Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1142 ggr
Milla
0

priser på våra fölungar

satt för skoj skull och räknade ut vad min Berra idag 6 mån idag har kostat mig.

* betäckning 1500 kr

* transport till och från hingst med hyrsläp 800 kr

* Ul 200kr

* chipp, vacc, id 700 kr

* registrering 200 kr

* hovis 200 kr

* avmaskning 100kr

* ensilage, mineraler 500 kr

* visat fölet på två utställningar 400 kr

Alltså i runda tal har Berra kostat 5000 kr till dags datum så  om jag skulle få ut 5000 kr för honom så har jag bara fått tillbaks det jag lagt ut på honom

Det innebär att om han blir såld till lägre pris så har jag fått lägga till pengar för att få honom såld……………………..

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

alvasens
0

Har ni så billiga betäckningar där nere. Här ligger priset med dagavgift omkring 2500-3000kr, så här blir det minus om inte egna hingsten är fader.

Milla
0

japp jag betalade 1500kr för att få carmen dräktig med Berra

Cattis
0

Precis som May skriver så tror jag att även här uppe så kan det bara gå jämnt ut, eller ge möjligen ngn vinst, om man själv äger hingsten.

Tyvärr…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Milla
0

jo jag förstår det så det innebär att majorieten ger bort sina hästar och lägger pengar till för att få hästen att flytta.

Förstår inte att vi som uppfödare accepterar detta, eller ja det gör vi ju inte men ändå ser man hästar till salu för 3 - 3500 kr och då är dom oftast äldre än 6 mån.

Det är verkligen på tiden att priserna höjs.

Annette
0

Ibland kanske man inte betalar ordinarie pris av olika orsaker.
Själv har jag fått rabatt när jag betäckt mina New Forest ston hos en hingsthållare jag visat hingstar åt.

Cattis
0

Testade att räkna lite snabbt på samma kostnader som Milla räknat på. Fast räknat på hur det blir om man har egen hingst (och är chipmärkare/id-kontrollant själv):

* betäckning 280 kr (stoavgiften)
* transport till och från hingst 0 kr
* Ul 300kr
* chipp 75 kr 
* vacc 200 kr
* registrering 200 kr
* hovis 300 kr
* avmaskning 100kr
* ensilage, mineraler 500 kr
* visat fölet på två utställningar 400 kr

= 2355:- Alltså väldans mkt billigare.

/Cattis

Milla
0

naturligtvis är det olika, jag måste ju betala för chipp och id märkning då många kanske är det själv och inte behöver betala för det, dom med egna hingstar behöver ju inte betala betäckningen, dom med eget släp behöver ju inte betala släphyra osv osv

Men i normala fall så får vi som uppfödare betala pengar för att få fölet sålt och då är det något som är fel tycker jag i allafall.

Milla
0

#6 precis då hamnar man på en annan prissumma.

Yazmine
0

Men hur kommer det sig att shettisarna är så biliga,är det för att dem är små eller för att det oftast är barn som har dem ?

VeronicaP
0

Men mina föl är ju verkade ca 3 gånger när de är 6 månader 3*150 =450  Sen är det ju vaccinering också , som kostar jag ska nog bara börja med stelkramp på mina föl tror jag ….

Milla
0

jag har tur för jag betalar inte mer än 50kr för verkning av föl

[Anna-N]
0

#11. Här kostar det 320 :-. Spelar ingen roll om det är föl eller vuxen. Som hittat…Fundersam

Vaccination?. Hur mkt skiljer det i pris mellan landsändarna. Här är det 200 :-/sprutan med inställelse och resa.

Pheobe
0

om man vaccinerar mot enbart stelkramp kan man lösa ut doserna på apoteket. Dock behöver man handla 10 doser då men det blir bra mkt billigare än att ha ut veterinären. En dos kostar ca 60 kr. Dagens vaccin vacc man bara två doser sen vart trejde år

Milla
0

får vem som helst hämta ut stelkramp vacc??

Det spelar väl ingen roll vad vaccinet kostar det kostar ju en hel del att föda upp.

Visst vi skulle kanske ta grannens hingst låta bli att regga dom, strunta i att vacc och chippa samt ge dom mat då ligger vi ju i bra priser. (obs ironi,menjag blir så trött på att folk inte vill betala vad det faktiskt kostar)

Malu
0

Det ska mycket till för att lyckas få någon inkomst när det gäller hästar överhuvudtaget. Det är bara att acceptera att det kostar om man ska hålla på med dem.Här kostade min -05:a 1500 kr i betäckning (men den hingsten kostar mera nu). Hovslagare mellan 50-100 kr för verkning.Vaccinering (stelkramp o hästinfluensa) 300 kr/gång. Hästinfluensa ska sprutas varje år.Chippning 150 kr, id 150 kr.

Milla
0

#15 precis hästarna kostar ju mer för varje år och därför är det så skrattretande att inte ens en 1 åring får man 5000 kr för. Jo det är klart att någon får det säkert,men överlag menar jag.

Tjäna på att föda upp hästar det gör man inte men det hade ju varit bra om man kunde få ut det man själv har lagt ut.

[Anna-N]
0

#14. Nix. Veterinären ska skriva ut vaccindoserna, kanyler och sprutor. De är inte särskilt pigga på det heller. Då blir de ju själva utan en massa jobb om alla skulle göra det själva.

RebeckaSvensson
0

#14 Vem som helst får lösa ut det, men en veterinär måste skriva ut det och det får de egentligen inte göra längre.

Visst kan man räkna på att det är gratis att använda egen hingst och att det inte kostar mer än chippet när man ska chippa, även om det inte är rätt. Man har ju betalt för hingsten i inköp (i många fall iaf) och även betalt kurs och utrustning för att kunna chippa. Går att räkna på många olika sätt, men dyrt är det i varje fall att föda upp hästar.

VeronicaP
0

Nä eg så får väl ingen spruta sina hästar själv längre ..

cinna
0

# 19 Jodå det får man visst, bara man har ordination från veterinär, vilket man ju har om man får pc eller vaccin att ge själv…

VeronicaP
0

jo pc men inte vaccinationer och skulle något hända så är den vetrinären ansvarig ..

kacka
0

Då jag räknade på kostnaden runt "tillverkning" av ett föl hamnade jag väl på 3600kr med betäckning, hyra av släp, chipmärkning, pass osv…

Hovslagare, avmaskningar, foder, utställningar, vaccinationer och försäkring är inget som jag räknar som extra kostnader med att föda upp en fölunge jämfört med en "fullvuxen" häst…

Milla
0

hm försäkring räknade jag inte med då räcker inte 5000kr för en fölunge fram till ca 6 månaders ålder

Mannas
0

Kostar det bara 200kr att registrera ett föl??Idag var id kontrollanten hit och registrerade vårt föl.Det kostade 50 euro,sen när hon får passet så kostar det ca90euro att lösa ut det.

Pheobe
0

vaccinera stelkramp får man göra själv. De kan inte reagera på detta vaccin som på hästinfluensan. Kan reagera värre på penicillin vilket man också får spruta själv från veterinärs ordination. Bara svin/nöt och får man ej får spruta utan att ha gått kurs.

Det är väl visst stor skillnad på att vaccinera stelkramp själv än att vaccinera dubbelspruta på pris!! om jag har tio hästar som ska sprutas tar veterinären 3500kr för dubbelspruta en gång om året. Kostar nästan lika mycket även om veterinären bara ger tetanusvaccin. Gör jag det själv med stelkramp kostar det 570kr vart tredje år! När dom redan är grundade. Det är en stor kostnad som avgör att jag har hästar iaf. Sen får folk tycka vad dom vill. Finns ju dom som föder upp och inte ens ger stona stelkramp.

RebeckaSvensson
0

#25 Enligt veterinär som jag pratat med så får man inte spruta mot stelkramp själv längre. Man har fått innan, men inte nu mer.

VeronicaP
0

#26 precis vad jag har fått höra..

Annette
0

#26, 27. Samma här.

Milla
0

jag ska höra med vår vet hon kommer när som helst nu just för att vacc och chippa 3 st.

Cattis
0

Enligt veterinärerna här får man inte spruta annat än penicillin (om vet delegerar detta).

/Cattis

Kris_J
0

Veritas odium paretFörvånad

Kris_J
0

Läs §9

Veritas odium paretFörvånad

Cattis
0

#31 Tack!

/Cattis

Pheobe
0

Egentligen tycker inte jag att man ska få behandla om man ej gått kurs. Sätter man kanylen i halskotpelaren är man inte direkt snäll till sitt djur.

Hanna-D
0

Jag betalar 100 kr för verkning, minns inte vad jag brukar betala för vaccinering, vaccinerar mot både A2 och tetanus men har en "alldeles för snäll" veterinär och betalar bara inköpspriset.

Det dyraste för mig är försäkringen av fölungen.

Brukar ni vaccinera mot abortvirus eller fosterförsäkra? Det tillkommer ju i vissa fall också men jag tror inte att många gör det hos shetland.

Pheobe
0

#35 foseterförsäkring ligger på runt 500kr. Kanske inte så lönt?!

Hanna-D
0

#36 Vad menar du med att det inte är lönt?

Pheobe
0

#37 om man inte har så stora kostnader på betäckningen menade jag. Man måste kunna uppvisa kvitton och även dräktighetsundersökning hos vissa bolag

Annette
0

När mitt sto är dräktigt kommer jag försäkra henne med tillägg för fölet. Det är inte alltid stoets försäkring täcker om fölet blir sjuk. Jag har en kompis som fick lösa ut sitt döda föl i Skara med 16000:-.

Pheobe
0

#39 de flesta försäkringar täcker fölet i 20 dagar men sen kanske man inte har hunnit ge den en egen försäkring…. tredje dagen kan man försäkra fölet.

Oj vad var fel med fölet?

Annette
0

#40. Den fick lunginflammation när den var några dagar. Stoets försäkring täckte av någon anledning inte fölet.

Pheobe
0

#41 ush vad trist. men lunginfl brukar ju gå bort med penicillin. kanske var nåt mer med den…

Annette
0

#42. Det var lunginflammation. Den var på djursjukhus hela tiden, men klarade sig inte. Anmärkningsvärt är att de tempade den 1 gång/dag!

Hanna-D
0

#38 Fast det är lite trist om man tänker så, ett shettisföl borde ju vara värt lika mycket som ett halvblodsföl känslomässigt och precis som Annette skrev om så är det ju inte alltid ett lyckligt slut.

VeronicaP
0

Tror nämligen att Agria har tagit bort det , du måste täckna en särskild föl försäkring..

Annette
0

#45. Folksam har heller inte kvar sitt. Man skall i alla fall teckna en särskilt försäkring för att vara säker på att det täcker eventuella större ingrepp och behandlingar. Det var vad jag fick till svar när jag frågade.

[Anna-N]
0

Vi har Folksam och senast i våras så täckte stoets försäkring fölet i nio dagar sen ska det vara egen försäkring. Vi tecknar alltid våra föl från första dagen även om det träder i kraft tredje.

susanne-s
0

Sveland har också så att fölet är försäkrat med sin mamma upp till en månad tror jag..

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Marta
0

#31 Denna kurs har jag just gått. Den var på 3 dagar i Uppsala. Jätteroligt och intressant.

[randi]
0

Jag läste om era priser och måste få fråga en annan sak från köparens sida. Har varit och tagit hand om ett föl sedan 1 år tillbama och skött om honom helt, dvs tämt honom mm. Jag skulle få betala runt 5000 kr, men sedan skulle han kastreras och detta har lagts på priset. Mamman är premierad men jag tycker att priset är för mycket, jag vet att det kostar att hålla hästar, men jag tycker att när jag nu har hållit på med honom dagligen så slulle inte priset vara så högt.

cinna
0

#50 Du skulle kanske ha haft ett avtal med uppfödaren/ägaren att just DU skulle få köpa honom billigare innan du ägnade all tid åt honom, annars är det faktiskt där priserna ligger idag. Det är vad han är värd. Kolla alla uträkningar här ovan, så förstår du nog att prislappen är OK, man vill ju inte sälja med förlust, gärna åtminståne gå jämt upp…