måste skriva av mig
Jag hämtade en shetlandsponny hos Roland Fransson en tid efter jag fick avliva min hingst roo-mon. Osenta kom till mig månaden efter. När jag var och hämtade henne kändes allting fel, det första hon gjorde va att nafsa mig i fingret och stampade på min fot, jag blev smått irriterad och tänkte "va har jag nu gett mig in på?" men Osenta åkte i alla fall med mig hem i flera veckors tid kände jag verkligen att vi inte passade ihop, hon var en busig krabat som i mina ögon då bara ställde till med bekymmer. Men tiden gick och min kärlek till henne växte dag för dag. Jag började tycka hennes klumpighet o bushet va riktigt charmigt. Jag hade lovat Roland att köra in henne och kände att detta var omöjligt. När jag tömkörde henne backade hon ner i diket med mig stegrade och kickade. Jag tänkte nu ger jag upp! hon fick gå i hagen för det mesta därefter och tog in henne för borstning och så. Och så köpte jag mig en egen shettis då mitt sto Timotej som var dräktig.
Strax innan Timotej skulle föla flyttade jag dem till annat bete. När Timotej fölat hade jag helt plötsligt två mammor i hagen Osenta tog en liten mammaroll och såg efter fölet. Nu bara på några veckors tid har jag märkt sån skillnad på Osenta hon verkar så klok och verkar ha mognat i sinnet en hel del. Så jag beslöt mig för att prova tömköra henne igen och tillmin stora förvåning gick det superbra! Började då tömköra henne regelbundet och sprätte grus bakom. Till slut kändes de precis som det var rätt tid att prova vagnen. Så jag och två medhjälpare kopplade på vagnen på osenta, jag fasade då för att hon skulle få panik men inget hände hon stod lugn o fint med vagnen påspänd, o vi gav oss iväg vi var tre stycken som fanns tillhands i fall något skulle hända jag ledde henne bara en liten runda med vagnen den dagen. Dagarna gick o vi ledde henne flera gånger utan bekymmer. Nu har jag kört Osenta alldeles själv och den häst jag trodde var omöjlig att köra in va ju hur enkelt som helst. De jag verkligen inser i detta fallet är att alla hästar är inte mogna samtidigt många säger man kan köra in en häst vid tre års ålder men vem säger hästen är mogen då? låt hästen mogna i sitt eget tempo och stressa lagom.
Efter en lycklig tid med Osenta så ska hon tyvärr lämnas tillbaka nu…Hade jag haft tid och pengar hade jag inte tvekat en sekund på att köpa henne men tyvärr så måste jag avstå. Jag sitter här med världens magont i tanken på att imorgon ska Osenta åka. Troligtvis är hon såld till Finland och jag fasar mest för att jag kanske aldrig kommer se henne igen….
Osenta har varit min bästa vän och kommer alltid vara!
Måste bara fråga; Varför köper du inte henne då? Om hon är till salu menar jag. Du satt ju ut en annons att du ville köpa ett shettissto, så varför inte Osenta?
#3 det är många som frågat detta jag pm:ar dej med svar då jag inte vill skriva ut allt på forumet
Det bevisar att det enda många ponnyer behöver är tid (och kärlek
) Vi människor är duktiga på att stressa fram.
Hoppas det löser sig på något sätt.
Vad kul att det funkade med inkörningen till slut. Vissa hästar behöver mogna till lite först. Hoppas hon kommer till någon bra person