Kondisträning
Har ni några tips på kondisträning när man kör?
ex: kanske trav fem min och skritt 5 min. osv . galopp 2 min skritt2 min, ev skritt :)

Hejsan!
Jag har fått tips av min körtränare att intrevallträna min shettis! Då galopperar man först så långt som hästen känns pigg och vill framåt, sen tar man skritt paus tills hästen är helt återhämtad och själv vill galloppera igen och så håller man på så.
Ska poängtera att hästen redan har helt ok grundkondis och inte på något sätt säts igång såhär! Utan det är bara för att "toppa" kondisen. Vi har gjort detta några gånger. Första gången hade vi två galopp intervaller och efter några tillfällen ökade vi till 3 galoppintervaller osv. Innan vi börjar galoppträninen värms hon upp mycket noggrant och även efter är nedvarvningen viktig.
Min häst älskar detta och har ork för fler intervaller än vad jag brukar köra, meningen är ju att öka kondisen och inte att det ska bli jobbigt eller tråkigt för dom!
Lycka till!
#1 taack för tipset :DD Hur många kan man börja med? Två? eller bara köra tills hästen känns "trött" och inte är lika framåt i galoppen mer? ;)
Kan man göra så även i trav?

Hej!
Man kan ju börja försiktigt med en gång. Man känner ju sin egna häst bäst själv och ungefär vad den orkar! =)
Jag tror att man kan göra det även i trav. Om jag inte är helt fel ute, så tror jag att man använder intervallträning även på travhästar och då är det nog i trav. =)
/Annica
#3 taack så jättemkt för svaret :DD

#4 Så lite så!
Lycka till! =)
#5 jag får väl uppdatera hur det får :)
Travhästar intervalltränar man i trav!

#6 Ja, gör det!! 
För att få bästa koll på din ponnys konditionsträning kan du köpa ett stetoskop på apoteket (som läkarna har). Du lyssnar in vilopulsen på din ponny genom att lyssna vid sadelgjordsläget och räkna hjärtslagen på en minut. Så kör du ponnyn på ett vanligt körpass.
Vänta 10 min och mät pulsen. Har ponnyn nu vanlig vilopuls var passet inte så ansträngande för den och du kan nästa gång köra lite mer ansträngande. Är pulsen efter passets avslut högre än vilopulsen har du tränat mot att höja konditionen. På så sätt kan du mäta hur konditionen förbättras.

#9 Det måste jag testa! Måste ju vara jättebra!
uppdate ;DD
För er som vil veta hur det går med kondisträningen :D
var ute och körde igår, värmde upp henne först i alla gångarter ( ca 20 min)
Sen en skritt så hon återställde sig helt, andades normalt och så, sen en galopp, hon var riktigt pigg och framåt, sen så fort hon började sakta ner saktade jag av till skritt och lät henne skritta tills hon fått tillbaka andningen normalt. Sen gjorde jag så två ggr till, och sen när jag skulle hem och tänkte trava av henne, var hon jätte peppad på att få galoppera, så hon verkar tycka det är kul att få springa så :DD
Ser redan fram till nästa gång ;)
Hej då länge :DD

#11 Kul! Så gör min lilla häst oxå! När man tror att hon ska vara trött , så visar det sig att hon tycker att det är så kul att hon mycket motsträvigt tar det lugnt hem!
Både moa och jag tycker intervallträningen är jättekul! Men gör det inte föör ofta, även om det är skoj. Lite osäker på hur ofta som är lagom, men vi gör det aldrig mer än en gång i veckan.
Kanske någon kunnigare som vet hur ofta som är lagom?
Kul att ni gillade det! Önskar er fortsatt lycka till! =D
#12, undrar också hur ofta man ska göra det? 1 gång i veckan är ju bra, ev. två ;)
taack !

Jag brukar konditionsträna med lite trav i uppförsbacke (en lång, flack backe är bättre än en kort brant). Sen brukar det följas av en vilodag så musklerna får en chans att återhämta sig (och musklerna "byggs" ju faktiskt i vila, inte under själva träningen). Även här gäller det att köra bara tills ponnyn är trött och själv vill sakta ner. I början kan man köra skritt i backen istället.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
Nu har jag inte varit aktiv på ett tag ;DD
Har konidstränat henne 1-2 ggr i veckan, och gjort intertvallträning i galopp. Och det har faktiskt redan gett lite reusltat :DD Hon orkar galoppera lite längre för varje gång, några galoppsprång, inte för att jag sitter och räknar alltså ^^
Tack så jätte mkt för tipset :D
kommer med mer info.

Kul att höra!!