hjärnblödning?
Någon som vet hur det yttrar sig på häst?
Vi förlorade igår vår älskade lilla ponny och det hela var över på en timme.
Skakandes, ingen balans ( kunde inte stå själv), ljusa/vita slemhinnor, pupillrarna drog inte ihop sig som de skulle vid ljus, ingen puls samt att han blödde ur närborrarna.
Inga skador man kunde se på honom.
När han fick dropp och smärtstillande ökade pulsen kraftigt och han svarade inte på något.
Vi hann aldrig börja lasta honom till sjukhus. Han höll på att lägga av själv och veterinären tog bort honom.
Han blev 5 år.
En fullt frisk ponny

Vad hemskt! Beklagar din stora förlust :(

Fy så tråkigt!
Jag vet två mycket gamla hästar som dog av vad ägarna sagt var hjärnblödning. De beskrev det ungefär som du gör med skakandet och obalansen.
Beklagar förlusten.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Beklagar er förlust!
Usch vad hemskt beklagar verkligen.
Jag tycker också det låter som hjärnblödning. Då kan det rinna blod ur näsborrar eller öron. Kraftigt slag på fel ställe på huvudet kan orsaka detta.

Beklagar verkligen. Det låter som en otrevlig upplevelse. Tänker på er.
Vi hade en inhyrd nordsvensk som gick bort på nyårs afton….han tappade balansen och föll handlöst ner i backen, ställde sig och skakadeoch föll igen…så höll han på under en tid tills veterinär kom och tog bort honom, troligtvis en hjärnblödning!
Vi har en ponny som man tror drabbades av hjärnblödning, det är ca ett år sedan, han blev bättre efter vård men inte full frisk och kommer avlivas i sommar.
Allmäntillståndet är bra, balanssinnet verkar ok men han har fått en permanent rörelsestörning och hyperreagerar på vissa saker, t ex verkning. Det går inte att ha kvar en sådan ponny hur gärna jag än vill, han är så fin men risken är att han skadar någon och han kommer aldrig kunna prestera något som vuxen. Så jäkla tragiskt!

Nej, vad hemskt för er.
Sänder en tröstkram.
Tänker på er!!!! STOR TRÖSTEKRAM/Gunilla.

Fy vad otäckt. Beklagar verkligen er förlust
Beklagar er förlust!
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Usch, vad trist! Beklagar verkligen er förlust!
Så trist! Beklagar!
Beklagar igen..
Det jobbigaste är att vi inte fått någon diagnos på vad det var han dog av. Samt att det var världens friskaste lilla häst som endast blev 5 år gammal.
Hjärnblödning är en gissning av veterinären.
Nu har vi förlorat våra två mest älskade hästar på ett halvår.
Hur mycket ska man orka ta?
Tårarna tar aldrig slut!

beklagar sorgen

Beklagar sorgen .

Beklagar verkligen
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Beklagar sorgen

Vilken snabbt förlopp, måste kännas chockartat. Beklagar.
Tack för allt stöd och tröstkramar.
Ikväll fick han sin sista vila i hagen med de andra hästarna.
Så tragiskt. Beklagar verkligen!

Tänker på er. Jag sitter ju i samma sits… men med tumör. Min är bara tre år, så det känns rent ut sagt förjävligt att man ska behöva få ta bort en sån ung och till synes frisk häst :( svaret har inte kommit helt än, men det premilinära var ju inte positivt.
Älskade Älskade lilla Fynd!
Så liten-så rar-så älskad!!
Vila i frid lilla lilla Vän! Kramar till er som lämnades kvar!
Så tråkigt :-(

Det låter lite som Rival, som ju dog för snart ett år sen. Han hade kritvita slemhinnor, skakade, svettades punktvis på hela kroppen och hade jättehög puls. Ville inte gå, var stapplig och lågmäld. På slutet föll han och kunde inte ta sig upp och var troligen medvetslös när veterinären tog bort honom. (Ögonen rullade och han försökte inte röra sig längre.) Blodproverna visade att han hade först 43 i HB, sen ingenting, det fanns inget att räkna. Akut blodbrist, alltså, men vad som var orsaken får jag aldrig svar på, antar jag. Togs det blodprov på din ponny? Rival blev lite bättre efter första droppåsen + smärtstillande, men sen blev han bara sämre väldigt fort.
Stackars er, jag vet hur det känns.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
En akut blödning är det ju helt klart. Kan vara hjärnblödning, men även en lungblödning eftersom det kom blod i näsan.
Vanligt är blödningar i inre organ som mjälten och levern,men förgiftning kan det ju också vara som gett en allmän blödning i alla organ & kärl.
Tragist är det i allafall
Beklagar verkligen.

Så tråkigt, beklagar verkligen er förlust
Usch så tragiskt, beklagar verkligen er förlust

nej fy vad hemskt, beklagar verkligen eran förlust