Skodd vid premiering?
Får ett shetlandsponnysto vara skodd vid sommarpremiering?
Hittar inget svar i SHs storeglemente så hänvisa mig inte dit är ni snälla!
Vad gäller för utställning? Får dom vara skodda då? fick frågan på nätet och blev lite osäker, så jag tänkte att jag kollar här så att jag ger korrekt besked!
På utställning får de vara skodda.
På hingstpremiering får de inte vara skodda, så jag skulle utgå från att stona inte heller får vara det.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Stona får vara skodda… vi har iaf visat några med skor… såg att det var flera som var skodda förra året på premieringen.

jag visade ett sto för 2 år sen med skor. Ska visa ett sto till med skor i år på premiering

Hur är det med generalmönstringen, får dom visas i skor där?
#4 - hingstar som redan är godkända får visas med skor på, t.ex om de godkänts som treåringar och ska visas igen som 4-åringar så får de ha skor vid det senare tillfället.
Därför borde de få ha skor på generalmönstringen också.
men hur är det med 3 årsstona får dom visas med skor på ?
Jag både premierar och ställer ut med skor på….
Gahh det var det här jag var rädd för….. Att få olika svar…. Men äldre ston verkar vara helt OK att premieria med skor då. fortfarande frågetecken på 3-årsston…..
mitt russ premierar ja med skor hon var då 3år…

#8 3 års ston får ställa ut med skor
Dee-dee och My var skodda när de premierades som 3 åringar tex.
Det är bara på hingstpremiering som inte godkända hingstar får visas med skor.
#9 Russhingstarna får också visas med skor det är olika regler där med shetland och russ när det gäller hingstarna i allafall ;-)
`Regeln om att de inte får ha skor gäller gäller endast vid avelsvärdering av hingstar. De har sin grund i det internationella veterinära kraven.
Skulle samma regel gälla för ston skulle det gå att utläsa i storeglementet gällande avelsvärdering och för utställningar i SSS grundproposition. Några sådana regler finns inte för dagen.
Veritas odium paretFörvånad
#11 - jag läste i hingstreglementet igår för att hitta skrivningen om att de ska visas barfota, men jag hittade det inte. Det enda jag hittade var följande, under rubriken hovar:
"måste vara starka, friska och korrekt skapta och inte för hårt verkade. Användning av korrektionsskoning är inte tillåtet".
Har jag missat något, läst på fel ställe eller är reglerna ändrade?

#12 Står nog särksilt på shetlandsföreningens seperata regler (tror jag det heter)
#12 Läs under hälsotillstånd i rasvisa, så hittar du det.
Veritas odium paretFörvånad
#14 - tack!