Musblack
Känner mej förvirrad. På fjordningar kan bara ett föl bli musblack eller rödblack om båda färäldrarna har anlaget. Anlaget kan ligga generationer tillbaka men båda måste ha det.
Så är det väl inte på shetland? Kan det vl inte vara för då skulle ju många hästar ha anlaget.
#0 Nä, det räcker att en av föräldrarna har genen, och den är dominant. Det innebär att om avkomman blir black så har den ärvt anlaget annars har den inte det…
Jag har även upplevt på mitt musblacka sto att det ärvs ner tydligt, av 4 avkommor är 3 musblacka och ett svart… kanske slump??
#0 Jag antar att du menar att det är just MUS- och RÖDblack de blir, inte just blackar eftersom alla fjordingar är homozygota för black.
Det är ju dock så att de allra flesta fjordingar är homozygota för både black, svart och brun = de blir bara brunblackar. Det betyder att för att fölungen skall bli röd- eller musblack så måste de ha två icke-homozygota föräldrar för att det skall slå igenom.
#2 Enligt helena kättström och en artikel hon skrivit så är mus och rödblackanlaget recessiva och båda föräldrarna måste bära anlaget på fjord för att kunna få en musblack eller rödblack avkomma. Varför är det inte så på shetland? Visst är alla fjordingar blacka och blackfärgen är dominant men då skulle ju bara de brunblacka träda upp på shetland då man har det i enkel uppsättning och sen i dubbel få mus och rödblack. Är skitdålig på sånt här men kan det vara specifikt för varje ras?

Om du släpper själva blackanlaget, ska du se att det klarnar. 
För att två bruna hästar tillsammans ska ge röd avkomma, krävs ju att båda bär på rött anlag.
För att två bruna hästar tillsammans ska ge svart avkomma, krävs att ingen av dem är homozygot för det bruna anlaget (åtminstone än så länge kallat aguti och som begränsar den svarta färgens utbredning).
Adda nu blackanlaget så förstår du vad Helena Kättström och Linnah menar.
#4 Tack Pernilla, du är en pärla. Nu förstår ju till och med jag ju =) Blev för rörigt med black där antar jag… och black är ju fjordningens "måste" 
Kanske kan ni hjälpa mej med detta också… Om man betäcker ett brunblackt sto med musanlag med en vitblack hingst som lämnat musblackar, hur stor chans är det att få en musblack då? Och hur är det med gulanlaget här?

tänk på att en vitblack egentligen är gulbrunblack..
Skynda långsamt så går det fortare.
#6 25% chans att få en musblack om båda föräldrarna har anlaget, sedan är det 50% chans att fölet får gulanlag om en förälder har det.

Om man betäcker 2 vitblackar, kan det bli nån form av "cremelloblack" då? hur ser en sån ut, har den nån synlig ål?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#9 eftersom en vitblack egegntligen är gulbrunblack så kan ju en korsning ge en gräddvitblack. (låter kul) är nog ovanligt, men den borde ha en ål om än mycket svag eftersom den har tre uppsättningar blekande anlag (gul+gul+black)
Skynda långsamt så går det fortare.
#9 Jag såg bilder på några dubbelvita fjordingar, det var lite spännande. Googla vetja!

#11 vad ska jag googla på då? vad kallas färgen? :P
Titta här så hittar du den :) http://www.pixbox.se/alb_show_id668711_page0.html

oj, ja en sån fjording har jag då aldrig sett innan. måste vara väldigt ovanligt =)
Coolt, fast jag tycker att de vanliga blacka fjordingarna är finare!