Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1638 ggr
[PixelMollan]
0

Kostar i månaden?

Hejsan!

Jag undrar lite vad de kostar i månaden att ha en shettis?
Ni som ha shettisar kanske kan sätta er o räkna lite på de? :)

Hur mkt äter en shettis om den inte rids eller körs utan bara går i hagen och ut på promenader och tricktränas?

När ni räknar så säkna inte med stallhyran eftersom den är så olika i olika stall, räkna hö halm/spån kraft eller vad ni nu lägger pengarna på. Hovvård. Ja ni vet, allt utom stallhyran. Ingår vissa saker i hyran? Försök uppskatta vad hö o halm/spån kostar.

Hehe hoppas på många svar nu!

IdaS-A
0

Hej.

Det är ganska svårt att svara på då allt du räknar upp kostar olika beroende på var man bor, hur skörden varit osv. Hovvård är det verkning enbart eller skor? Vet en hovslagare som tar 150 kronor för verkning och en annan tar 700 för verkning, det är ett ganska stort glapp emellan.

Om det ingår saker i hyran skiljer sig från stall till stall.

Så ja det är svårt att svara på. Jag betalar för fler än en häst och dt går på några tusen varje månad, varierar kraftigt där med. Vissa månader kostar det inte alls mycket andra månader behöver man köpa foder (köper stora partier) hovvård, vaccinationer, avmaskningar osv. Tror det är enklast att höra med någon i ditt område vad de betalar för sin häst.

exitingsvillemo
0

Alltså det är ju svårt att svara på.

räkna på ca 5kg hö/dag kostar ca 2:-/kg alltså 300:-/månaden.

halm beror ju på hur stora boxar du har samt hur mycket hästen grisar ner eller hur tjock bädd du vill ha.

hovslagare var 8e vecka är ju väldigt olika på olika hovslagare, också helt omöjligt att skriva.

sen tillkommer ju vaccinationer, mineraler, vitaminer, veterinärvård, avmaskningar, utrustning mm mm.

Som sagt, jättesvårt att ge några svar.

Hanna-D
0

Vill inte räkna ut vad mina kostar Flört

Denna månad är den dyraste då försäkringarna kommer.

[PixelMollan]
0

Jo asså jag menar mer överlag. Jag vill gärna veta vad en pålle kan kosta så jag säkert kan ha råd med det utan att behöva sälja sen när man skaffat den för att man inser att man e för fattig :P

susanne-s
0

räkna med minst 1000:-/mån utöver stallhyran om du köper ditt foder samt har hästen inakorderad i ett stall. försäkring, hovis, vaccin mm är den dyra biten.
Ev veterinär kostnader går ju inte att räkna med i kronor.
Se åtminstånde till att du har undanstoppat till självrisken
(fast självrisk rekomenderar jag om du inte vill få obehagliga överaskningar)
Det går säkert att få ner priset till hälten, beroende på var du bor och har för kontakter.

Utöver detta till kommer ju ev utrustning, kurser mm
  - Rekomenderar dig också att köpa en fullstammad Shetland registrerad i SSS.
Du kommer inte att ångra det. Det ger dig bara fördelar!
Kanske lite dyrare i inköp men det är det värt
Lycka till!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

polgara
0

Jag har aldrig räknat på vad varj enskild häst kostar, men har 6 shettisar o en arab, för dessa lägger jag ut ca 8000kr i månaden.

Då är inte veterinär inräknat.

h00jff
0

Har mycket bättre koll på vad halvblodet kostar i månaden, eftersom den kostar mest! Tungan ute Men någon tusenlapp i månaden för en shettis låter ganska rimligt.

Det jag lägger pengar på är:

• Strö, jag har helst halm, men shettisarna är så söliga att det fungerar bättre med spån = dyrare. En spånbal kostar ca 80:- och det går åt mellan 1 och 2 i månaden, men säg 160:-.
  • Grovfoder (hö/ensilage). Jag betalar mellan 1.60 och 3.50 kronor kg för hö och ca 1 krona kilot för ensilage. Den lilla shettisen äter 3-4 kg och den stora ca 5 (mer av ensilage såklart eftersom det är en massa vatten i). Om vi räknar på den stora shettisen som får 5 kg (5*3,5*30 = 525:-)
  • Kraftfoder. De får några dl müsli var, säg att det går på ca 80:-/månad.
  • Verkning 160:- och skoning 650:-
  • Försäkring ca 1000:-/år (1000/12 = 80:-/månad)
  • Kolla masken/avmaskning ca 400:-/år = 30:-/månad

Om jag räknar på ovanstående så blir totalen 1035:-/månad (räknat på verkning, ej skoning).

Jag har eget stall, så jag betalar ingen stallhyra, men såklart så kostar ström/renoveringar/staket osv.

Sedan tillkommer utgifter för veterinär (vaccineringar + sjukdomar), flugsprayer på sommaren, utrustning osv.

Måste beröma dig för att du tänker i dessa banor i förväg, många tror att själva inköpet av hästen är det dyra, men faktum är att driften är mycket dyrare :o)

[PixelMollan]
0

#7 jättebra svar! Tack så mkt! :) Nu har jag verkligen fått en överblick :)

achibaldsminiatyrer
0

mina 12 hästar (4stora + 8små) kostar mig 8.000kr i månaden

Stallmima
0

Just nu kostar våran shettis oss ingenting, går på bete i stor grönhage hos mamma. Annars är det väl verkning ca 200:-/gång och lite annat.

taija
0

boxplats brukar väl gå på ca 300-500
halm får man räkna me 200kr i månaden
hö ca 150-250 kr i mån
försäkring ca 150-200kr i månaden
kraftfoder ca 100-2ookr i mån
sen tillkommer ju hovslagare var 8:e vecka,samt vac 1g per å

plutten-92
0

när jag hade min inakorderad kostede de 1000kr/mån ink strö och hö. fick köpa kraftfoder själv sen tillkommer ju som sagt va hovslagare  mm