Stuterier
Ni som har stuterier hur många ston använder ni i er avel? Har ni egen hingst? Vad har ni för krav på de ston ni köper in eller föder upp??
Byter ni blod, dvs säljer ston och köper in nya eller byter ni hingst? Eller åker ni iväg och betäcker de ston som inte passar egen hingst?
Köper ni ston efter stam? eller vad går ni efter?
Funderar bara hur ni andra tänker
Kan börja själv;
Vi har ett sto som är barnens hon heter Almnäs Nobless. Hon är inköpt för barnens skull och var ett riktigt lyckoköp och hon kommer ALDRIG lämna oss. Hon är utställd med mellan 38-40p Hon har i år en hingst avkomma med JR Orlando.
Jag har funderingar på att köpa in ett sto till men då vet jag inte ännu hur jag ska göra med årsfölet. Om jag betäcker om så kanske jag får ett stoföl att spara men det vill inte barnen för dem vill rida 

Jag har inget stuteri, men skall betäcka tre ston i år. Detta är mina tankar:
Det äldsta stoet (8 år) vill jag avla på varje år, men de yngre (4 år) skall betäckas i år, sedan får vi se. Kanske får de stå över emellanåt för att ställas ut och köras lite. Jag vill kunna spara avkommorna så jag är säker på att åtminstone stona visas fram som treåringar.
Våra tre ston är inköpta pga sin stam och att vi självklart gillar deras typ. Två av dem köptes som 2-åringar och fick diplom förra året. Det tredje köptes i höstas, även hon har diplom och är välmeriterad i utställningsringen. Hon har ännu bara fått två avkommor, båda hingstar, 1 och 3 år gamla.
Jag har ingen egen avelshingst och tror aldrig att jag kommer att skaffa någon heller. Det finns så väldigt många intressanta hingstar så jag vill nog kunna känna mig "fri" att välja utifrån.
Jag har några ston, Från början så var det enbart till dottern och mig, körning/ridning som gällde sen så blev jag lite intresserad av avel iom att jag avlat på andra raser förr.
Började kolla upp stammarna och insåg att mina två pållar jag har inte var så pjåkiga
Sen har jag köpt in några till ston och har nån unghingst som jag ska visa på premiering.Med förhoppning att få igenom.
Har ingen Godkänd hingst just nu.
Jag går på att det ska vara klass I minst,sen ska jag gilla typen och det ska vara så användbar som möjligt.Jag kommer nog ganska säkert inte sälja av mina äldre ston som jag har, dom är liksom familjemedlemmar..Trollans heter mitt stuteri.
Jag har tre ston i avel. Två av dem är döttrar till de ston jag började med en gång i tiden (ej besläktade) och det tredje stoet är utvalt och handplockat för att vara avelssto här. Har ett ungsto på tillväxt också, dessa fyra (med ganska olika stammar) är meningen ska vara basen i min framtida avel. De vuxna stona är samtliga guldbelönade på utställning och har tävlat (med skiftande resultat) på travet, två av dem har även gått på ridskola. Dvs de har såväl exteriör som användbarhet.
Jag har tidigare haft egna hingstar plus haft några på station också. Har du i första hand använt hingsten jag haft på gården, men har även åkt iväg till andra hingstar som passat bättre eller inte varit besläktade med stoet ifråga.

Mitt stuteri är väldigt nystartat, men jag har en plan och vet vad jag är ute efter. Och det är ju viktigt för att uppnå sina drömma!
Jag har 2 sto i avel för tillfället. Fick sto i år från båda så nu är tanken att jag ska köpa in ett sto till med helt annan stam. Just för..som du säger…kunna använda andra hingstar och få mer valmöjligheter.
Vill helst bara använda diplomsto, fast klass 1 är ett måste. Tror att receptet för ett lyckat avelsarbete ligger inte så mycket på just vilken hingst, utan på mödenet. Har man det på det torra kan man välja och vraka!
Egen hingst har jag inte….ännu!!!
Mitt stuteri heter Vallhaga
Vi har två ston i avel båda är köpta för stammen och extriören. Dom är betäckta i år. Sen har jag lånat in ett sto som också är betäckt.
stona är visade på utställning med varierande resultat men dom har diplom och en är SUCH. Jag går mycket efter vad dom ger för avkommer. Båda har visat att dom ger avkommer som tilltalar mig. Även det inlånade stoet är dipl med SUCh och hon har också gett avkommer som tilltalar mig.
Sälja mina ston för att ta in nytt blod har jag jättesvårt för.
Har egen avelshingst som jag tror kan komplettera mina ston på ett bra sätt.
Vårt stuteri heter Havsrosen och vi är väldigt små.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Vårt stuteri heter Tomtagården och ligger i Vårgårda, vi startade för ca 5 år sedan.
I nuläget har vi 1 godkänd hingst som heter Castor v. Bunswaard och 5 avelsston som alla passar bra med honom.
I början när vi startade så hade vi ston av lite varierande kvalitet för avel, därför har vi med tiden bytt ut och tänkt efter vad vi vill satsa på. De ston som vi nu har är med stammar som jag gillar, ett sto är elitpremierat och ytterligare ett sto kommer få elit i sommar. Ett annat sto har en godkänd hingst efter sig.
Jag tycker alltså det är viktigt att se vad stona har gett med olika hingstar, då är chansen stor att man själv får ett bra grundmaterial för framtiden.
I år har jag haft förmånen att få 3 stoföl
, framtiden!!!
Jag har ett litet stuteri som heter Ljungbackens, har idag 6 egna shettisar + ett ELITsto på foder.
Jag avlar FÄRG men därmed inte sagt att jag vill ha dålig kvalitet!
Mitt "färgade" sto har 2 avkommor hos mig, fölmönstrade med 38 resp 40p, vilket säger mig att hon ger avkommor av den kvalitet jag vill ha. Själv har hon fått 37 p på premiering.
Jag har valt att betäcka henne med toppstammade mestadels svarta hingstar som jag tror kompletterar henne och hennes stam bra. Med det fuxfärgade elitstoet ha jag gjiort tvärt om, dvs färghingst…
Förösker lära mig mer hela tiden och frågar gärna om råd, dock från olika håll för att få olika synpunkter, och bildar mig sedan en egen uppfattning.
Vill gärna ha kvar mina avkommor tills dom är 3 år så att man får ett kvitto på vad man gör, och vill att dom skall ha gott lynne, vara friska och användbara.
Jag har ingen egen hingst, har en 2-åring jag hoppas på men….
Åker med mina ston till den hingst jag tror passar dom, kommer troligen fortsätta med det även om jag har egen hingst om jag inte tycker att han passar bäst.
Mitt stamsto Ella kommer inte att säljas om jag inte slutar helt med shetland…
Vilket ju inte är så troligt…….. Sedan får vi se, nu har jag bara hennes stostam då elitstoet bara fått hingstföl hos mig. Lånade henne för att jag ville ha ett stoföl med den stammen….
Kommer troligen att köpa inte ett välstammat svart sto om min unghingst går igenom, som fru till honom…
Köper nog mer efter stam är utställningsresultat, men både och är ju bra! Köper främst ändå med hjärtat, JAG måste ju gilla hästen om jag skall ha den resten av livet…..
Mitt stuteri heter Kasebacken stuteri och är ca:1år gammalt. Har bara 1 sto nu, hade 2 men fick avliva det ena pga av fång.
Tanken är att köpa in fler ston m annan stam o färg och kunna betäcka m fler hingstar. MEN har ju ej så mkt plats så får arbeta i liten skala. Drömmen är att ha egen hingst så småningom.
Har ett sto efter mitt avelssto som är 2 nu och tanken har varit att behålla henne o betäcka nästa år o gå 3-års testet men har mer o mer tänkt tanken att sälja henne pga platsbristen..
har också drömmar om att starta ridlekis o då krävs det ju fler inridna shettisar..mkt att fundera över;-)

Jag har även jag precis startat upp mitt stuteri på shetland (1år) och har hitills lånat in ett par ston (har ett eget). Vill kunna spara något stoföl från något av dessa ston som framtida avelssto. När jag väljer sto så är det viktigt att hon är minst klass I och har bra temperament. Färg och övrigt är inte så avgörande. Givetvis om jag väljer mellan ett sto med välmeriterad stam och ett utan så väljer jag det stoet med välmeriterad stam beroende på stammen så den inte krockar med hingstens.
Jag har i år två hingstar en egen och en på station. Tycker det är väldigt roligt att hålla hingst och träffa stoägare och allt vad det innebär så det är delvis därför jag har valt att göra så.