Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 6275 ggr
h00jff
0

Sömstick?

Hur lång tid efter skoning kan sömstick och hälta av detta uppkomma? Är det möjligt efter 1½ vecka?

Min shettis har blivit halt och jag misstänker nu att det kan vara sömstick eller hovböld och är i valet och kvalet om jag ska ta ut veterinär eller hovslagare, men lutar åt det senare…

AnnaLundin
0

oavsett om det är sömstick eller hovböld så är det hovslagaren du ska ta ut. det är hovis som är proffs på hovar, inkluderat hovbölder…

Bölder kan för övrigt orsakas av sömstick.

VeronicaP
0

Det kan komma direkt eller efter någon dag , eller vecka ta ut hovslagarn direkt eller varför inte dra av skon själv så länge till hovis kan komma .

Har hänt här någon gång och så fort man dragit av skon så brukar de bli halt fria (nästan direkt)

h00jff
0

Jo, det är klart att en hovslagare ska ta hand om det om det är en böld eller ett sömstick, men jag är inte säker på att det är det.

Kan ett sömstick (sömtryck) uppstå så länge som 1½ vecka efter skoning?

h00jff
0

Oj, nu skrev vi samtidigt… Såg inte ditt inslag #2. Bra tips att dra av skon själv. Ska ringa hovis det första jag gör imorgon bitti!

AnnaLundin
1

#3 - är det något som sitter i hoven, oavsett vad det är (förutom ett bevisat "spiktramp") så är det hovis som kan undersöka det. Överlåt åt hovis att avgöra vad det är för något…

Sömtryck - när sömmen hamnat "nära" kötthoven och trycker på den utan att ha gjort hål - brukar de bli halta av direkt.

Sömstick - när sömmen har perforerat kötthoven - kan de också bli halta av direkt, OM man låter sömmen sitta kvar. Drar man ut sömmen och sätter en ny så får de inte sällan en hovböld, för att det följt med bakterier in i kötthoven. Det varierar lite hur lång tid det tar för bölden att utvecklas, men ja, det skulle teoretiskt kunna vara något som orsakats av skoningen som gör att din häst är halt.

VeronicaP
0

#5 Våran Jasmin fick sömstick när hon skulle tävla kriteriet och ja det tog en vecka innan hon visade det faktiskt , så nog kan de ta tid, men där var en duktig hovis på *valla* som skodde om henne och hon kunde starta i kriterie loppet ..

RC71
0

#6 Då var det sömtryck din häst råkade ut för. Ett sömstick visar sej direkt vid sömningen. Hästen brukar rycka åt sej hoven och omedelbar värme uppstår i berört område. Sömtryck kommer mer smygande och brukar visa sej några timmar efter skoning eller dagen efter. Sömen ligger då nära lamelläderhuden och oraskar tryck ffa när hästen rör sej. En sömtryckt häst som ej åtgärdas i tid kan utveckla hövböld efter ca en vecka.