Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 2537 ggr
exitingsvillemo
0

Dräktighetsundersökning

Gör Ni dräktighets-koll å era ston (UL) eller litar Ni blint på ingen brunst=dräktig?

Skulle vara kul att höra hur alla gör.

Själv ULar jag mina ston, ja vill veta säkert om det finns en bäbis där inne eller inte.

achibaldsminiatyrer
0

Brukar leasa hem hingst maj-sep och stona får gå med hingsten under den tiden. min Vet vill inte gärna köra UL då mina ston är så små säger hon, jag litar inte blint på ingen brust = dräktig men jag låter mest naturen ha sin gång, blir de något så blir det, aldrig hänt än så länge att ett sto skulle varit tomt

Hanna-D
0

Kollar med ultraljud - man kan se så mkt på ett UL! Ev. tvillingdräktighet, cystor, vätska, hjärtslag på fostret osv.

MadeleneJansson
0

Mina ston går med hingsten över betäckningen + fram till när nästa brunst skulle kommit. brunstar dom inte om, så tar jag hem dom, och gör UL i september / oktober för att veta hur vinterutfodringen skall se ut samt om dom kan dela hage med unghingstarna.

Vill inte göra UL för tidigt då jag upplevt att vet. missat dräktighet då, utan gör UL senare för att få säkra besked…

ElisabethA
0

Kollar med UL främst av samma anledning som #2

achibaldsminiatyrer
0

på tal om tvillingdräktighet hos shettis hur vanligt är det egentligen och hur stor är då chansen att få fram 2st levnads dugliga föl?

[Teddy]
0

Jag får bara en liten tanke… hur bra är det egentligen att UL? Visst, man får reda på dräktighet, och vissa missbildningar, men å andra sidan aborterar väl stona när något är galet?
Jag tycker det "rotas" lite för mycket i stona. UL på 16 dygnet är en mycket osäker dräktighetstest, det kan hända mycket på resterande 340 dagar, eller vad det blir kvar.
Mitt ena sto ULades under stort hallå förra året, och det är jag tacksam för, för jag fick veta att hon var dräktig, men annars tycker jag utebliven brunst är ett säkert tecken. Så har det ju alltid funkat tidigare!
På den gamla goda tiden!!Flört

exitingsvillemo
0

#6 mitt sto betäcktes förra året och brunstade inget mer på hela säsongen, trots att hon inte tagit sig.

Är det en tvillingdräktighet så aborterar inte stoet (om det inte är några allvarliga fel) men risken med tviingar är för stor för att inte kolla upp tycker jag.

#5 jag vet inte hur vanligt eller ovanligt det är inom shetland, men chansen att få fram 2 friska, levnadsdugliga föl utan komplikationer är ganska liten oavsett ras.

PP
0

Jag har testat både WeeFoal (urintest) och PregnaMare (blodtest) med gott resultat.

Är inte överdrivet förtjust i tanken att ultraljuda mina ston pga den risk som ändå finns. Däremot skulle jag låta ultraljuda om veterinär ansåg det nödvändigt.

Vad jag har förstått så är tvillingdräktighet hos shetland mycket ovanligt. I boken "Shetland Ponies" av Valerie Russell (publ. 1996) berättas om stoet Robin's Brae Jess som fick tvillingfölen Robin's Brae Pride och Robin's Brae Joy 1968. Det är en av endast tre kända tvillingfödslar (1996) inom rasen i moderlandet. Övriga tvillingpar föddes på Marshwood respektive av ett Mousa-sto.

Kanske någon känner till någon senare tvillingfödsel?
Själv har jag aldrig hört talas om tvillingdräktighet utöver dessa och med tanke på hur många shetlandsston som ändå ultraljudas så känns inte risken överhängande.

För övrigt är ultraljud ingen garanti för att upptäcka tvillingar. Jag har själv jobbat på seminstation där man missade två tvillingdräktigheter inom loppet av ett par år, beroende på att det ena ägget skymde det andra. Vid den första klarade man bara det ena fölet men vid den andra klarade båda sej. Inga komplikationer för stona. Det var visserligen varmblodiga ridhästar och inga shetlandsponnyer. Har fått lära mej att risken för tvillingdräktighet är större vid inseminering än naturlig betäckning, samt att fullblod av okänd anledning har stor andel tvillingdräktigheter (och de betäcks väl bara naturligt, om det inte ändrats på sistone…).

Trine
0

Jag ultrar gärna mina ston, dels vet man om hon tagit sig även om dom kan resorbera/kasta senare.Sen så ser man så att säga om det är nåt annat av vikt(#2 ).

Dom ston jag ultrat är lugna och vet man att dom inte gillar det så får man ta det beslutet då..

Kimpa
0

Har ultraljudat ( shettisarna) 1 ggr.
Sedan har vi litat både på utebliven brunst, vilket stämt samt weeFoal som också stämt.

Miija
0

U-ljudade då jag hade Haflinger men inte på minishetland, p.g.a deras "litenhet".

achibaldsminiatyrer
0

mitt sto fick tvillingar 2009, levande dessutom ena står dock hos amma

Hanna-D
0

#12 Shetland?

Annelie-P
0

#12 Jag blev också nyfiken, är det shetlandstvillingar?

polgara
0

Jag låter naturen ha sin gång, men är det så jag misstänker att nått är tokigt så ultraljudar jag, likaså ultraljudar jag ston som gått tomma ett år

achibaldsminiatyrer
0

mamman är shetland men fölen är korsning

[daytona]
0

Jag har inte heller ULat pga av att hon är mini! Måste vara bättre att ta  WeeFoal eller PregnaMare isf!

Har även hört att ston har kastat efter ultraljudsundersökningar. sen om det var pga av det eller inte…vet man ju aldrig.