För gammal för inkörning?!
Jag förstår ju att det är ultimat att börja när hästen är ung…
…men jag läste på en hemsida som erbjöd inkörning att hästen inte ska va för gammal, ungefär som att då kan det aldrig bli en riktigt bra körhäst.
Vad ligger det i detta? Vad har ni för erfarenheter av äldre hästar?
Jag har allt tänkt spänna för mitt 11-åriga sto så småningom, som dock varit tömkörd sen hon var liten. Hon gillar att arbeta och jag har stora förhoppningar om detta!
Det är väl alltid bäst att börja inlärning när hästarna är unga, även om det fungerar när dom är äldre.
Sålänge hästarna är välhanterade och är van vid tömkörning och sådär går det nog mer än bra. :)

Våran Dalsgårds Marielle blev inkörd förra året och då var hon 16 år och det funkar ju kanon bra :-)

Mitt sto var 7 år när hon kördes in och hon är en fantastisk körponny!
Jag tror att shettisar är så pass coola att det sällan är något problem med dem, det är värre med hysteriska halvblod, då är det säkert enklare att börja när de är unga. Försökte köra in mitt halvblodssto när hon var 10 och det gick inte, hon blev livrädd när vi satte henne framför vagnen, även om hon accepterat draglinor, slanor och skaklar tidigare. Jag hade proffshjälp när vi körde in, så vi gick inte för fort fram…

#4 Jag ogillar fördomar mot andra raser och måste ta halvbloden i försvar lite, för de är inte hysteriska på grund av sin ras även om några individer blir det på grund av gener eller felhantering.
Det finns det åtskilliga exempel på hos Shetland också, om vi ska vara såna.
#0 Att vissa hästar, oavsett ras, inte går att köra in kan bero på många saker och det behöver inte vara åldersrelaterat. En välhanterad häst som har ett stabilt psyke går att köra in oavsett vilken ålder eller ras den är. Eftersom din häst är van vid tömkörning så är väl nästa steg att börja med skaklar och linor som "slår" mot benen och funkar det så är det bara att prova att spänna för. Men jag skulle ta det väldigt lugnt och upprepa varje steg extra många gånger, eftersom du har att göra med en häst som har levt så pass länge att den har hunnit bilda sig en uppfattning om saker och ting på ett sätt som inte unghästar har. Unghästar är i regel mer nyfikna och toleranta, eftersom de inte har upplevt varken negativa eller positiva saker i samma utsträckning som vuxna hästar har. Lycka till! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag lät köra in mitt dåvarande 10åriga sto, hade tömkört henne mycket innan. Gick jätte bra .
Vi körde in vårt halvblod (eller varmblod som det egentligen heter
) när han var 14 år, inga som helst problem och jag tror inte åldern har någon betydelse alls.
Kan i bland vara "lättare" med en äldre häst, då den har varit med om en del livet och är lite lugnare. Inte lika ivrig. Så ålder är inget hinder. De håller i många år.
Min halvblodsvallack var 19 år när vi körde in honom. Det gick hur bra som helst. Men han lärde sig aldrig någon vidare bra dragteknik. Ville gärna gå med sänkt rygg.

Tror inte det är några problem. Mitt sto kördes in nu nyligen å hon är 16 år=) Bara å testa!

Så länge hästen inte varit med om någon misslyckad inkörning i sitt liv brukar det inte vara några problem.
håller med övriga, åldern brukar sällan vara ett problem.
Det kan ju vara, som ngn annan skrev att en äldrehäst har en annan sorts uppfattning om vad som är "normalt" än vad unghästen har, så jag tror att det kanske kan ta lite längre tid att få den äldre hästen att fullt ut acceptera tex skaklarna, än om det skulle vara en unghäst som "inte vet ngt annat".
Men omöjligt är det absolut inte. Lycka till med inkörningen
#5 Fast visst är det stora skillnader på raserna och deras psyke?! Sedan är det ju såklart så att hästarna är individer och det finns olika typer av halvblod också. Generellt sätt är det ju så att varmblodiga raser är "hispigare" än vad kallblod och ponnyer är. Jag tycker att det är en enorm skillnad mellan en ardenner och ett arabiskt fullblod i psyket. Inget fel i det!
Jag har ju själv halvblod så jag tycker absolut inte illa om dem, bara det att många är lite ostabilare i psyket än exempelvis en shettis!
Min dotter körde in sitt 17 åriga shetlandssto i vintras. Gick hur bra som helst.
Amor vincit omnia 
#13 Mitt nuvarande halvblod är 25 år. Han är inte hispig det minsta… om han inte får se en ko förstås!
Att halvblod är hispigare tror jag har mycket att göra med deras hantering. Ett grannstall till mig har ett flertal halvblod inackorderade. De går i minimala hagar på dagarna, utan kontakt med andra hästar. De rids i ridhus, och när de någon enstaka gång ska ridas ut är det förstås som hela havet stormar.
Men halvblod som får vara hästar och ridas omväxlande och umgås normalt med sin egen sort, tycker i alla fall jag inte är hispiga!!
Jag tror absolut att åldern har betydelse när man ska börja köra in sin häst. Unghästar är i de flesta fall väldigt formbara och accepterar förändringar och nya egentligheter lättare än äldre hästar. Det måste iallafall betyda någonting att de som tar emot hästar för inkörning föredrar unghästar och avböjer äldre hästar.
Jag tror att hästar med stabilt psyke går att köra in oavsett ålder.
Vidare tror jag att ska du göra en tävlingshäst av din körponny behöver du lägga grunden som liten och bygga upp den redan som ung gällande fysisk och mental förmåga, genom inkörning som 2½ åring.
Ok, vår fina, trygga shetlandsponnyras har absolut förutsättningar att bli bra körhäst även på äldre dar, men har du en häst på 800 kilo vill du ha den formad i vagn så ung som möjligt, jag lovar!
Jag tror inte det är åldern som är problemet utan vilka tidigare upplevelser ponnyn har kring körning
#16 Att man avböjer äldre hästar för inkörning beror nog i många fall på att de som lämnar en äldre häst inte alltid varit helt ärlig i fråga om hästens tidigare erfarenheter. Jag känner själv en "inkörare" som gått på flera nitar där hästen ifråga varit med om skenturer och inte berättat det, utan trott att det skulle gå att bara börja om.
Jag tro som Ella, ålder (och storlek) har ingen betydelse!
Hästens temperament och psyke är mkt viktigare än dess ålder, det är min bestämda uppfattning.
Är hästen lugn och trygg brukar det gå bra att köra in den är den lite nervös och skvättig är den inte lämplig som körhäst oavsett ras och ålder.