Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettpremiering
Läst 1560 ggr
Charlotte-J
0

Hingstfråga, G?

I och med att bruksprovet är frivilligt nu för tiden så har jag följande fråga:

Om man visar en 3 årshingst och han blir godkänd enligt rasvisa krav och sen av olika anledningar inte hinns´/kan köras in innan han ska avlägga sitt bruksprov, kan man då bara visa upp hingsten exteriört och få behålla sitt G? Vad jag kan läsa mig till så ska det funka så. Och då en följdfråga:

Om man sen väljer att avlägga bruksprov låt oss säga när hingsten är 5-6 år, får han då GII alt GI om han har meriter för det eller är och förblir han alltid en G hingst??

Känner att just denna bit är lite "luddig"!

Amor vincit omnia Kyss

Kris_J
0

#0 Läs protokoll 17/2 under övriga frågor punkt 22, i senaste tidningen där finns svar på dina frågor….

Veritas odium paretFörvånad

Charlotte-J
0

#1 Okej! Tack! Ska genast kolla.

Amor vincit omnia Kyss

Charlotte-J
0

#1 Nej, tyvärr var det inte svar på mina frågor då detta gäller hingstar som visats innan kravet på bruksprovet togs bort. Någon annan som vet??

Amor vincit omnia Kyss

Kris_J
0

#3 Aj, läste lite för snabbt att du hade en som visats innan kravet togs bort. Men enligt föreliggande Rasvisa kall hingsten visas upp igen som fyraåring men kan inte få mer än G om han inte avlägger bruksprov. Ursäkta mitt slarvläsande, sitter och jobbar med annat samtidigt…

Veritas odium paretFörvånad

VeronicaP
0

Du får visa och behålla ditt Gn så har jag fattat det som men för att få GI eller GII så måste du göra bruksprov och det gäller även hingstar som visades innan det blev frivillgt.

Tycker inte jag kan tolka det på annat vis.