Stigbett
Var i en hästsportaffär och frågade om de hade ett kedjedelta. Det påstod den tillfrågade tjejen att de hade och så plockade hon fram ett stigbett!!! När jag talade om vad det var och sade att det var inte det jag sökte så sade hon att en tidigare kund hade köpt ett sådant att visa sin hingst i. Hur ett stigbett ser ut har jag vetat sedan barnsben men, kom jag på nu, jag har inte en aning om vad det används till- Har man det verkligen när man visar hingstar? Någon som kan vara snäll att upplysa mig?

Jag vet tyvär inte. Testa att Googla!:)
Tror många hingstägare har det för att ha bättre kontroll på hingsten hemma när man leder den till och från hagen bara.

Hoppas du får ditt svar Pia-Lena av #2 :)
Man visar inte i stigbett :-) Det brukar bla. användas när man leder hästar som vill stegra, det hjälper till att hålla nere hästen (genom att det gör ont, så det ska bara användas av vana personer)

Stigbett använde jag på fullblod som var svåra att leda i ledvolten innan start. Inget jag rekommenderar att visa häst i! En tränare jag jobbade hos använde alltid stigbett på fullbloden när de skulle ledas till eller från hagen för att ha bättre koll på dessa ystra varelser :)
Aldrig sett någon använda det som visningsbett (oavsett ras). Vi brukar använda det på en fulllblodshingst när han ska betäcka men i övrigt används det aldrig.

OK, tack för alla svar, misstänkte väl att det inte lämpade sig för visning. Undrar om det är tillåtet?

Fungerar det bra på sådan som är svåra att leda? Även de som gärna vill rycka?
Man kanske skulle prova ett sånt på vår lille herre då han har olater för sig, någon som har bra erfarenhet av just stigbett?

Jag vet en hingst som brukade visas på utställning med stigbett, dock ingen Shetland. Om det var lämpligt kan väl ifrågasättas.

#9 Man får alltså lov att använda det på utställning, det verkar ju, som många påpekat, ganska skarpt?

stigbettet är väldigt skarp då det är så tunt och de flesta har en fördjupning i mitten som trycker ner tungan. har använt det många gånger på galopphästar men det är inget jag rekomenderar att visa i och man ska aldrig rycka i ett stigbett vilket jag sett en del göra, måste göra väldigt ont på hästen. jag har själv ett rakt tränsbett när jag visar min russhingst och skulle inte få för mig att använda ett stigbett, jag kallar det nästan för ett nödfallsbett.
Skynda långsamt så går det fortare.