Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1483 ggr
sandraDeLuxe
0

I chock.

Kom precis från stallet och jag är helt skakig i hela króppen. Har vart ute och kört min lilla Emma en 30-40 minuter och när vi har ca 100m kvar hem till stallet slår det om från lugn skritt till upp i luften, bocka, sparka bakut så kärran gick sönder, skena och jag visste inte vad jag skulle göra, allt gick ju så fint. Dum som jag var försökte jag kliva ur vagen för att gå fram och ta tag i henne då hamnade jag under vagnen (givevis med samma ben som min opererade fot). En snäll belist stanna och fick tag i hästen och vi stod och lugnade henne en bra stund tills jag valde att gå hem, givetvid leda henne. Allt gick bra, vi stannade en gång till och pratade, gick vidare. När jag kommer hem och ska ta av henne vagnen gör hon samma sak igen. Sparka, slog, stegra bocka i cirklar då jag stog på ena sidan av henne. Fick in henne i ett hörne och hon stanna skaka som jag vet inte vad, försiktigt tog jag av vagnen och hon stod blixtstilla.

Vi gick runt vagnen, hon fick lukta, jag lyfta upp vagnen, skaka i den lite för att visa att den är inte farlig. Hon nosa lite och fick stå vid den. Hon bara skaka.. Hästen klarade sig, jag fick ett skrapsår på låret men överlever.

Nu är jag bara rädd att hon inte ska kunna köras igen? Vad hände egentligen? Var det för blåsten?

/SG

Kris_J
0

Fy vad otrevligt.

Hur gammal är hon?

Veritas odium paretFörvånad

h00jff
0

Usch vad hemskt. Det låter snarare som om hon exempelvis blivit stungen av någon insekt än att hon blivit skrämd av blåsten. Jag hoppas verkligen att det ordnar sig och att du kan köra henne igen.

sandraDeLuxe
0

7 år, dock tömlörd och körd 1år.

/SG

Anna-72
0

Fruktansvärt, usch jag ryser i hela kroppen. Jobba med henne så ska det nog gå att köra igen. Håller tummarna för dig.

IdaS-A
0

Fy vad otäckt Sandra! Tur att ni klarade er lindrigt!

Skulle också tro att hon blev stucken eller liknande, eftersom hon reagerade så häftigt. Nästa gång du ska köra henne skulle jag rekomendera att du har någon med dig, hoppas att det går bra och att det var något tillfälligt bara.

UG
0

Skönt att du klarade dig med bara skrapsår! Det kunde ha gått mycket värre. Det är svårt att veta vad som utlöst ponnyns reaktion.

Alla: om det händer någonting under körturen: spänn genast ifrån och led hästen hem. Hämta vagnen senare.

Jag skulle råda dig att vända dig till en körkunnig person du litar på och med dennes hjälp få ponnyn i vagn relativt snabbt. Var tre personer, en på var sida ponnyn, vilka håller i skacklarna samt att du tömmkör bredvid vagnen, som inte är påspänd.

Du märker redan efter några övningstillfällen om det går att köra henne igen. Med vissa hästar som har varit med om traumatisk situation går det bra, med andra inte.

sandraDeLuxe
0

Ja jag fick faktiskt en funderare över att varför man inte alltid har hjälm även fast man kör. Det kan hända otäcka läskiga saker. Min syster har lovat mig att hjälpa mig så länge det behövs, vi ska börja i en hage ifall det skulle hända att hon sticker. När vågar man pröva igen?

/SG

UG
0

#7 "När vågar man pröva igen?"

Gärna dagen efter olyckan. Med flera medhjälpare. Om inte ponnyn har fått fysiska skador för då väntar du.

sandraDeLuxe
0

8# Inga fysiska skador på hästen, kollade över henne i stallet.

Och något bett såg jag inte heller, vet inte om de tär så lätt att hitta, kanske syns någon svullnad om ett par timmar eller i morgon. Hon får gå i en mindre hage i natt, men ser coollugn ut nu och går och betar.

/SG

h00jff
0

Anledningen till att jag gissade på något insektsbett är att mitt halblodssto blev stungen av en hästbroms (ser ut som en jättegeting) när jag red och hon fick fullkomligt spelet, rena rama rodeohästen…

Håller med Ulrika om att ni bör vara minst tre när ni testar igen, allt för att undvika ytterligare incidenter om hon visar rädsla igen!

HannaDolly
0

JAg använder alltid hjälm ;)

HannaDolly
0

Usch så hemskt ! sitter och ryser när jag läser detta , så fel det kan bli ibland !

Härligt att inte en större skada skedde !

Lycka till med igångsättningen !

Skriv gärna hur det går, är nyfiken ;)

Ninnii
0

Tycker oxå det låter som hon blev biten av något. tycker du ska börja med henne redan i morgon. Ta hjälp av människor runt omkring dig. Lycka till och hoppas det bara var en engångs grej.

Linnah
0

Det finns älgflugor som är fruktansvärt obehagliga. De kryper ner i pälsen, biter av sig vingarna och biter sig in i huden. Hästarna blir helt galna! Det är inte helt ovanligt att de hoppar ner på dem (från t.ex. granar) när man är ute på promenad med dem i skogen.

sandraDeLuxe
0

Kom precis in från hästarna. Emma fick gå i en ensam liten hage i natt intill huset så mor kunde ha uppsikt över henne. Tog inne henne och borsta och kände över henne. Hon var lugn och stilla precis som vanligt, vi böjde och stretcha benen och det var inget, kände heller inget sår eller någon svullnad någonstans. La dock märke till att jag tycker hennes juver är ganska så stort och spänt. Kan det vara för att den lilla fortfarande diar?

Tog sen ut henne och gick runt vagnen, hon bara backa undan och va som bakskygg. Jag tog upp vagnen, gick med den bredvid henne ett par meter, "skrammlade" i den och lät henne nosa. När vi vända oss om för att gå ifrån vagnen och in i stallet igen va hon som ett skott iväg, med baken som intryckt i huvudet.

När jag släppte ut henne i hagen till dom andra visade det sig att hon brunsta som sjutton, kan det ha något med det att göra? Att hon skulle vara rädd om baken för det?

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå till väga ska jag pröva i morgon igen, eller ska jag vänta och pröva tills hon brunstat klart ifall det kan vara det? Jag känner också att jag nästan blev lite förskräckt, eller iaf fick en bra tankeställare över vad som hände igår. Vet inte hur bra det är heller att försöka igen med henne om jag själv inte är helt säker och har båda fötterna på jorden, det lär ju hon märka av lätt som en plätt isf. .

/SG

Kris_J
0

Min ena ponny var lite kinkig att köra en period när hon brunstade, det märkliga var att hon inte var sådan från början. Vad jag vet var det bara under en säsong det pågick.

Veritas odium paretFörvånad

sandraDeLuxe
0

Min fundering är om hon kanske blir skrämd av vagnen, som om hon helt plötsligt får en fix idé att vagnen ska betäcka (låter lite lustigt men hon beter sig precis så), fast hon inte är villig och sparkar då får att visa att hon protesterar och att hon får panik när hon sitter fast och vagnen "förföljer" henne..

/SG

sandraDeLuxe
0

Något måste verkligen hänt henne. Jag ska säga att jag inte har haft på kärran sen den otrevliga händelsen. Vi har gått runt vid den, "skramlat" och rullat den bredvid oss. Men ändå oavsett om hon står framför den eller vid sidan skjuter hon in baken ända upp till öronen. Hon klarar inte ens av att ha bensnöre utan att hon försöker komma ifrån.

Jag undrar verkligen vad som har tagit åt henne. Hon är så bakskygg så man skulle kunna tro att någon spöat skiten ur henne. Jag ser inget i bak som skulle verka underligt och i stallgången när vi borstar och pysslar är det inget,  så jag känner mig helt hjälplös.

/SG

NettanW
0

Jag vet att ston som brunstar när man rider kan vara mycket känslig för skänklarna, och sparkar mot dom.

Så det är ju mycket möjligt att hon reagerar på skaklarna, och att dom sitter fast i däckeln, och att hon nu kopplar i hop hela vagnen till det otäcka, som aldrig försvann även fast hon sparkade.

Hon har ju nu kunnat bli bakskygg sedan händelsen. 

Jag skulle ha avvaktat ett tag nu tills hon brunstat klart, och sen börjat träna igen. Från början, precis som att hon aldrig har blivit körd. Vissa behöver börja om från start efter att dom har upplevt någon väldigt obehagligt.

Lycka till.

jag hoppas att det funkar, och att du hittar en bra lösning som passar er.

För senaste info om min lilla skrutt Pockis besök min Blogg

taija
0

uch  den kanse bara blev biten eller någo men börja att tömmköra den före du börjar köra igen