Färg fråga
Om jag tittade på detta föl utan att veta föräldrarnas färg så skulle jag kalla den för cremello, (gulvit eller vad den nya benämningen nu ska vara) eftersom han har blå ögon. Hans pappa är cremello men mamma är brun, iaf för ögat. Visserligen har hon en halvbror som är isabell, men han har också en isabell till mamma.
Jag vet inte riktigt hur jag ska regga denna lille herre. Tänkte att hans färg i ögonen ändras, men nu är han en vecka och lika blå.
Vad tror ni hans färg är?

Om den skulle vara "Blåögd Gräddvit" (Guud, vad jag hatar den benämningen -låter som nån annan Maja Gräddnos!), borde den inte ha skär hud runt nos och ögon då..?

Jaa, det har du ju rätt i. Men varför blå ögon då??

Blå ögon kan det ju bli med vilken grundfärg som helst. Men jag hade nog avvaktat lite till, ifall att de mörknar.

Mamman ser ju inte det minsta gul ut så fölungen borde ju rimligen vara en ljus isabell. Blå ögon behöver ju inte nödvändigtvis hänga ihop med dubbla gulanlag.
Nån gräddvit är det ju inte, nej. Connemarahingsten Viggen föddes t ex med blå ögon som mörknade efter några veckor, han var en vacker isabell.
Eller - Kan pappan ha skäckanlag under sina dubbla blekanlag? Blå ögon kan ju höra ihop med skäck.
Spännande färg! Ser fram mot kommande lägesrapporter.
Ja dessa färger kan ställa till det. Min isis föling ifrån fjor hade också blåa ögon när hon föddes. Hennes mamma är ljus gulbrun och pappa silversvart. Fölingen är antingen silversvart eller silvergulsvart med bruna ögon idag. det tog ca ett halv år innan de blev bruna.
halvt "OT" - engelskans Blue Eyed Cream förkortas ju ofta BEC - samma förkortning på svenska skulle bli BlåÖgd Gräddvit - BÖG *ooops* 
I övrigt tror jag det är en ljus isabell.
Tror också det är en ljus isabell, pga den mörka mulen bl a.
Vacker fölis! Vet att jag beundrade Juliets föl förra året också….