Baktprov på sto
Måste få ställa en, eller två, dumma frågor…
Har hört att baktprov på sto måste tas under brunst - men om stoet har någon form av infektion så kvarstår den väl oavsett brunst eller ej?
Har vidare fått uppgifter på att sto ska sköljas efter betäckning ifall hon har en infektion - men hallå… beroende på typ av infektion kan hon ju då smitta hingsten!?
Kan man inte ta baktprov när som helst, och ev. behandla innan stoet betäcks. I alla fall jag vill ju veta att stoet är helt OK innan in sätts med hingst (både för stoets, hingsten och resultatets skull). Eller tänker jag fel?
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
Anledningen att bac provet måste tas undet brunsten är att livmodern måste vara så öppen. När stoet inte brunstar är livmoderns stängd.
Vi brukar ta provet när stoet är brunstat minst 4-5 dagar.
Det har växlat lite när vi har sköljt beroende på provsvar och resistentsvaret.

Om man misstänker att stoet har bakterier så brukar man väl inte betäcka? utan ta prov och väbnta på svatr och betäcka på nästa brunst.

#2 Ja, så resonerar jag i alla fall. Tyvärr har jag träffat på stoägare som inte vill bekosta bakterieprov utan hellre chansar med betäckning. Går det inte så kanske de kan tänka sig att ta prover i efterhand. 
Jag resonerar så att jag hellre vill veta hur det är ställt med stoet och har tagit bakterieprov innan betäckning. Då vet man och behöver inte undra. Ston med bakterier kan ju bli dräktiga och gå med fölet en tid innan nåt händer. Vet man inte att hon har bakterier då så kan ju hela säsongen gå innan stoet har resorberat, och då står man där med ett tomt sto och hela sommaren bakom sig. Jag tycker att det kostar så lite i sammanhanget att ta reda på om stoet är rent, eller vilken medicinering/behandling hon behöver för att bli ren.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Tro´t eller ej men det var en veterinär som sa att man ska betäcka först och skölja sedan! :-( Något jag inte köper…. varför jag frågade här.
Tycker att man bör ta prover direkt om man misstänker att allt inte står rätt till - och givetvis ska stoet behandlas innan hon sätts med hingst.
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
# 4 När du skrev det kom jag ihåg att vi tagit prov, inväntat nästa brunst betäckt och sköljt när stoet har slagit.
Det var länge sedan så jag hittar inte pärmen med provsvaren, kan det ha något med vilken bakterie det gällde? Nya rutiner?
Jag kan fråga nästa gång vi på seminstationen vi har ju tyvärr blivit trogna gäster där
.
Det stämmer som veterinären sa med sköljning efter betäckning. För ston som har svårt att bli dräktiga ökar det chansen för dräktighet.
Har man däremot ett infekterat sto måste det åtgärdas först.
Jag har bara hört att sto har infekterat hingsten här stoet burit på en allvarlig bakterie som CEM.
Det vanligaste är att kolibakterien orsakar problemen och vad jag vet smittas inte hingsten av denna bakterie.

Problem ston , brukar sköljas efter betäckning helst 2 dagar efter sista betäckningen .

Sköljning och bakterieprov behöver inte hänga ihop, därav att man kan bli förbryllad av olika direktiv. Mitt ena sto sköljdes efter betäckningen förra året eftersom vi visste att hon hade haft bakterier och var nyligen behandlad. Hon fick också gentamicin (heter det, va?) direkt i livmodern efter sköljningen för att förhindra ny infektion. På henne spelade det ingen roll för hon har troligen gått med bakterier under för lång tid av sitt liv så hon verkar vara infertil. (Vilket jag anser är den största anledningen till att man bör kolla efter bakterier direkt när man misstänker att nåt inte står rätt till, annars kanske man aldrig får nåt föl trots behandlingar som kommer för sent.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#8 Instämmer helt med dig.