Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1066 ggr
Kris_J
0

Nervsjukdom

exitingsvillemo
0

nej, men fy! Ytterligare en sjukdom som man ska oroa sig för.

Man får ju hoppas att forskningen resulterar i mer fakta om detta.

sanne
0

men usch va otäckt, den tjejen som skrev här i fokus om hjärnblödning på sin häst.. detta låter nästan ännu mer troligt..

hoppas verkligen att dom hittar vad som orsakar det så man kan skydda sina hästar.

runas
0

Fy vad läskigt!

Låter nästan som det som hände en häst på ridskolan där vi hade hopplektioner på gymnasiet. Min kompis red denna valack, pigg, läcker och het på hinder, hoppade och allt flöt på bra, inga större höjder bara runt 50. Så plötsligt innan hindret så bara viker sig hans bakkropp och han dråsar ihop! Min kompis lyckas hoppa av och vi rusar fram, får upp honom på benen, han bara står och darrar, svetten forsar fram, bakbenen lyder inte utan han står och bara vinglar så vi sliter av sadeln, och tillsammns hjälper vi honom in i en box. Han tittade sig hela tiden mot rumpan och baken som om han själv undrade vad som pågick. Skitläskigt! Han fick somna in nån dag senare då han var bortom räddning.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

shettismaffian
0

Fy va hemskt, nu har man ännu mer att oroa sig för.

Pia-Lena
0

Hade för några år sedan ett  får som drabbades av något liknande. Det första man märkte var att när djuret ökade tempot blev plötsligt bakdelen efter. Ledde man det på en volt föll bakdelen ur. Efter ett tag stod det still med bakbenen, bara framdelen rörde sig halvcirkelform runt bakdelen. Om djuret lade sig ner kunde det inte resa sig igen. Kontaktade smittskyddet på Jordbruksverket då jag misstänkte scrapie. Fåret avlivades och provtogs, ingen scrapie man hittade faktiskt ingen orsak alls till sjukdomen. För egen del missänkte jag det hösilage de utfodrades med. Bytte till hö igen och allt var lugnt några år tills jag tvingades börja med hösilage igen. 5 tackor drabbades av förlamningar och aborterade dessutom sina foster. Efter att ha utfodrats med hö en tid tillfrisknade alla utom en  som fortfarande inte kunde resa frambenen och därför avlivades. Ska kanske tillägga att jag är oerhört noga med att kassera allt misstänkt foder,  vilket innebär sådant som varit öppnat mer än tre dagar, är varmt, innehåller jordkokor, är mögligt eller helt enkelt inte luktar fräscht.

exitingsvillemo
0

här och här finns ytterligare artiklar om sjukdomen.

där står också att SLU vill att man kontaktar dom om man misstänker sjukdomen hos sin häst, så jag hoppas att ägaren till ponnyn med trolig hjärblödning läser detta.

Hanna-D
0

#6 Är det mig du syftar på?

exitingsvillemo
0

#7 nej inte du Glad det var ngn tråd uppe nyligen, där jag har för mig att hästen hade liknande symptom som i dessa artiklar.

Vinglig, och benen bar inte… Eller minns jag fel då?

Hursomhelst, det var inte du som hade skrivit tråden iaf Glad

achibaldsminiatyrer
0

fy ännu en till sjukdom att se upp för