Tumör hos Shetlandsponny
Idag är en mycket tung dag.. Min treåriga shetlandsponny har haft problem med "något" i munnen, första behandling hos ATG var i April och de misstänkte tumör, mycket ovanligt sa de och oftast när de sitter i munnen är de godartade, så man har haft förhoppningar på att hon ska bli bra. Idag kom så första svaret, premilinärt, och de visade elakartad bentumör…
Så funderar nu, har någon haft/sett sådant på shettis förrut ? och hur har hästen behandlats ?
Mvh Josefina Åslund
Åh vad tråkigt Josefina, jag lider med dig.
Mvh // Annalena
Tänker på dej Jossan, du vet att du kan ringa när du vill!!!! Stor KRAM /Gunilla.

Just nu är det bara ledsamt, Man har haft så mycket planer och följt henne från föl och så blir det så här. Min första uppfödning på shetlandsponny dessutom. 
Jag vet ju vad som komma skall, men skulle vara mycket intresserad om någon hört/sett något sånt här tidigare.
Vet ju endast att det är mycket ovanligt…
Tack för er tröst ! Kram Jossan
Tänker på dig Jossan, så fruktansvärt tråkigt att det skulle vara så. Jag jobbade i natt så såg ditt sms nu i dag.
Ring om du behöver.
Kram /May
Men Jossan, det var inte roligt alls… Fruktansvärt tråkigt är bara ordet. Stor stor Kram från mig…

Tack

Usch, vad tråkigt! Tänker på dig.
Men fy vilken otur! Jag har faktiskt inte hört talas om tumörer i munnen men väl på andra ställen med samma tråkiga utgång…Tänker på er.

De är ju som sagt mycket ovanligt, och har hört en med tumör i munnen som satt i benet, inte synligt, på en äldre häst, och Isläning. De på Ultuna hade dock nu under året fått in tre, eller om de var fyra med min.. ? fall och de också i dalarna, så de var lite förbryllande, men om de var elakartade kan jag inte säga, samt vilken ras och utgång vet jag inte heller… säkert pga sekretess.
Mycket tråkigt är det i allafall då man inte har så mycket stora förhoppningar på att klara henne. Det slutgiltiga svret får jag på fredag… så då får vi se hur man går vidare… :(

Ska tillägga att de också var mun tumörer de andra också.
Jag blev väldigt chockad över svaret på min, då de sagt att de sällan är elakartade i munnen ! Trodde inte det var sant.
Har ju hört om tumörer på skimlar men just den här sorten har jag aldrig hört om på häst.. man skall oroa sig för allt. Man är glad om man får ett friskt föl, men sen kan de dyka upp det mest konstiga saker på vägen.. Min pärla har fått som mest 41 p på utställning och planen för i år var premiering och att hon skulle få gå till hingst nu blir det troligen nå helt annat, vill inte ens tänka på det. :(
Hur har det gått för er?

Svaret skule komma i nästa vecka, så man får vänta och se…
Hästen mår troligen bra. (ser så ut i alla fall)
Och än är den "bara" en cm stor.
#12 Ok, trodde du skulle få svar i går, håller tummarna för er.

#13 Det skulle ha kommit precis som du skrivit.. i fredags..men de ringde och sa att de skulle ta längre tid. De var jag som inte svarade tydligt. Det känns jobbigt nu när man vet att de är dålig prognos och man får vänta så länge.. Jag hoppas ju ändå på att de ska kunna gå och bota men förstår att hon har mindre chans nu när den troligen var elakartad.
Ingen som stött på detta tidigare?
Annars måste det vara mycket ovanligt.
När hon går här hemma i hagen så kan man inte fatta att hon lider av detta elände, Min lilla stumpa..
#14 Förstår precis hur du känner, har ett sto som står på Strömsholm med oklar framtid.

Här kommer en bild på hennes "tumör" om än är den väldigt liten nu. Den är bortopererad redan två gånger och i dagsläge är den lite större än på bilden. Så den är helt klart på väg ut igen trist.
Framtänderna tror jag blivit missfärgade av Lotagenet vi behandlar henne med, då hon inte sett ut så tidigare.

#15 Ja usch vad trist, läste i ett annat inlägg.
Hoppas hon kryar på sig!
Varför åker ni inte till Ultuna?

#17 Ultuna har rotavirus så vi hade inget att välja på.

De var mkt tråkigt, får inga hästar komma dit nu då ?
Hade funderingar på att ev. skicka min dit om hon ska behandlas något mer….
#20 Ring och hör. Ston med föl är i alla fall inte välkomna.

fy vad hemskt hopas att de går att behandla

Hej
Lite ny info. Har fått ett slutsvar från SVA och även pratat med min veterinär.
Hon kommer få fortsatt behandling
Det mest troliga är att det rör sig om en aggressiv svallköttsbildning och nu ska vi försöka få bukt på den bara.. Prover kommer dock tas igen då en bentumör inte helt kan uteslutas, tydligen väldigt svårbedömt fall. Men nu hoppas jag på det bästa för min tjej och att hon blir bra!
Det känns i allafall mycket positivare !

Gud vad skönt, Det är helt klart positiva nyheter
Nu får vi hålla både tummar och hovar!!!!!!/Gunilla.
Jag har följt tråden och blev så glad när jag idag läste lite positivt ändå.
Vi håller tummarna och väntar på att du skall rapportera mera.
Numer pensionär i Nynäshamn
Håller tummar, hovar och tassar för er, att behanlingen ska hjälpa så hon blir bra.
Håller tummarna för er, låter ju positivt.

Tack så mycket för alla trevliga hälsningar !
Ja, jag är mer positiv nu, för jag hade som sagt räknat med att få ett besked att hon skulle tas bort direkt. Nu får vi fortsatt behandling och ev skickas hon till större klinik om de inte får bukt med de på ATG i Romme. De gäller att få svallköttet att inte komma ut igen….
Så skönt att det går åt "rätt" håll Jossan! Har tänkt mycket på er och hur det skulle gå… Håller tummarna för Er nu!!
Skönt att det verkar lite ljusare nu!
Inte för att jag vet någonting om svallkött i munnen
, men det verkar vara ett satyg att få hejd på!
Har behandlat min ena häst för svallkött på skinkan i flera månader nu som hon fått av en brännmärkning. Det blir mindre och mindre, men jösses va tid det tar!
Har följt din tråd och jag säger som alla andra; Håller tummarna för att det ska sluta lyckligt!