Betäckning och brunster
Så här strax innan det är dags att kanske betäcka sina ston, vill vi i denna artikel beskriva lite kort om stoets brunst samt lite grundläggande om betäckningar.
Under vintern är aktiviteten med produktion av könshormoner låg hos stoet. Med våren kommer varmare väder, längre och ljusare dagar samt årets första betesgräs som gör att brunst hos stoet startar.
Tidpunkten mellan två brunster, det vill säga från första brunstdagen i en brunstperiod till första brunstdagen i nästa period, är tre veckor (21 dagar). Men det råder givetvis variationer från individ till individ.
Här är det en fördel om man som stoägare försöker bilda sig en uppfattning om hur sitt egna sto fungerar. Detta är även en värdefull information till hingsthållaren den dagen stoet skall åka på betäckning.
Ibland kan det vara svårt att avgöra om ett sto visar brunst eller ej. Längden på stoets brunst kan variera från bara några timmar upp till kanske två veckor.
Gallston kan ibland ligga och vila några dygn innan brunst. Juvret svullnar en aning och stoet kan verka lite "hängig". På fölstona syns brunsten bäst på fölen. De får ofta diarré. Detta kan undvikas om stoet avmaskas dagen efter fölning. Under andra brunsten kan de "hålla på mjölken" och släpper inte ner den riktigt. Hos treårstoet brukar spenarna bli större och en bulle kan synas framför juvret.
I Sverige betäcker vi i regel stona vid tre års ålder. I andra länder, exempelvis i Holland, är det många gånger så tidigt som vid två års ålder.

Förbered ditt sto innan hon åker på betäckning till den utvalda hingsten.
Ta kontakt med hingsthållaren i god tid. Helst ska stoet ha fällt av så mycket av vinterpälsen som möjligt innan. Det kan vara ett tecken på att hon inte är riktigt redo för uppgiften om hon inte har fällt av ordentligt. Stoet ska avmaskas innan de åker, eventuella skor vara avtagna och man bör som stoägare se över både försäkring och eventuella vaccinationer. Det kan inträffa olyckor!
Många av Shetlandshingstarna går på fribetäckning. Försök att åka med stoet innan den beräknade brunsten ska starta, så hon hinner bli lite "hemmastadd" på plats med både hingst och eventuella andra ston.
Stoet har sin ägglossning (ovulerar) i slutet av brunstperioden. En duktig hingst känner av detta så väl och brukar pricka in betäckningen just i rätt ögonblick.
Vid handbetäckning kan det vara svårare för oss människor att veta denna tidpunkt. Men i normala fall så brukar hingsten betäcka varannan dag - tills stoet slår ifrån.
Hingstens spermier lever ca 46-48 timmar, beroende på temperatur. Ägget från stoet lever däremot bara i sex timmar!
Det finns också en del problem som kan uppstå. Stoet kan få en så kallad "gulkropp" vilket gör att de går kvar i brunsten.
En del ston har mycket svaga brunster, andra tar sig inte och det kan då handla om problem som behöver undersökas (bakterieprov) och behandlas av veterinär. Kolla alltid upp ett sto som året innan haft eventuella problem i samband med betäckning/fölning, så att det inte förekommer några livmoderinfektioner eller liknande. Det kan då vara helt bortkastat att låta stoet betäckas, om man inte behandlar infektionen.
Men för det mesta så går allt bra och stoet blir dräktigt. Från ungefär dag 16 ( ja, det går att se från dag 14) kan man idag ultraljuda stoet för att få ett svar om hon är dräktig. Bästa dag är dock dag 20 och 35.
Om nu stoet är dräktigt får man vänta normalt i 11 månader. Fölningen berättar vi om vid ett senare tillfälle, i enannan artikel.
Av: Anna N
Datum för publicering
- 2006-04-24
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Lever bara ägget i 6 timmar???? OJ! 
Här fanns ju till och med en artikel som bör puttas upp!
intressant läsning….puttar!

Puttar upp :)

En högaktuellt artikel.

wow bara 6 timmar
ojdå
Bra artikel! Säger som de andra, bara 6 timmar
!
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
Ja men spermien lever upp till 48 timmar 

#8 ja där har du en poäng
bara att fortsätta låta hingsten betäcka varannan dag
#9 Har man koll på stoets brunster kan an ju ta henne två dar på rad när hon håller på gå ur om man vet hur länge hon brukar vara brunstig…
# 10 Vad är poängen att handbetäcka ett sto två dagar i rad?
#11 Att du fyller på friska och nya spermier som simmar bättre om du vet att hon är på gång att gå ur. Fick lära mej det här av en som gjort detta i många många år. Jag gjorde så här förra året igen och det enda sto som blev dräktigt var denne… De andra tog sej inte. Så hingstar med lite sämre kvalite på spermier kan det ju vara en fördel med. Man vet ju inte hur länge spermierna just på ens egen hingst håller sej. Fyller man då på en gång till på slutet ökar chansen för dräktighet. 48 timmar är ju bara en fingervisning. Låt säga att spermierna dör efter 30 timmar. Då kan man missa ägglossningen om man tagit henne varannan dag…
En teori som funkat här iaf. Beviset går här i min hage och betar och det är jag tacksam för =)
Använder du en hingst med låg sperma kvalité förstår jag tänket, men om du använder en hingst med normal sperma kvalité behövs inte det. När man betäcker vid hand är det ultimata med så få betäckningar som möjligt ju färre betäckningar ju bättre för stoet.
Dålig sperma kvalité är ärftligt, shetlandshingstar fungerar ju oftast fast de inte har så god sperma eftersom de inte betäcker så många ston per år, men vi kanske ska fundera över om vi vill ha in anlaget i aveln?
#13 Det finns dålig kvalité och det finns dålig kvalité pga sjukdom. Fredrik var sjuk.
det finns däremot massor av ston som folk försöker få dräktiga, mycket fler sådana än det finns hingstar med dålig kvalité. Iof vet jag två minihingstar som har mkt låg dräktighet och dessa har himla fin stam… men vad gör det?
Att en hingst får dålig sperma kvalité på grund av sjuk eller ålderdom är naturligt, en stress kan också påverka hingstens sperma.
Det är endast genom att ta prov på hingsten som du kan få reda på spermas kvalité.
Jag hoppas du har god grund för ditt påstående om hingstar som har låg dräktighet och inte berömmer det efter hur många registrerade föl en hingst har efter en årgång .
Du får gärna PMa mig vilka hingstar det gäller.
Är det någon som vet hur stor chans det är att ett sto tar sig på endast en betäckning (vid hand) och då i slutet av brunsten?

#16 Träffar du rätt med ägglossningen så är det stor chans, men det behöver inte bli nåt i alla fall.
På shetland är det ju lite svårare att göra UL, men annars är det en bra metod för att titta hur det står till med ägget, hur stort det är, om det är släppt eller inte, och tajma betäckningarna den vägen. Det gäller att känna sitt sto och veta hur hennes ägg brukar se ut innan de släpper, eftersom det är lite individuellt. Det kan skilja från gång till gång också, men ultraljudar man flera gånger så brukar man få ett hum, i alla fall.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#17 Det är väl inte svårare göra ul på shetland? Här har vi iaf aldrig haft problem
Svårigheten är väl inte att göra UL på shetland, problemet är nog kostnaderna. Eftersom shetlandshingstar i allmänhet inte står på seminstationer blir kostnaderna in realistiska om man ska följa varje brunst med UL på samma sätt som man kolla vis seminering.
# 16 Är stoet rent och hingsten normalfertil är ett språng i slutet av brunsten det ultimata.
Ett sto kan brunsta flera dagar efter att hon har släpp ägget, en rutinerad hingst på fribetäckning betäcket inte då. Vid betäckning vid hand verkar endel hingstar tappa sin känsla för det.

#14 PMa även mig vilka hingstar det gäller för som Ellinor skriver så kan man inte avgöra det på hur många betäckta resp. registrerade föl det blir efter hingsten.
Har själv en minihingst som jag inte tar emot ston till pga att han blev sparkad för ett par år sedan och har inte vågat betäcka. Dom ston som han fick handbetäcka tog sig med endast ett språng och dom blev dräktiga. Tittar man i stamboken så ser det mindre bra ut men det är inte pga dålig kvalité på sperman.

#18 Jag har träffat på rätt många som hävdar att deras veterinärer inte vill göra UL på shettisar för att de är för små. Själv har jag inte haft det problemet, men det existerar tydligen.
#19 Jag har aldrig haft någon häst på semin, men har ändå nästan alltid kollat brunster och ägg med UL. För mig är det helt klart den enklaste metoden för att se hur det ligger till och när stoet behöver betäckas. Tar man ett UL på dag 3 och ser att ägget är på väg att släppa så kan man ju betäcka då, men då gäller det att titta igen på dag 4 eller 5 och se om ägget har gått eller inte. Jag tror att det är det som många skyggar för, att betala för UL mer än en gång. Personligen tycker jag att det blir både billigare och enklare (om man inte har hingsten hemma) att kolla hela brunsten igenom så att man vet hur det ligger till och när stoet är redo att åka hem. (Om man nu inte ska ha henne kvar till nästa brunst.)
Det har jag sparat hundratals kronor på när jag har haft sto på hingststation och har sluppit betala dagavgift i flera veckor eftersom jag visste exakt när stoet kunde åka dit och när hon kunde åka hem. Sist hade jag ett sto på station i 4 dagar och sen kunde hon åka för att hon var klar, medan andra där inte ville pröjsa för UL och istället lät sina ston gå kvar hos hingsten i flera veckor för att vara på den säkra sidan. På shetland är det inte så dyrt i och för sig, men inom andra raser är det inte ovanligt med uppåt 1000:- i veckan om inte mer.
www.stuteriprecious.se
Japp jag har grund för hingstarna och nej jag tänker inte skvallra om dem för att andra ska kunna gotta sej i det.
Vad betalar ni för ultraljud då? Jag betalar 375 kr här och det tycker inte jag är dyrt. Men då får jag köra dem till seminstationen. Har aldrig haft problem, dom ultraljudar smått också och har tom byggt en speciell ramp enbart för våra shetlandsponnyer så att veterinären lätt kan undersöka både fram och bak utan att stå i obekväm ställning

#23 Jag har betalat mellan 200:- och 400:- för UL, på lite olika ställen häromkring.
www.stuteriprecious.se

#23 Jag fick precis idag en faktura på enbart ett ultraljud från vår veterinär - summan var 789 kr inkl moms. Jag anser mig därav inte ha råd att ultraljuda samma sto alltför många gånger per säsong.

#23 tror inte alls någon gottar sig i andras elände, tvärtom.
Pheobe
Du skrev först i inlägg # 14 Iof vet jag två minihingstar som har mkt låg dräktighet och dessa har himla fin stam… men vad gör det? Senare i inlägg # 23 Japp jag har grund för hingstarna och nej jag tänker inte skvallra om dem för att andra ska kunna gotta sej i det.
Jag måste få fråga vad syftet med dessa inlägg är? Att skaps rykten?
Min personliga åsikt är att den typen av ryktesspridning du grundlägger med dina "dimmade inlägg" inte är av godo för någon.
#27 eftersom du babblar om att man inte ska betäcka med hingstar som har dålig spemalvalité nämde jag detta. du känner inte mej… jag tror inte på rykten. Lyssnar inte på sådana heller. Det skulle ta hela dygnets 24 timmar om man skulle göra det.

det där med stamboken o antal betäckta mot levande föl är till ganska stor del missvisande tycker jag. Föl som dött, exporeterats mm står ju inte med. Samt att ivf vi , tar upp ston som vi redan vid rapporteringen inte är dräktiga.
Hingstar med låg kvalitet på sperman kan u bero på massa saker, sjukdomar, infektioner, byten av stationer mm
de ston vi har betäckt för hand, tar vi varannan dag, det känns mest rimligt, så behöver inte varken hingst el sto utsättas för mer språng än nödvändigt. En mer erfaren hingst betäcker ju inte om inte stoet "luktar" rätt, alltså ägg på väg… de yngre hingstarna har kanske inte den kollen i början…