Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 2541 ggr
PP
0

Korn ger fång?

Detta påstår iaf min kompis dressyrtränare. Jag undrar om någon här har hört detsamma?

Jag har "alltid" fodrat med kornkross till hästar som behöver mer kraftfoder för hullet men ej mer energi och har än så länge, tack och lov, varit förskonad från fång. Inte heller har jag läst någonstans att korn skulle ge fång.

Däremot vet jag att råg utlöser fång.

Annette
0

Det har jag heller aldrig hört. Men eftersom fång beror på en rubbning i tarmen, kan de säkert få det vid ett för tvärt foderbyte till korn. En ren gissning bara.

[Anna-N]
0

Det är mkt stärkelse i korn o det kan ge störningar i tarmfloran. Därav säkert en teori att det kan uppkomma fång.

Gallor har man ju hört att det kan bli av för mkt korn…

CarolaCarro
0

Jag har hört att korn inte är bra för hästens mage.. Men ja tror inte på de för mina hästar verkar aldrig ha mått dåligt av de… Ja har bara en som är knäpp som helt plötsligt inte äter korn vissa perioder.. som en trotsig ettåring ungefär =)

AnnaLundin
0

Det man VET utlöser fång är störningar i tarmfloran, orsakade av ett visst kolhydrat.

Det finns så många tyckanden och troenden angående fång och vad som utlöser det. Kornteorin har passerat förbi mig obemärkt och jag tror inte man behöver vara med orolig för att fodra med korn än med något annat, så länge man inte gör en massa hastiga förändringar i foderstaten.

Jag skulle vilja veta HUR du vet att råg utlöser fång?

Kris_J
0

Korn är något energirikare än t ex havre och innehåller mer stärkelse och mindre fett än havre. Hästen har dock svårare att bryta ner stärkelsen i korn än den stärkelse som finns i t ex havre varför risken för att stora mängder stärkelse skall komma till grovtarmen ökar om man ger stora mängder korn.
Om stora mängder stärkelse kommer till grovtarmen kan det orsaka störningar i tarmmiljön.

Detta står att läsa på Hippocampus

Veritas odium paretFörvånad

Zebben
0

Det jag fick lära mig på en kurs just i ämnet fång, var att morötter ger fång.

Men det var många år sedan och jag har knappt några minnen kvar alls från den kursen. Vet inte ens vem som höll i den. Generad

Någon som hört eller vet om det kan stämma?

veronicarickfelt
0

alla verkar vara såna experter på fång… så d e nästan kusligt.. åh ändå är d ingen som vet exakt varför vissa hästar får fång…
d enda som man vet d e ju att d e en rubbning i magtarmen men sen resten….

Jag har kämpat mot fång på mitt halvblod i 2 år. Tror han blev utdömd ett flertal ggr.. Alla man pratar me vet precis hur man ska göra för att få stopp på anfallen…

Tror ingen vet egentligen hur d e att sömna på kvällen me tanken att vid kvällsfodrningen va han bra i hovarna men sen när man kommer på morgonen ingen är han dålig… värme.. puls.. trampar… svullnar i kotorna.. Åh så är d bara att ringa veterinären igen…  Usch ger mig mardrömmar när man tänker på d.

Fång är nog den värsta sjukdomen ja kämpat mot med mina hästar som ja haft…

Tyfon
0

mycket Timotej i höet ökar risken för fång!

PP
0

#4 Vid försök med utfodring av råg har samtliga hästar i försöken fått fång. Detta enligt Mikael Westberg, hovslagare på Strömsholm och fångexpert. Han höll ett mycket intressant föredrag på ett Shetland Nord Årsmöte för ett par år sen. Inte för att jag förstår varför man skulle komma på att fodra med råg, men ändå…

Annars är det ju som flera skrivit en störning i tarmfloran som utlöser fång. Vad som orsakar störningen är högst individuellt - det en häst reagerar på gör inte en annan. De trodde att de hittat svaret i försök i Australien där en ört gav fång på samtliga hästar i testen, men när de skulle göra om testen med andra hästar reagerade ingen. En synnerligen läskig och nyckfyll sjukdom.

#6 Har aldrig hört att morötter skulle kunna utlösa fång. Mina hästar äter ganska stora mängder morötter. Lixom världsstjärnan i hoppning Baloubet…

#7 Jag lider verkligen med dej och din häst…

Hanna-D
0

Verkar som om man kan framkalla fång med ganska många olika medel.

Enligt en kurs jag var på nyligen hade man framgångsrikt framkallat fång med hjälp av bl a:

• Färskråg i vatten (i Tyskland redan på 1840-talet!)
  • Färskråg i vatten och E-Coli
  • Majsstärkelse, sojamjöl, mineraler och vitaminer
  • Mald majs och sojabönmjöl
  • Oligo fruktos
  • Extrakt av svart valnöt
veronicarickfelt
0

vad vet ni om betfor då? nån som hört hur d påverkar? socker? fruktan?

JMax
0

Fick ju ta bort mitt sto i fredags pga fång…

Alla mina hästar som äter krafftfoder äter rågvete, vete och korn och det har de gjort i flera år utan att visa fångtendenser. Möjligt är att rågvetet är "snällare"  än ren råg men jag har flera kompisar som fodrar sina hästar på ren råg utan problem.

Mitt fångsto har aldrig ätit detta, hon har bara ätit grovfoder och hp massa.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

VeronicaP
0

Varför fodrar man med Råg , har alltid fått höra att man inte ska ge det till hästar och vad har det för egenskap som inte havre, vetekli och betfor har bla.

Korn har jag aldrig gett till mina hästar inget foder jag är så där jätteglad i om jag ska vara ärlig …

Cattis
0

#10 Vad är skillnaden på att ge mald majs eller majsflingor? Har du ngn aning? För det finns ju i müsli och dessutom "löst".

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Pheobe
0

korn är ju bland det fetaste man kan ge en häst. Om en ponny får fång av korn är det säkert för att tarmen inte klarar av det.

Håller med #9. Det är absolut individuelt. En häst kan få fång av korn medans en annan häst får fång av något annat. Fången sitter inte i benen från början utan i magen. Egentligen kommer ju mycket från magen. Mår inte magen bra mår heller inte hästen bra.  

Vete är väldigt proteinrikt och innehåller väldigt lite fibrer. Det blir klibbigt i munnen på hästarna och bör därför inte ges.

Hp massa är väldigt mjölkdrivande vilket ju kan vara bra till ammande ston. Man ska dock vara försiktig då energiinehållet är väldigt högt. Det är ju ett grundfoder för kor oftast.

Tycker inte man ska bolla för mycket med foder. Många gånger behövs inte ens kraftfoder om man fodrar med ensilage ex. Beror ju på hästens tillstånd och bruk. Mina hästar får inget kraftfoder ännu. inte ens dräktiga ston. Fri tillgång på ett bra ensilage och lite betfor.

JMax
0

Blandningen mina hästar äter är 50% vete, 30% rågvete och 20% korn. Krossat.

Hp massan och betfor är samma sak bara att betforen är torkad. De är lika mjölkdrivande båda produkterna men hp massan uppfattas ofta som smakligare då den är "fuktig" och lite annan konsistens.

Vet och foderrådgivare tycker att denna blandning är helt ok för mina hästar och de har fungerat bra på det i flera år. Jag har lagt till musli och pellets på en häst jag ville ha upp mer i hull annars har jag inte förändrat något.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Pheobe
0

säger inte att det är fel som du fodrat. Eftersom ni har kossor är det kanske självklart att man fodrar med det man har… Fungerar säkert utmärkt men det är säkert en helt annan mängd man ger än om man ger pelletsfoder. Utfodringen med vete och HP massa är lite annorlunda kanske.

Mina får inget kraftfoder ännu som sagt. När dom får det får dom betfor, lucern, musli och ett pelletsfoder från tyskland.

roslagen
0

#15 Vete är väldigt proteinrikt och innehåller väldigt lite fibrer. Det blir klibbigt i munnen på hästarna och bör därför inte ges.

Hur tänkte du nu? Krossat vete är nämligen ett mycket användbart karftfoder till häst frånsett till föl och unghästar.

Vetekli är dessutom en biprodukt  man utfodrar hästar med just för att det ÄR bra för hästen matsmältning på grund av innehållet av B-vitaminer och även ett bra fodermedel för att få ordning på Ca/P kvoten. Oavsett fodermedel ska man alltid fodra med måtta och kunskap.

#6 Det jag fick lära mig på en kurs just i ämnet fång, var att morötter ger fång.

Morötter som varit frusna är gifitga och INTE bra att ge till hästar (eller annan varelse) din fångteori kan komma från det.Skrattande

roslagen
0

Vad gäller majs så kan den ju vara ren och skär majs i antingen hela eller krossade varianter. Hela korn är alltid en liten nöt för matsmältningssystemet att knäcka, dvs man ska få ur de nyttiga ur kornen. Hela korn har precis som havre och korn längre hållbarhetstid medan mosad/krossat kan vara lättare att tillgodogöra sig men att näringsinnehållet blir mer flyktigt.

Majsflingor är ofta en mikroniserad och valsad produkt som efter processen ska underlätta för hästarna att ta upp näringsmässigt.

VeronicaP
0

Sen ett annat plus med vetekli är att de oftas blir så fina i pälsen *ler*

Annette
0

Fruset foder över huvud taget är lurigt.

trex
0

Min ena ponny fick utslag av korn,fullt med små krustor,slutade med korn krustorna försvann på 2 veckor.Då fick jag höra att många hästar har svårt att bryta ner något ämne i korn, och att det kan ge olika symtom.Min andra häst tål det.

Pheobe
0

#22 det stämmer faktiskt. Korn kan ge utslag och exem. framförallt på våren. Har väl med att göra att gräset kommer då också. Inte vet jag. Har själv haft en häst som fick utslag av korn

Annette
0

De kan reagera på byte av höparti också. Min gamla fick en gång två hönsäggsstora kulor under magen vid ett sånt byte.

VeronicaP
0

Vi hade en häst på ridskolan som fick jättemycket knutor av kornet (vintertid) , samma sak där vi slutade med kornet och allt försvann.