Irriterad hud!
En hästveterinär rekommenderade min kompis att helraka hennes shettis då den fick pälsätare. Hon behandlades även men spot-on.
Nu är hennes hud helt torr och "fnasig". Kan detta vara en reaktion på spot-on?
Kan det vara en reaktion på rakningen, då hon hade typ 10 cm lång päls innan och aldrig varit rakad innan. Har ni tips så skriv!
Hej
Min shettis fick pälsätare förra vintern och han blev rakad och därefter använde jag top shot on.
Han fick ingen reaktion på varken medlet eller på rakningen. Men hästar är ju olika känsliga. Min kan inte använda flugmedlet swith por on för då får han en kraftig reaktion med svettning.

vad är Top shot on? Jag tror att det är en reaktion och just nu smörjer jag henne med Helosan och det verkar funka.
Hej
Trodde du hade skrivit fel och menade top shot on. Men spot-on kanske är något annat? Det förstnämnda är ett medel som tar bort pälsätare och annan ohyra.

ok det är detsamma!

min 3åring fick löss förra vintern och de blev rakning och behandlaing med spot on hon fick inga dåliga reaktioner av varken medlet eller rakningen

Hon har blivit mycket bättre ..men enligt veterinären var detta en reaktion på medlet och i samband med rakningen blev det värre än vad det hade varit om hon inte blivit rakad!
Tack för råden och era upplevelser!