Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 737 ggr
Zabbio
0

Ska bli med shettis :P

Hallojsan.

Det verkar som att jag blir med shettis till vintern.. vad har jag gett mig in på?

Det är ett urgulligt föl (det är väl alla? :P), dock utan papper. Den är renrasig men hingsten hade inte licens. Jag kommer hålla den som hingst (gillar deras psyke och attityd) åtminstonde så länge det inte orsakar några oanade problem eller så, lite flexibel är jag så klart. Men kommer absolut inte betäcka med hoom oavsett vilket, vad har jag för glädje av att ta fram fler papperslösa små-ponnys när det finns godkända hingstar? :)Nog om det.. Lite osäker är jag, ena minuten känner jag mig överlycklig, andra minuten tvivlar jag på allt!

• Kommer jag ha tid, jag är ju inte alltid på g med min nuvarande häst trots att det är så mycket som jag vill jobba med - _jo, men visst har jag tid! Ska bara få in i rutin att motionera bägge pållarna, för tid har jag, det är bara lathet som segrar ibland. och jag gillar ju varierat arbete! Dessutom brukar jag väl visst träna Crow, det är bara när det är som just nu och det blir en massa extra pass på jobbet som jag gör minsta möjliga i stallet. En paus ibland är inte fel för honom heller! Och vi kommer ju vidare. Om det nu skulle vara så så nog går det lika bra att rida varannan dag och köra varannan, och bara ta båda hästarna samma dag om jag verkligen vill? Dessutom kommer den lilla inte kunna köras på några år, och det tar inte mkt mer jobb att ta med honom som handhäst på lugna ridturer och vänja honom vid allt, efter att vi kommit så långt.
    _
  • Vill jag verkligen ha en shettis eller är det bara för att föl är så gulliga och det finns ett tillhands? - _sluta nu, jag har ju funderat på att skaffa en liten shettis att köra jättelänge nu! Klart att jag vill! Jag trivs inte med att köra stora varmblodiga hästar utan gillar stabila små ponnys! Och köra vill jag ju.
    _
  • Men jag är ju mitt i en flytt! Tänk om det kostar mer att bo själv än jag tror?- Ja, och? Jag kommer vara klar med flytten flera månader innan det är tal om att få hem hästen, och den kommer inte kosta mer än försäkring, inköp och extra tråd till hagen, plus att jag har goda marginaler med budgeten jag lagt upp. Selar och så kan alltid vänta, och på tre år ska jag väl ha samlat ihop till det?
  • Men..ett föl? - Jaaa.. men jag har ju hjälp med inkörning, och resten klarar jag av. Miljöträning och hantering är ju det jag är bäst på!
  • Men.. vill jag verkligen? Är jag beredd för extra jobb och är jag så glad för att köra? - Ja, det vill jag ju! Och det är ju inte bara körningen, det är ju annan träning med! Jag har ju sagt ja!

Så käbblar jag med mig själv hela tiden.. det är väl mest ''kommer jag verkligen att ge mig tid och ha lust?''.. men samtidigt vet jag att när hästen står här så kommer jag ta väl hand om den och älska tiden jag lägger ner.. eller? Jo, klart! Jag är alltid glad över att ha varit i stallet! Och det blir nog bättre efter att jag flyttat och tiden på gården blir mer  intensiv än nu, inte lika lätt att täka ''jag ska bara vila i soffan, går ut sen'' och sen ångra att jag aldrig gick ut.

Och så är det pappa.. jag är inte helt säker på att han är glad över iden, och jag vill att han ska vara positivt inställd till nykomlingen och förstå att det är mitt ansvar och mina kostnader.. fast han måste förståss hjälpa mig att bygga en ny box, vilket jag vet att han gärna gör så länge han inte känner att det är början till ännu mer jobb.. :3

Men det ska blibra! Det är ju som sagt inte första gången jag funderat på det, det ä bara att allt är lite rörigt just nu (på jobb, med flytt m.m.) som gör att jag tvekar. Men det kommer ha lagt sig långt innan pålle kommer..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

runas
0

Grattis till din shettis!!

Du verkar ha tänkt igenom allt både en och två gånger, det är bra. Ni kommer säkert få många roliga år tillsammans!

Lycka till!

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

[Teddy]
0

Säger som #1. Du verkar ha tänkt igenom allt. Hur många gör det? Och du kan vara lugn - din pappa kommer falla som en fura när han får se den lille/lilla lurviga fölungen.

susanne-s
0

Grattis säger jag också. Det verkar som om du tänkt igenom detta väl.
Måste bara ifråga sätta varför du köper en häst utan fulla papper.
Du kan aldrig vara med i SSS tävlingar och utställningar med den hästen och det kan ju vara tråkigt i framtiden…
Ska du nu köpa ett föl som du planerar att ha i många år framöver så kanske du vill tävla och ställa ut någongång.
Låt då inte ponnyns stam och bakgrund hindra dig.
Det finns så otroligt många fina föl att välja mellan som är fullstammade som är registrerade i SSS.
SSS är en rolig förening med en hel del roliga aktiviteter.

Du gör självklart som du vill och jag önskar dig lycka till hur du än gör, men fundera över mina ord någon minut iallafall.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Zabbio
0

Tack :)

#3 Jag är ingen tävlingsmänniska, och om jag mot förmodan skulle vilja tävla skulle det vara i körning.. och visst finns det väl körtävlingar där vilken häst som helst får vara med, oavsett stam? Men jag lär inte vilja tävla oavsett.

Det ligger lite så att det är min väninna som köpt ett dräktigt sto med fin stam, vad jag förstått var hingsten renrasig och antar jag hyfsat fin, men utan licens. Och nu lever han inte längre så av någon anledning kommer detta lilla föl inte bli renrasigt trots att föräldrarna är det. Och nu finns ett föl som behöver ett hem. Eftersom jag inte bryr mig det minsta om ras eller tävling, så är väl jag perfekt för denna lilla hästen? ;)

Annars hade den kastrerats och sålts till någon annan och stoets nästa föl kommer bli med licens-ägande hingst om jag känner min vän rätt.  så det är inte så att jag stöttar buskavel på något sätt heller. Sen skadar det ju inte att jag får en häst som jag vet får en bra start i livet, är social, frisk och som jag kan träffa redan innan jag får hem honom, till ett bra pris :P

Zabbio
0

Har pratat med pappa, han säger ''jag hoppar inte jämfota av lycka precis, men det är ditt liv'' vilket betyder attt han inte alls gillar ideen men inte kommer säga nej rent ut.. :/

Det han oroar sig mest över är att inte kunna leda/rida ner tre häsar samtidigt, vi har en bit till hagen och han vill inte gärna gå vå gånger. Men det jag väl kunna lära lillen, att kunna gå fint på ena sidan nordisen och med travaren på andra, ska inte vara så konstigt.

Han tycker säkert att fölis är jättesöt, frågan är om han tycker likadant när fölis för femtioelfte gången jagat bort hans häst från grinden när han vill köra med honom, eller lyckats stissa upp alla hästarna på väg ner till hagen.. Eller rymt ut och ätit upp grannens rabarber.. eller allt annat..

Det är ju sånt som kan hända, och om pappa, som ändp kommer att handskas en del med fölis i dagliga rutiner, känner sig avigt inställd från början för att han tycker att det är ogenomtänkt så blir det lätt ett stort problem och upphov till gräl om såna saker händer, trts att om det varit en av de andra hästarna så hade det inte varit nån stor grej.. Och det är ju ändå ett föl/unghäst, inte någon väldresserad äldre herre som vet sin plats redan, som kommer hit.

Å andra sidan är det minnet av min kise som ligger och trycker på mig, det var också en tillökning han inte gillade. Han accepterar min första katt och tycker om henne, men det är nog den enda katt han gillar, så där ligger problemet mycket i att det är ett djur han inte tycker om, plus att en katt som ställer till det påverkar hela livet när de bor inne, men en häst kan man pausa ifrån när den står i stallet eller hagen. Man behöver tex inte fundera på att ändra rutiner om vad man gör av maten som blivit över på spisen tills man ätit klart, för hästen går inte upp på spisen och äter..

Jag tror att det kan bli bra, han gillar ju hästar och så länge jag visar att jag tar hand om det själv och de dagliga rutinerna (leda ner till hagen) fungerar, så tycker han nog om ponnyn och då står han ut med diverse olägenheter som kan hända med en nyfiken unghäst..

Men skulle jag misslyckas med uppfostringen, om höet tar slut eller något annat händer som gör livet allmänt svårare, innan han lärt sig älska krabaten, så är jag inte lika säker..

Jag behöver ha honom på min sida eftersom det kommer bli han som går ner och tar upp hästarna för det mesta, det är han som bor på gården och han kommer ha mycket med hästen att göra, speciellt när jag flyttat, även om jag tar mockningen till alla hästarna osv..

Zabbio
0

Hur mycket äter en shettis?

Tänker på att vi får beställa lite extra hö i vinter.. hur många extrabalar (såna stora rundbalar) kan det tänkas gå åt mellan november - juli med fri tillgång om jag får hem ett halvårsföl i november?

hm.. måste jag ha ström på nedersta tråden i hagen? Får ju sätta upp en ny (den lägsta nu är väl på 50cm, högre på vissa ställen) men det är ganska vildvuxet i hagen så kopplar jag på ström finns risken att det inte når runt hela staketet. Funderar nästan på att köpa vanligt rep eller så och sätta nederst, ordentligt spänt.. fast elrep blir kanske biligast. Men det är inte många ställen där strömmen kommer nå runt.

Annette
0

Ström i alla trådar är absolut att rekommendera.

Zabbio
0

Kommer bli väldigt svårt…

Men ni har säkert rätt. Speciellt på en ung häst som ännu inte lärt sig respektera tråden fullt ut är det ju viktigt att det blir ordentligt från början, så att det inte blir en inbiten rymmare. Att han är hingst lär inte minska rymningen, såvida han inte känner att han måste hålla koll på valackerna förståss.. men det är ju värre om en hingst kommer lös.

Visserligen har vi inga ston i närheten, inga vägar heller.. men ändå. Hästar ska hållas bakom stängsel.

susanne-s
0

Trimma under lägsta tråden så har du löst det problemet

www.gullsmyrastuteri.se

Zabbio
0

Det är just det.. trimma under x antal km tråd och hålla det trimmat ;)

Vi får nästan se om det blir av.. ska nog se hur det egentligen går med ekonomin först, flytta hemifrån och skaffa ny häst samtidigt känns lite dumt.

Det ska säkert gå bra men jag borde kanske leva en månad eller två innan jag bestämer mig helt.. och se om jag har en chans att få ihop ''startavgiften'' med staket m.m.

susanne-s
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vi trimmar runt våra beten (har rovdjurs stängsel nästan överallt) ca 2 ggr per år. Men då vet vi också att det ger fullt utslag ut/in i aggregaten. Vi har i år ca 6 ha bete,
I vissa hagar kopplar vi bort undertråden vid tex regn då gräset annars lägger sig över tråden.
Kan också rekomendera järntråd, den leder strömmen mycket bättre än band och tråd/rep. och är heller inte lika känslig mot gräs etc. Växer det inte alltför fort så bränner järntråden av gräset.
Nu har vi iofs får med lamm också och dom håller sig inne.

INGEN häst har gått ur hagen ännuså länge

www.gullsmyrastuteri.se

Zabbio
0

#11 är lite känslig mot ren ståltråd då jag nyligen sett en ko som fastnat i ett sånt stänge och dött..

I vilket fall så tror jag inte att det blir ngn shettis just nu ändå..

Känns dumt att ändra mig efter att ha skrivit och dessutom i princip lovat att köpa, men det känns helt enkelt inte rätt. Det är inte rätt tid helt enkelt.. :/

IdaT
0

#12 Om det inte känns rätt så köp inte hästen, den kommer inte få det helt bra om du går runt och känner att du egentligen inte vill ha den.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.