Oj… jag tryckte för fort på tangenterna…
Till min fråga… Jag har en 1-årig Shettis som jag är sugen på att visa på Drive in utställningen vis Vinslöv till helgen. Men jag har rakat båda mina Shettisar på kroppen då de fick ohyra i våras. Pälsen har så gott som nästan helt vuxit ut. Tittar man noga ser man att han har varit klippt på hela kroppen. JAg vet att man inte får klippa shettisar till utställning men vad tycker ni… Skall jag strunta i att visa han heller hade ni gjort det ändå? Kommer vi att bli nerdömda. Jag har aldrig visat Shettis men kan bespara med med att bli sågad första gången. Tacksam för alla era svar!!! Givetvis har jag inte klippt man och svans

Jag hade visat ändå eftersom de inte är rakade i nuläget, men det e vad jag skulle gjort
Om du har ngt papper från veterinär som kan styrka att dom haft ohyra, så får man väl visa klippt häst?!
Men är det så att pälsen vuxit ut ordentligt och det inte syns i dagsläget ska det väl inte vara ngt problem…
Risken, när ma klipper så sent som på våren, är att man förstör sommarpälsen, liksom tuggar lite på topparna på den om hästen redan hunnit börja sätta sommarpäls när man klipper.
Men är pälsen blank och fin så, kör på =)
Hör efter med utställningsansvarig.
Jag skulle visat dom om det inte syns, syns det skulle jag inte gjort det för finns inte intyg ska inte domaren döma hästarna.
#3 Det är gamla rön. Man kommer inte ner i sommarpälsen om man klipper av vinterpäls
# 5
kulle pälsen växa annorlunda i nutid då ?
#6 Nä men tidigare trodde man att man skadade pälsen inunder men man kommer inte så långt ner med klippmaskinen
Det beror väl helt och hållet vilket skär man har ( använder ) Det finns nämligen lite olika, med olika klipplängd.
Använder man ett skär med kort klipplängd toppar man sommarpäls stråna som kommit och du får en matt och ful päls hela sommaren.
#8 Jag har klippt hästar i maj månad och har aldrig fått ful päls

#10 Skulle tippa på att du behöver ett intyg från veterinär för att visa

Vi ställde ut den här killen för ett par veckor sedan.
Vi var osäkra på hur vi skulle göra men kontaktade utställningsansvarige som inte tyckte det skulle vara något problem.
Domaren brydde sig inte om fast det syntes klart och tydligt att han var klippt på hals, bog och halva magen.
Tyvärr är bilden rätt dålig men man ser iallafall randen på magen.
#12 De du beskriver låter regelvidrigt.
Varför har man regler om de inte följs?
Veritas odium paretFörvånad

Jag har inget veterinär intyg på att han hade ohyra. Arbetar själv på en hästklinik och vet att han hade ohyra så jag behandlade de själv. JAg får se hur jag gör i morgon… Skall ringa ansvarig för utställningen och höra. Tack för alla era svar.
#9 då har du förmodligen använt ett skär som lämnar lite längre päls kvar
#14 om du arbetar på en klinik borde det ju vara ganska enkelt att få ett intyg därifrån =) Bara en veterinärs underskrift samt en stämpel borde ju räcka. Och en kort förklaring varför han han är klippt =)

En veterinär kan och får inte skriva ett intyg på att en häst har haft ohyra om Veterinären inte har sett hästen. Jag har inte haft med mig han till kliniken.
Jag har pratat med en ansvarig till utställningen i morgon. Hon kunde inte lova något men trodde inte att det skulle vara några problem. Så jag åker dit i morgon och frågar någon där. Annars blir det ett ypperligt tillfälle som socialträning för min lillkille!
Vad gäller??? Måste han ha träns när han precis fyllt 1 år?

#16 Nej han måste inte ha träns förrän året då han fyller 2.
I SSS grundproposition står bla följande:
Regler för visning av Shetlandsponnyer på utställning:
- Öronhåren får klippas jämna (ingen klippning inuti örat). Även på föl.
- Klippning av långa hårstrån längs käklinjen är tillåten. Även på föl.
- Löshår får ej användas.
- Ingen konstgjord färgning eller make-up är tillåten.
- Ingen ryckning av man eller svans är tillåten.
- Ingen klippning av hovskägg är tillåten.
- Endast tävlande ponnyer (intyg krävs) får klippas för sitt välbefinnande.
- Klippning av känselhår är ej tillåten
Vid överträdelse av dessa regler kommer ponnyn att bedömas, men erhåller ej slutpoäng, rangeras ej utan går sist. Erhåller ej heller plakett eller rosett. I bedömningsprotokollet skall orsaken till att ponnyn inte rangerats anges
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Vet att en hingst på hingstprem gick igenom trots att en stor mängd man var bort klippt. Tror att de hade gjort detta för att tränset ska ligga kvar men jag tycker inte att detta är OK, vad tycker ni??
#18 Tänker du på en hingst som tävlar trav som jag visade fram?
#19 Det stämmer!
#20 Misstänkte det
Vill dock poängtera att det inte var jag som klippt honom. Tycker inte att det är snyggt men reflekterade inte över det just då.

Jag kan tycka att en man som är klippt bakom öronen eller en häst som varit rakad men ej hunnit fälla av till 100 är petitesser.
Visst, regler är regler. Men av vilken anledning är de satta? Vinner dessa ponnyer något på sina "friseringar"? Tveksamt.
Rent personligen blir jag mer upprörd när smällfeta ponnyer får 10:or på de två första bedömningspunkterna (10:a = perfekt, ger enligt mitt sätt att se lite fel signaler).
Eller när ponny med vågig man får full pott på typ när det uttryckligen står i rasbeskrivningen att en shetlandsponny ska ha rakt tagel…
Till TS, vill du väldigt gärna ha en bedömning på din unghäst så visa den. Du är ju medveten om att den eventuellt blir oplacerad om domaren så vill. Men bedömningen får du ju ändå.
#22 "Rent personligen blir jag mer upprörd när smällfeta ponnyer får 10:or på de två första bedömningspunkterna (10:a = perfekt, ger enligt mitt sätt att se lite fel signaler).
Jag är beredd att hålla med där faktiskt. Tycker att det är synd att domarna gör så, när en del andra domare är duktiga på att tala om att en del av ponnyerna är i för högt hull…
Delad glädje är dubbel glädje :)
#22 Jag tycker att det är anmärkningsvärt när hästarna är klippta ca 10 cm eller till och med mer.
#21 Inte alls dig jag tänkte på
bara att jag reagerade på att de klippt honom så mycket.

Gäller f ö SSS:s utställningsproposition på avelsvärdering..?

I Färgelanda förra helgen tycker jag domaren var duktig på att förklara när det höga hullet påverkade negativt.
#24 Jag trodde inte att du trodde det men andra kanske tror det