Värd att spara?
Jag har samma funderingar som du om vår unghingst som också är född 08.
Tyvärr är jag inte så bra på sånt där så jag ska inte uttala mig om något, men jag gillar den ljusa svansen på din hingst, synd att det oftast försvinner med åren. :)
Ettåringar är svårbedömda. Mina båda 08or är guldbelönade på utställning och har ansetts vara "hingstämnen", men ser man dem idag så skrattar man bara åt det… Men de kan säkert växa till sig.
Huruvida du ska spara din eller inte tycker jag mest beror på hurdana möjligheter du har att hålla honom som hingst. Är det lättare för dig att ha honom som valack så kastrera du med gott samvete - det finns så himla många avelshingstar i vårt land ändå. Och har du inga problem att ha honom som hingst, spara åtminstone till nästa sommar och se hur han utvecklas.
Håller helt med Anna. Har du möjlighet, så spara och se. Annars, kastrerar du =)
Jag köpte min hingst när han var 7 månader, nu är han 2 och jag tänker inte hasta mig fram till at visa honom, förän han är klar för det.
Man måste först och främst tro själv att hingsten har det den behöver, gör man det så sparar man om man har möjlighet till det.
Jo, jag har ju möjlighet att ha kvar honom som hingst. Och sedan är hingstägarna väldigt nöjda med honom och vill gärna att jag sparar honom till fördel för hingsten (OM lillen går igenom).
Ville mest ha ett opartiskt omdömme då det är lätt at bli hemma blind. Tycker ju självklart att han är superfin! 
#4 - det är fel ålder att göra någon vettig bedömning alls, för att kunna dra några slutsatser. Låt honom vara i år och visa honom på nån utställning nästa år så får du en fingervisning om ifall det är lönt att visa på premiering.
Tack för svaren! Sparar honom så får vi se om han blir godkänd i framtiden!
*hoppas*
Jag tycker han ser jättetrevlig ut! Lycka till med din ponny!