Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 5753 ggr
h00jff
0

Sommareksem

… eller överkänslig mot knott… Är det någon här inne som lyckats få sin shettis eksemfri genom någon metod (förutom täcke)? Har fått tips om zinktillskott och att bada med ett speciellt shampoo + smörja (har för mig att det hette Prob, eller något i den stilen).

ScerryRicco
0

hej:) har en shettis som ha sommareksem,min går med täcke tyvärr när det är som soligast och varmast:/ tar även innan i blan då solen lyser som mest

runas
0

det bästa är nog täcke så förhindras det för det mesta att det ens bryter ut. boetts är klockrena i både passform o funktion.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

ThiffannyJ
0

#1 Har haft Prob på en av våra hästar. Det blev inget bra, den innehöll alkohol, så det torkade ut huden. Det var i och för sig 3-4 år sedan så det kanske har ändrats. Pållen led mer när vi smörjde med det innan vi förstod var det var…

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

HanniBunni
0

Har haft en salva som heter "en superbra grön hästsalva" Skrattande  Kort och gott! Den är utveklad av en islandsuppfödare och är RIKTIGT bra. Rent natur preparat och luktar lite honungs aktigt. Det aktiva ämnet är ringblomma som vi alla vet är bra om man vill motarbeta insekter. Vit burk med grön text. Smörjes varannan dag i 2 veckor när man upptäcker första symtom sen underhåller man "smörjan" en gång i veckan tills säsongen tar slut!  Jag kunde inte använda täcke pga risken att fastna (skogshage) och att andra hästar tog hela tiden isönder täcket. Så jag har provat en hel drös med produkter.

Jag kan inte säga att det tar bort eksemen totalt men det minskar klådan till 90% och då ochså minskar hårbortfall och sår. Sen finns ett preparat som heter AVS nånting. hyfsat bra!

Pyttis
0

Efter att ha provat "allt" på min islänning som jag hade för flera år sedan fick jag ett tips som funkade riktigt skapligt, badade hästen i vanlig grön såpa och det skulle sköljas av "lite slarvigt" så att lite blev kvar. Gjorde detta med 4 - 6 veckors mellanrum sommartid. Helt klart värt att prova, ett + = ett billigt alternativ

maggan
0

Probolja hjälpte jättebra på en islänning med ganska mycket exem.

MJ salva hjälper också bra.

Anna-72
0

Sålde en exem ponny till en veterinär. Hon tog blodprov och det visade sig att hon var känslig mot vis kvalster, blodsugande insekter och något annat damm tror jag det var.

Insekterna är väl det islänningarna är känsliga emot.

Jag vet att man kan hyposensa hundar emot sådant som är luftburet, men inte födoämnen. Tydligen kan man göra det på hästar oxå.

Hyposensibillisering= man injecerar de ämnena som djuret/människan inte tål.

Det vi smörjer ska ju lukta så att inte insekterna gillar hästens lukt. Som 4# skriver ringblomma, men det finns ett preparat som jag använder även om jag inte har exem hästar nu. Föllinge MD, helt underbar sak det där. När jag varit ute och ridit har jag sputat det på hästen och jag har haft bromsar som bitit mig, men inte en ända på hästen. Använda det sparsamt då visa kan reagera på det, speciellt araber. Dock är det väl ett natur preparat. Innehåller bla citronmellis

Föllinge hade en "muggsalva" som jag smorde en ponny med. Innehöll ringblomma, och ponnyn slutade klia. När hon sen kom hem till sin ägare igen så återkom det med full kraft. Jag har nämligen väldigt sparsamt med mygg, knott och andra blodsugande insekter här där jag bor.

Tror tyvärr inte man kan få dem fria utan hyposens, men vi kan underhålla dem. Tror nämligen inte försäkringarna tar den kostnaden. Vet vänner som avlivat sina hästar pga allergierna, hade de väl inte behövt om det varit lönande för försäkringsbolaget

Detta var min erfarenhet av exemhästar och det finns säkert tusen bra saker som fungerar på olika individer.

SHV-Pysen
0

det skiftar från häst till häst vad som funkar. Det känns som vi provat det mesta, men det är väldigt intressant att läsa såna här trådar för det dyker upp nya saker hela tiden.

Vi har provat många apoteks-vätskor som luktar starkt och det funkar inte, smöjer med hästsalva, använder något som heter equidox och försöker behandla de bett han har så gott det går. Sedan har han täcke och så får han stå inne när alla mygg och knott är som värst och i år har vi testat att ha honom klippt på vintern, för de ska tydligen underlätta senare på våren och sommaren när allt kommer fram.

#4 vart säljs det?

runas
0

min kompis hade en riktig värsting exemis på foder förrut  med öppna vätskande sår, han såg bedrövlig ut när hon fick han. Han blev helt återställd å symptomfri med en kombination av exemtäcke(boetts) och equie-schampo.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

HanniBunni
0

#8 AVS-smörjan köpte jag på svenska foders butik.  Ring/maila "skånsk hästutrustning" i Hofterup/Löddeköpinge  för där köpte jag " En superbra grön hästsalva". Jag har inte hittat den någon annan stan.  Den är defenitivt den bästa jag har haft iallafallGlad

Ahnna
0

#8 Jag hittade den på Granngården i eftermiddags.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

HanniBunni
0

Kanon!! Se där!Glad

Josefina-Aslund
0

Har också haft "Superbra grön häst salva", den såldes här i en hästaffär, och den luktar citron, den har funkat bäst, men ändå inte hjälpt min häst helt.. sen är den super dyr här också :( tyvärr.. som allt annat när man har exem häst…

Anna-72
0

Ja de vet att ta betalt… Tror visst att hästfolk badar i pengar. Värsta är väl att vi betalar ju oxå till våra hjärtegull.

HanniBunni
0

#13 Ja den kostade nog nästan 400.

Men den varade i nästan 2 säsonger. Det går mest i början eftersom man bara behöver "underhålla" sedan. Det negativa i det hela var att ponnyn såg alltid "flottig" ut hihi. Han kliade av sej 60% innan jag hittade salvan, så var det bara 10% säsongen efter jag använt salvan på honom. Någon mirakelsalva som tar bort symtomen helt, finns nog inte.

Kris_J
0

Jag är 100% nöjd med Horsol, + täcke, min pålle också. Han står inne kvällar och nätter. Manen är supertjock och räcker långt nedanför bogenGlad

Jag har kämpat med allsköns kladdiga salvor i 13 år men prövade Horsol förra året, synd att jag inte provat tidigare. Väldigt enkelt att applicera.

Veritas odium paretFörvånad

SHV-Pysen
0

#16 har testat horsol, men det funkade inte alls för oss…

murkla
0

Tycker att prob oljan o den serien är bra och boett täcke…

h00jff
0

Tack för alla tips! Det ska bli spännande att prova i alla fall. Täcker lär jag få använda på henne ändå, men kanske att hon kan gå utan det dagtid om man shamponerar/smörjer.

askungen-02
0

Hejsan, första gången jag skriver här på denna sidan. Det är så att jag har haft min eksemhäst (en korsning ´shettis+? ) i 12 år och provat minst lika många olika preparat senast förra året provade jag eksemtäcke + proboljan men probcremen uppfattade jag som den inte fungerade den han tappade stora fläckar med päls. Täcket var ju stort +. I år har jag faktiskt testat ett vaccin som jag hoppas jättemkt. på. Detta vaccin fick jag som förslag utav en släkting i Norge för säkert 10 år sedan men när jag ringde till vetrinären så nästan skrattade han åt mig och sa att det finns inget vaccin för sommareksem. Men har bytt vetrinär som rekomenderade detta varmt som hade en statestik på att 1/3 blev helt fria av besvären.1/3 blev ngt bättre. och 1/3 fungerade inte alls på. De är ju värt att prova, man gör faktiskt precis vad som helst bara de inte lider utav denna hemska klådan

HanniBunni
0

#20 Ta gärna reda på vad detta vaccin heter!  Hade varit kul att läsa någon forskningsartikel ochså på detta genombrott!

h00jff
0

#20 Oj vad spännande! Jag vill också veta vad vaccinet heter!

SHV-Pysen
0

#20 här hör man att utvecklingen går på rätt spår! Skrattande Det vaccinet kommer garanterat sälja mycket skulle jag tro!! Vill oxå veta namn!

Mandah
0

Min islandshäst har exem, hon går med boetts täcke på sommarna och det är super, smörjer även in henne med något som heter ''nylanders hästkräm'' eller något sånt, och jag tycker den är super! :)

h00jff
0

Jo, det verkar som om täcke är det enda som hjälper till 100%, men jag önskar att det fanns något annat så att de slapp gå med täcke hela sommaren…

SHV-Pysen
0

#25 ja det är jättedrygt, och min lillskit lyckas ju ha sönder täcket nästan varje vecka!! han springer ju och busar med storhästarna hela tiden. fast å andra sidan drar han sönder deras täcken när dem har ^^

h00jff
0

Jo, trasiga täcken är man ju van vid! Lapptäcken kan man nog betäckna mina eksemtäcken som! Dock är det MYCKET bättre nu när bara shettisdamerna går ihop, det är de stora hästarna som har sönder täcket, hon hinner inte undan när de kommer med sina stora käftar!

SHV-Pysen
0

#27 precis, dem stora lunsarna… Pysens båda regntäcken har en reva från manken och längs med ryggen, typ 40 cm långt. roligt att köpa nya när man vet att sånt händer

SHV-Pysen
0

På tal om sommareksem, någon av era som börjat känna av ännu? Pysen har börjat klia upp lite på svansen nu. vill inte gärna sätta på han täcket ännu heller då han inte fällt klart.

Mandah
0

Min Islandshäst har börjat klia sig lite bak på rumpan och lite i svansen, om hon fortsätter och kliar sig jätte mkt så blir det täcke på. Förra året slapp vi ha täcke på henne för då kliade hon sig inte alls så mycket.
Den andra hästen har inte kliat sig någonting, smörjer honom efter jag har kört eller ridit honom, men han ser jätte fin ut nu faktist. :)

h00jff
0

Min eksemponny börjar klia sig i mitten av april och håller på fram till oktober… Suck! I år har jag behandlat med Prob, både shampoo, olja och spray, vilket har lett till att jag kunnat senarelägga täckespåläggningen något… Hon går fortfarande otäckad (dessutom tack vare en veckas regn, då knotten hållit sig borta).

Annars skulle jag verkligen rekomendera att lägga på täcket så snart de visar minsta lilla tendens till kliande, för att förhindra att eksemet blommar upp. Täckar man direkt lindrar man klådan…

Att jag skulle vänta tills hon är färdigfälld är inte ens att tänka på, all päls brukar vara borta till midsommar… Kanske delvis för att hon brukar vara täckad, men ändå!

ScerryRicco
0

#29 min har int börjat än men det kommer väll snart:/

Fagerljung
0

Man KAN vaccinera mot allergenreaktion. Det tar dock inte bort allt till 100% och det är en lång och dyr process, MEN det går!

Skulle någon av mina ponnys utveckla exem skulle jag testa denna metod.

Fiona
0

Jag har blvir rekomenderad Absornine Ultra Shield som ska vara effektiv säger många. Det + att min tjej ska få stå inne över nätterna i sommar ska jag testa.

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

SHV-Pysen
0

#34 de måste faktskt inte stå inne över nätterna. Vi hade Pysen inne då först, men vi märkte att det var mot kvällningen och eftermiddagen som alla knott kom, så han fick stå inne då och ute sen på natten. dessutom är iaf han väldigt känslig för just solen, så det är ju skönt för honom att vara ute då.

h00jff
0

Knotten är som mest aktiva vid gryning och skymning. Sommareksem har inget med solen (gammal vanföreställning) att göra, men din häst #35 kan ju vara känslig mot solen ändå!

Fiona
0

#35 Vad jag har förstått kommer knotten fram vid skymmning & gtyning det är därför jag väljer att ställa in henne över nätterna så att hon får stå inne båda dessa tider.

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Peterek
0

Ökozon funkar jättebra mot sommareksem. Har funnits länge och fungerar på de allra flesta.

http://www.manex.dinstudio.se/

isabelle_
0

Hej! Jag har försökt hålla min häst borta från fuktigluft,floder (då där gillar ofta knotten), Samt att han jämt ska 70% skugga.. Klarade honom förra året.. Han är fånghäst också

SHV-Pysen
0

Man borde ta alla dessa olika medel som finns och göra typ en lång lista, med priser osv. då skulle det vara enklare för alla med eksemhästar att hitta. Tycker personligen att det kan vara lite jobbigt att bläddra genom alla trådar hela tiden så det skulle ju vara praktiskt. Ingen som känner sig manad? eller finns det något sånt nånstans på nätet rredan?

SannaHolmgren
0

Vaccin mot ringorm menar #20.

HanniBunni
0

#41 attans! ;) Jag trodde man hade missat värsta genombrottet!

SannaHolmgren
0

#20:s ponny har inte svarat så bra på vaccinet. Men däremot har de testat någon form av laserbehandling (kosmetikalaser för att få bort celluliter o bristningar….) med gott resultat. Plus täcke. Men efter lasern så har mankammen blivit jättemjuk och klådan har minskat. Tyvärr kostar apparaten ca 4000kr.

HanniBunni
0

#43 jo laser är inga billiga saker!

Josefina-Aslund
0

Någon här som fått en exem häst utdömd av veterinär ?

Om, hur mycket måste man behandla och utreda, innan de dömer ut, har nämligen en stor häst med mycket besvär och har testat det mesta. Funderar vad man kan göra mer?

Pm gärna om ni har fått utdömt.

Mvh Josefina

isabelle_
0

Hmm.. Hööks säljer Eksemtäcken!:)

SannaHolmgren
0

#44 Det var inte någon laser. Det var en "manick" som skickar ut elektricitet i huden, genomblödningen ökar och därför läker skador ut ganska snabbt. Båda hennes eksemhästar verkar svara jättebra på detta, de har än så länge sina manar och svansar kvar. Ska bli spännande att se om det håller i sig hela sommaren.

Fiona
0

#47 Du vet inte vad manicken heter? Känner nämligen en som är laserterapft & masserar och hon kanske har en sådan vad det nu är!

Jenny

SannaHolmgren
0

#48 Jag ska fråga henne.

askungen-02
0

Nuskin heter det, Ett "strykjärn" som stryker in en gel i 5 min x2 sköljer ut noga, sen stryker man en gång till med en kräm (firewalker) som jag låter sitta kvar, Men sen när hästen känns bättre så stryker jag bara på en salva som är cellförnyande.

Var väldigt skeptisk mot detta, eftersom jag har provat allt i hästväg trodde jag ( prob.produkterna, ringormsvaccinet, olika krämer för eksem + en heldel olika mygg och knottmedel, eksemtäcke).

Men min mamma hade ju köpt detta och ville att jag skulle ha en oxå, hon sa att den var bra till allt. Jag sa det att kunde hon få Godis att bli bra, då skulle jag ha en…

Mamma kom hit, då hade Godis 2-3 cm stora sår i manen, på 3 olika ställen, Jag trodde inte så mycket på detta, så efter hon behandlat han så fick han gå ut igen, Sen var jag iväg i 3 dagar när jag kom hem igen och såg Godis kunde jag inte tro mina ögon han var lika mjuk som en barnrumpa, och såren borta, helt otroligt. Han ser mycket gladare och lyckligare ut efter vi har börjat behandla han. Godis som brukar tillbringa sommaren med att stå och klia man och svans, kan nu ta en rajd med lillhingsten Alfons.

De flesta köper den till sig själv då man använder den till att ta bort rynker, fettreduserande, värk och en massa annat, den är absolut ofarlig att använda…

h00jff
0

#50 Hjälper denna bara mot såren, eller är det även förebyggande mot knottangrepp?

askungen-02
0

Det bästa är ju att börja använda strykjärnet innan de börjar med klådan, då behandlar man ju inte så ofta som det behövs om de hade haft sår. Godis hade ju stora sår för 1 månad sen, mamma har behandlat han 2 ggr, 1:a gången för 1 månad sen, 2:a gången för 2 veckor sen, ska strycka han i morgon igen, i förebyggande syfte. (Godis har en väldigt svår soleksem, vi fick stryka han i från brukskörningen förra året pga soleksemet, hade kliat sig så illa att det börjat vätska sig)

De säger att man ska stryka varannan dag i början, men de har jag inte behövt göra.

Jag är jätteglad att jag har denna, kommer spara in dessa pengar ganska snart.Cool

Ska lägga in en bild på han i morgon, så får ni se hur fin han är, synd att jag inte har en före bild

Hanna-D
0

#52 Har visserligen ingen exemponny men är nyfiken - har du någon bild på strykjärnet?

Anna-Karin
0

#52 Jag är oxå jättenyfiken… vart köper man den och hur ser den ut?

[Shettisar]
0

#55 Vart ska man kolla igentligen??

askungen-02
0

#45 Jag har mina pollar i ett litet försäkringsbolag, de sa att de inte täcker exsem, Jag tror faktiskt inte något försäkringsbolag gör det.

askungen-02
0

#53 & #54 skicka mig era adresser heidi.larsson@hotmail.com så kan jag skicka en liten katalog, om lite mer info,

Den är väldigt ny för mig, använde den själv första gången i dag, men är riktigt nöjd med vad mammas "strykjärn" har gjort för nytta på min lilla Godis.

SannaHolmgren
0

En länk kommer här!

Det blev lite knasigt i #55.

h00jff
0

Jag ser inget "strykjärn", är detta ett skämt eller?

SannaHolmgren
0

#60 Nej men du vet nog inte vad du letar efter. Det är den apparaten som är där. Kika på tex "Galvanic Spa". Den grejen är det som påminner om en rakapparat och i ungefär samma storlek. Hemsidan handlar om denna hudvårdsapparat och de krämer, sprayer med mera som hör till.

Den riktar sig främst till de personer som vill få bort rynkor och ärr, tillverkaren av "maskinen/strykjärnet" har nog inte haft en tanke på att nu skin ska användas till hästar med eksem..Tungan ute. Men om det fungerar så varför inte? Än så länge har #58:as ponny tjock och fin hårrem och manen kvar (som börjar bli lång). Jätteskillnad mot vad det var förra sommaren när han hade stora hårlösa fält överallt som vätskade.