flera ggr, skulle jag också neka om dom inte undersökt stoet.
#28 Jag blir lite ledsen när jag läser ditt inlägg. Kan bara svara för mig själv och de erfarenheter jag haft när jag lämnat bort ston på betäckning.
Jag lägger ner min själ i att ta hand om betäckningsstona, det är ett stort ansvar att ta hand om andras ston (och kanske föl) och jag oroar mig ständigt för att något ska hända dem.
Att man inte ska betala tillbaks språngavgiften tycker jag är en självklarhet, det är ingen dräktighets- eller levande föl avgift, då hade saken varit annorlunda.
#31 Tack! jag sover knappt över oro och tankar över allt som pågår.Att betala tillbaka då hingst här inte var fertil var väl okej men jobbet var gjort även då.
Man kan få otroligt mkt jobb då staket kan sparkas sönder, ston kan bli sjuka, ston blir inte brunstiga, föl blir sjuka. Man pysslar och donar och pratar med veterinärer, ordnar med bästa möjliga lösning på allt. Vissa ston kan inte gå med hingsten, andra ston går inte fånga. Det är hela tiden en massa jobb. Inget här i livet är gratis och ingen vill väl hellre att stoet ska bli dräktigt än hingsthållaren/ägaren.
# 28 När man bokar en shetlandshingst står det för det mesta språngavgift på hemsidan, i betäckningsavtalet eller sägs i den muntliga överenskommelsen. Man betalar för språnget dvs betäckningen.
Det du nämner är i mina ögon ngt annat, nämligen dräktighetsavgift eller levande föl avgift. Fast det verkar bakvänt att stoägaren först betalar och att hingstägaren sedan betalar tillbaks pengar. Vore ju enklare att dela upp betalningen i 2 då, en för språnget och en för fostret ( i samband med UL )eller det levande fölet, så som man ofta gör på halvblod tex.
Jag tror helt enkelt att du har missförstått vad som ingår i "språngavgiften på shetland" Dessutom antar jag att du betalar betydligt med för betäckning på islandssidan, och då är det kanske naturligt att hingstägaren ger "större löften" om levande föl?
Hoppas du inte blir avskräckt från att fortsätta med shetlandsponnyavel!
Och jag kan garantera att shetlandshingsthållare INTE tar sämre hand om stona än vad andra raser gör!
# 3 Jag har aldrig varit med om att någon har tagit betalt två gånger för ett sto samma säsong.
# 5 Tror inte för ett ögonblick att en hingst skulle bli sliten att han betäcker ett sto fler än två brunster.
Vi har lämnat ett sto på betäckning i år till ett stuteri som i mitt tycker hade ett mycket bra upplägg på det hela. I summa vi ska betala ingår betäckning SH´s avg. dagavg. samt moms. Hon får dessutom stanna tills hon blir dräktig det känns väldigt tryggt.
#34 samma här, summan för hingsten som mitt sto ska till inkluderar betäckning, SH´s avg, och hela kittet. Stoet står gratis första 30 dygnen blir hon inte dräktig börjar en dygnsavgift löpa tills man hämtar stoet.
Helt ok för mig som stoägare.
Här har vi haft det upplägget i många år, Långt innan andra började med det. att priset inkluderar allt ( dock ej veterinär och UL ) samt 30 dagars betesavgift. Från början hade vi ingen begränsning på antalet dagar vilket gjorde att stoägare inte hämtade hem sina ston när de var klara, utan de blev kvar onödigt länge, Vi tycker det har fungerat bra annars, stoägarna vet i förväg vad det ev. kommer att kosta.
Dock har vi något år haft sto som krånglat regält, vilket resulterade i många vet. besök och lång vistelse. Vilket inte berott på hingsten..En del har svårt att förstå att det kostar mera då.
Som flera skriver, man lägger ner hela sin själ och tid för att se till att besöks stona har det bra och blir dräktiga. Man är även ute på nätterna för att ha full kontroll. Så det man tar ut i betalning är egentligen alldeles för lite i förhållande till det arbete man lägger ner.
Att ta betalt för flera språng eller betala tillbaka borde inte förekomma.