Blir inte klok på det
Har ju startat en kristråd, men känner att jag måste få ventilera mig. Vi har tre hästar i stallet som misstänks ha insjuknat i något. Veterinärerna vet inte vad och är det inte vattnet som är förorenat så står de svarslösa. Man ställer sig frågan: Vad kan dessa tre hästar ha gemensamt som gör att just de insjuknat?
Min ene shettis har varit lite hängig den senaste tiden vid körning, har tolkat det som att han varit uttråkad (kör samma väg 5 dagar i veckan), för när snön kom den 1:e november så brallade han som en tokig och tyckte allt var kul framför vagn. Alltså verkade hans allmän tillstånd påverkat då.
Hela flocken verkar vara påverkad, alla är sura och tråkiga och ingen leker.
I september gjorde vi en endoskopi som visade astma. Blodprovet då visade att han var precis under gränsen på för lågt järn i blod. Tillskott sattes in. Ökade havren - men var är fjutten??? Antingen så är han uttråkad eller så är något fel för han är inte så galen som han brukar bli på havre.
Häst 1: Elichias. Blodbrist.
Häst 2: Svullet bakben, feber, blodbrist.
Min häst: Järnbrist? Allmänt trött.
Några kommentarer och amatördiagnoser? :-)
Går alla i samma hage?
Japp.

Vad kan orsaka blodbrist?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Vad finns det för träd i hagen? Vilken typ av jord? Etc…
Parasiter är det första jag tänker på, men vi är väldigt petiga med avmaskningar… Dessutom har hästen med ehrlichias kollats för mask - där var inget. Men ska köpa KollaMasken imorgon till mina två hästar. Kommer eventuellt att åka in med min minishettis på onsdag för blodprov och ev. ehrlichiasprov.

Det är inte så att de har erlichias allihopa då? Det kan ju tydligen ge alla möjliga symptom. Har en bekant vars häst fick synbortfall och en väldig ömhet i hela kroppen.
#4 Finns bara ett träd, vet inte vad det är för något. De gnager inte på det och det tappar inget, t.ex ekollon. Jorden består av blålera.
#6 Mycket möjligt, häst nummer 2 ska testas vad jag vet. Om han inte redan testats, ska höra imorgon.
Läste att vitlök kan ge blodförändringar (ridsport),men det var stora mängder.Hoppas ni får löst det fort,lycka till.
Borrelia och erlichias brukar (kan ge) otroligt olika symtom. Nästan det första som vet. (här iaf) brukar ta prov för då det är ganska vanligt nuförtiden p.g.a att dessa otäckingar till fästingar "breder ut sig"
Hoppas på att Du får snabbt svar och hjälp!
Vi väntar på provsvar för häst 2. Väntar även på vattenprover och jag väntar på träckprovsvar.
Hur går det för era små vänner? Har ni luskat ut vad det är för något? tyckte det lät ytterst mystiskt…..
Ja, det visade sig vara vattnet.
Okej va bra att det har löst sig :)