Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1267 ggr
Hanna-D
0

Shetlandsponnytransporter

Har ni tips på transporter anpassade till shetlandsponnyer?

Har hittat t ex:
Titan (klicka på Veetrailer) - www.titanjelsum.nl/
Såg flera sådana i Halmstad och har en bekant som har en sådan men de verkar ju grymt tunga, T-2785 har en totalvikt på 2700 kg!?!?

Henra - www.henra.nl/produkten/Engels/Mini%20Horser.htm

Gelre - www.gelre-finale.nl/trailer/doornIndex.html

Finns det fler länkar? Holland verkar ju vara landet att leta i.

Annette
0

En sån liten transport kanske man skulle skaffa sig. Då slipper man att låna ut den också.Flört

cinna
0

Häftigt, men lilla jag får nog lasta med hjälmen på - höjd 156 cmFundersam

Hanna-D
0

#2 Minihorser är ju på tok för liten, då ser Cattle Trailers bättre ut.

#1 En stor fördel!

[Karro]
0

Säger precis som du Annette i #1 då slipper man låna ut den :) om dom förstås inte är ute efter att köra en shettis….såklart….

steffy
0

min pappa köpte en hästtransport som han byggde om till shettistransport. jättefin tycker jag. hur transpoterar ni era shettisar?

hjarter_dam
0

gulligt =)

Hanna-D
0

#5 Har du inte bilder att visa? Är alltid intressant att se hur andra löst transporteringen av små ponnyer.

Hennum
0

oj.. finns det speciella till shetland. vad gulligt det måste se ut! :D

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

cinna
0

Alltså, allvarligt, hur lastar man i pållarna när takhöjden är så låg??? Jag är inte jättelång, 165 cm, men jag skulle få klaustofobi därinne!!

Tacka vet jag "normalstora" transporter…

AnTeX
0

finns flera sätt att lasta på!!

1 man låter hästen gå in själv!

2 man sätter en lina igenom transporten så man står utanför så följer hästen linan sen kan man gå in eller krypa;)

Annette
0

Jag är 159 cm lång, så jag behöver bara böja mig lite.

Minsanne
0

Jag har en så kallad Cattle Trailer från Ifor William. Helt suverän, en totalvikt visserligen på 3500 Kg, men det går ju att väga ner. Sex shettisar åker bra i den. Å tänk vad bra den är till mycket annat, som att hämta halm t ex. Fick in 80 balar Skrattande
Vi har också en Ifor William ponnytrailer. Ett boggiesläp, ca 140 bred och ungefär 190 hög invändigt, fronturlastning. Kanonbra trailer. Är dt någon som är intresserad så finns den till salu. Pris ca 20.000:-

Hanna-D
0

#13 Har du bilder att visa på dem? Vore kul att se invändigt också hur ni löst det.

Minsanne
0

Jag har inte en enda bild *suck* Får nog ta och fota nån dag. men i den stora har vi bara en mellanvägg för tillfället. Men ska köpa till några. Där står dom i sidled

Hanna-D
0

Okej. Ska kika på Ifor's hemsida, kanske finns där.

[Karro]
0

Dom där Ifor verkar ju verkligen vara kanonbra alltså… speciellt det där med att om jag inte missminner mig att man kan ha både ramp men även bara dörrar baktill så dom får kliva in…

VeronicaP
0

#17 jag har ett sådant släp , antingen lastar jag med dörrarna så de får hoppa in eller så med baklem , sen är där ju fronturlastning och sådant , bästa släpet  kommer aldrig ha annat hästsläp ..

[Karro]
0

#18 då var det det släpet jag trodde! tror dig defintivt att det är kanon :)

Hanna-D
0

Hittade en modell till, ser ut som en låda på hjul… Förvånad

http://www.wk-eerbeek.nl/vee-kleinveetrailers.html

ElisabethA
0

Vet inte riktigt om det känns som ett säkert transportalternativ  Räcka ut tungan Den lilla lådan ser ganska komisk ut Cool men snacka om "klaustrufobivarning" på den…

[Karro]
0

Men oj den där såg ju inte alls rolig ut… hästarna skulle ju defintivt ha svårt att gå in i ett kolsvart mörker!

Hanna-D
0

#21 Nej jag skulle inte heller vilja lasta mina ponnyer i en sådan. Bara att sätta tak på den "vanliga" släpvagnen… Räcka ut tungan

roslagen
0

Ifor Williams har en stark tendens att rosta under svenska väderförhållanden.

Hanna-D
0

#24 Kan du inte flörta med P åt mig så han kan hjälpa mig med en Henra-vagn? Flört

VeronicaP
0

inte värre förhållanden här än i England, och då det är hel almninum platta till golv så är jag inte speciellt orolig det som rostar är sprintarna som jag har och sätter för hålen i mina dorrar och sådant men de får ju faktiskt att byta ut billigt..

ElisabethA
0

#26 Håller med dig.

Jag har själv ett Ifor W släp som jag är supernöjd med!! Jag fick det inrett till shettis (dvs "säkerhetsbommar" i shettishöjd) när jag köpte det Glad och det funkar jättebra! Jag kommer aldrig att ha annat släp än Ifor W i famtiden Cool

PP
0

Hm… Fattar inte riktigt detta med att man vill ha ett så litet släp. Är det bara jag som använder hästsläpet till att hämta hö och halm? Går ju in betydligt mindre i ett sånt pluttsläp…

Sen undrar jag lite över luften oxå. Borde ju bli sämre i ett sånt litet (jfr kraven på takhöjd i stallar…).

jullan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Värmlandsvagnen -05 har passat oss utmärkt! Det är en perfekt ponnyvagn. Men skulle inte vilja transportera stor häst i dem. De är de för små och "veka" för. Men den perfekta ponnyvagnen. Det ska såklart vara en vagn med boggie. Det ska det i och för sig alltid vara på alla vagnar. (Är olyckan framme och pungtering inträffar är man mycket säkrare). En till sak som jag tycker är super, och som det borde vara lag på att det ska finnas i djurtransporter är kameraövervakning! En så billig investering som det är med kamera, men så dyrt det kan bli med vetrinärkostnaden….

Bild bifogas!!

jullan
0

#25 En bild till

jullan
0

#25 En bild till