Tränar ni mkt inför utställning?
Ja som frågan lyder, tränar ni mycket inför utställningar? och i så fall hur ofta, vad gör ni när ni tränar mer än att ställa upp dem? många frågor! Jag är nämligen nybliven ägare till en liten dam på 1 år som jag har tänkt att ställa ut. Jag är nybörjare på utställningar så jag vill veta allt möjligt om det. Jag kommer säkert på mer frågor så småningom och är jättetacksam om ni vill svara på dessa så länge!
// Heidi, nybliven shettisägare och nybörjarnervös inför utställningar….
Beror lite på hästen men jag har aldrig tränat mina speciellt mycket. I vintras visade jag min tvååring. Jag tog ut henne på vår väg här några dagar innan, sprang med henne och sen åkte vi =) Visst om hon vore tränad skulle hon fått ett poäng mer kanske på traven som blev överilad men hon gick etta i sin klass med guld.
Brukar bara springa och träna på ställa upp två eller tre gånger innan en utställning.

men oj det gick ju jättebra för henne då
härligt!! Jag har tränat lite på att ställa upp henne, mest för min egen del dock. Jag behöver träna mer på att springa med henne. Man springer väl brevid? Jag kan tycka att hon är lite svår att få igång i trav ibland, så där behövs ju träning…
hur är det med tvätt och så!? brukar du tvätta dagen innan, amma dag eller börjar man tidigare? så mycket frågor, det poppar upp nya hela tiden!
Jag har inte tränat någon ponny speciellt mycket innan utställning, bara sprungit ett par gånger och ställt upp. Men våran hingståring som ska visas i slutet av sommar misstänker jag behöver lite mer träning och uppfostran. :)
Jag brukar tvätta hästarna dagen innan utställningen, har haft en skimmel innan som var helt vit och hon fick sig en svanstvätt nån vecka innan utställningen dessutom.

Jag tränar min hela tiden på allt möjligt. Har haft henne sedan hon var sex månader och nu är hon två år.
Sen att vi inte tränar på uppställning jämt, men vi är ute och går mycket, hon springer löst i ridhuset, och nu har vi börjat att tömköra. All denna träning gör ju att on och jag blir väldigt samspelta.
Men inför utställningen när hon var ett, så gick vi på långa promenader, och tränade på att hon skulle gå brevid mig, inte framför och inte bakom. Sen även uppställning i bland, men inte allt för långa stunder och helst inte varje dag.
Tvätta henne gjorde jag dagen före på em, å sen fick hon stå inne.
För senaste info om min lilla skrutt Pockis besök min Blogg
Jag tvättar mina dagen innan sen får dom stå på stall.
Visst är träning innan bra men har man dom bra grundhanterade ska det inte vara problem. Men träna henne med spö om du tycker hon är svår få igång men tänkt på att få en fin övergång. Jag brukar smacka på mina och se hur långt jag kan pressa fram dom innan dom går över i galopp, då ser jag sedan hur mkt dom klarar av att länga. Alltid stanna vid galopp så dom inte lär sej det. Många kan man trycka på mer än man tror men att tänka på att det inte är hur fort man springer utan att hästen ska länga på steget utan att springa fortare. Just detta min behövde träna mer på. Utställning nästa lördag och hon är inte tränad en enda gång än =)

Jag tränar inte heller så jättemycket inför utställning. Fast det är inget jag är direkt stolt över… Blir alltid impad över de som verkar ha stenkoll och får det att se så enkelt ut.
Skulle gärna vilja gå på kurs eller nåt för Gunilla Hjorth..!
*blink, blink* 

#4 - vi har också börjat gå promenader. Jag har ju inte henne länge, ca 3 veckor, så det har ju inte hunnit bli mycket. Men vi har bra grusägar och även en paddock så det är ju lätt att träna då. Det var ett jättebra tips, att vänja henne att gå brevid! Hon går för det mesta lite bakom mig.
#5 - haha spö hade jag inte en tanke på, men man har ju spö för att hjälpa så jag ska ta med det nästa gång!
Men vad säger domarna om mycket päls? har för mig jag såg en tråd om det, men jag minns inte riktigt. Hon har massa vinterpäls kvar på magen och lite på rumpan. Jag ska ju iofs inte ställa ut henne än, men ska försöka få med henne till Nossebro i Augusti och då borde ju pälsen vara borta. Men är nyfiken ändå, säger domaren något om de har vinterpäls kvar?

Jag var iväg med min treåring, hingst, på utställningen i Färgelanda i söndags. Det var min första utställning så jag var rätt så nervös. Vi har tränat ganska mycket på att skritta i ett bra, avslappnat tempo, på att börja traven lite lugnt och sedan försöka öka steglängden. Vi har också tränat att ställa upp, stå stilla och låta sig kollas i munnen. Allt detta har gått jättebra - hemma. I Färgelanda gick det lite mindre bra. Någon fällde till och med kommentaren att han var illa uppfostrad. Det vi inte har kunnat träna och som orsakade en hel del av våra problem i söndags var att kunna vistas med andra hästar utan att gå i taket. Den enda häst Oupz har träffat under de två år jag har haft honom är min gamle islänning.
Vi bor på en ö så deltagande i hästaktiviteter innebär en två timmar lång resa med fraktfärja. Större delen av året går färjan bara två gånger i veckan så man kan aldrig göra någonting bara över dagen utan måste ordna installning ett par dagar, inte alltid så lätt. Blir det dessutom dåligt väder med mycket sjö får man ställa in, Kosterfjorden i storm är ingen rolig upplevelse för en häst.
Så, vad jag vill säga med allt det här är, har du möjlighet att ta med den lilla på andra hästsammanhang för miljöträning, så gör det, det kommer du att ha stor nytta av.
#7 Om en häst har vinterpälsen kvar i augusti är det något som verkligen inte står rätt till och en sån häst skulle jag inte ta med mig ut på någon utställning.
Men nu såhär på försommaren är det många ponnyer som har lite päls kvar, och domarna har säkert överseende med det. :)

#8 Fast det är inte direkt ovanligt att en shetland har börjat sätta vinterpäls i augusti.

Trisst det där med kommentaren "illa uppfostrad". Man kan ju inte alltid veta hur ponnyn reagerar i olika situationer. Så det är bara att ta nya tag! Bättre lycka nästa gång!

#11 Tack. Men personen i fråga utgick ju från vad hon såg så man kan ju inte klandra henne.

#9 - jag menade generellt sett vad domaren säger om vinterpäls. Inte just i august. Men så här på försommaren så är det ju vanligt att de har en del päls kvar!

Precis samma grej hände mig!Jag hade tränat massor hemma och allt gick jättebra,väl på utställningen vart hon som förbytt när det fanns en massa andra hästar(jag har andra hästar hemma!)så det såg säkert ut som vi inte tränat någonting!Jobbigt
Men nästa gång jag ställde ut henne skötte hon sig exemplariskt,det blev nog bara för mycket första gången!

Missade helt mitt svar på din fråga
Jag gör ett rejält bad dagen/kvällen innan,delar man och så.
Sen får dom sova med täcke under natten.
Vad gäller själva träningen så kommer man nog långt på en bra grundhantering.Jag tränar på att springa,uppställning och även springa över bommar ca:1mån innan!
Lycka till!

#14 Låter ju bra det där med exemplariskt, undrar om det gäller min med?Fast jag vet inte om jag vågar mig på någon andra gång, risken finns ju att den blir en upprepning av första, eftersom vi alltid kommer att ha svårt att få till träning ihop med andra hästar.